verhoogde inrichting

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: verhoogde inrichting

Re: verhoogde inrichting

door Inazuma » 03 jan 2015, 21:32

Zjef schreef:Ik dacht geleerd en begrepen te hebben dat een verhoogde inrichting:

Aangekondigd werd door het gevaarsbord A14 (nominaal 150 m)
terplekke voorzien is van een bord F87 aanwijzingsbord ( dit bord vervalt indien het een verhoogd kruispunt is)
Klopt.
Binnen een zone 30 vervalt de verplichting om eender welk bord te plaatsen.

Max 30km/h
niet links inhalen
niet stilst/parkeren.
Klopt.
Maar wettelijk gezien zijn deze beperkingen enkel van toepassing op de correct aangegeven verhoogde inrichtingen

Deze verhoogde inrichting blijkt vanuit de andere richting niet eens aangegeven te zijn ... al weet je dat vanuit dit streetview zicht natuurlijk nog niet ;)
(Het merendeel van de verhoogde inrichtingen in Vlaanderen, is overigens ofwel NIET correct gesignaleerd, ofwel niet in orde met hellingsgraad, hoogte, lengte, ... Touring had het dacht ik ooit over 80% of zoiets.)

Op examen : rij er maar 30 ...

Wetgeving verhoogde inrichtingen:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 3-art22ter

Re: verhoogde inrichting

door Zjef » 03 jan 2015, 21:24

Onder welke rubriek kan ik de uitleg over de' verhoogde inrichtingen' op deze site nog eens nalezen , terugvinden ?

Ik dacht geleerd en begrepen te hebben dat een verhoogde inrichting:

Aangekondigd werd door het gevaarsbord A14 (nominaal 150 m)
terplekke voorzien is van een bord F87 aanwijzingsbord ( dit bord vervalt indien het een verhoogd kruispunt is)

Max 30km/h
niet links inhalen
niet stilst/parkeren.

Vandaar dat jullie uitleg mij nu even doet twijfelen..
De verhoogde inrichting loopt hier inderdaad door tot voorbij de kerk...

Re: verhoogde inrichting

door Stefan Peeters » 03 jan 2015, 19:25

In dit geval is de verhoogde inrichting niet beperkt tot het kruispunt: ze loopt voorbij het kruispunt gewoon door en eindigt pas voorbij de kerk.

Dan moet de verhoogde inrichting in feite worden aangekondigd door een A14, gevolgd door een F87 om de snelheidsbeperking van 30 km/u af te dwingen.
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14
.

Wie hier vanuit de tegengestelde richting komt krijgt zelfs helemaal niks te zien; geen A14, geen F87... die mag dus gewoon 50 km/u rijden, inhalen en parkeren...

Is trouwens niet het enige probleempje hier: draai even op het kruispunt rechtsaf (Trichterweg of zoiets), en je rijdt pal in een zone 50... in een doodlopende straat.

Dit is met andere woorden een zootje, waar bestuurders die vanuit verschillende richtingen komen aangereden verschillende regels zouden moeten volgen en waar de signalisatie langs alle kanten rammelt...

Re: verhoogde inrichting

door Inazuma » 03 jan 2015, 19:10

Stefan Peeters schreef:Voor zover ik het kan zien staat het bord A14 niet op het kruispunt, maar er voor.
ik volg FF niet ...
een gevaarsbord moet toch altijd voor het gevaar staan ?

Ook een A14 Afbeelding

Nominaal op 150m
Hier met onderbord om een afwijkende (kleinere) afstand (35m) aan te geven

Re: verhoogde inrichting

door Stefan Peeters » 03 jan 2015, 18:33

Voor zover ik het kan zien staat het bord A14 niet op het kruispunt, maar er voor.

Dan geldt volgens mij niet de beperking van 30 km/u op de verhoogde inrichting, net zo min als de inhaal-, stilstaan- en parkeerverboden.

Re: verhoogde inrichting

door Inazuma » 03 jan 2015, 17:51

de rijprof schreef:Opgelet, hou hier ook rekening met een aangepaste snelheid aan kruispunten met voorrang aan rechts!
En voor wie uit de zijstraten komt, met de niet als zodanig herkenbare fietspaden die wel voorrang hebben ...

Re: verhoogde inrichting

door Inazuma » 03 jan 2015, 17:50

Dat is helaas niet de gangbare interpretatie, rijprof ...

De C43 (50) en de verkeersregel 22ter die de snelheid beperkt op correct aangegeven verhoogde inrichtingen, zijn niet tegenstrijdig.

30 valt perfect binnen de door de C43 maximaal toegelaten snelheid van 50 km/h - er is dus niet de vereiste tegenstrijdigheid tussen beide.

Re: verhoogde inrichting

door Zjef » 02 jan 2015, 23:38

Bedankt, weer wat bijgeleerd.

Re: verhoogde inrichting

door de rijprof » 02 jan 2015, 22:55

wegcode.be schreef:Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen

22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan
30 km per uur;

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
Volgens de regel zou je max. 30 km/u mogen, maar verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.
Dus in dit geval (bord 50) max. 50 km/u.
Opgelet, hou hier ook rekening met een aangepaste snelheid aan kruispunten met voorrang aan rechts!

verhoogde inrichting

door zjef » 02 jan 2015, 17:42

is dit een normale situatie.... http://goo.gl/maps/vdzUX

op een verhoogde inrichting (ik zie een bord A 14) mag je 30 km/h rijden. (dacht ik)
Vandaag merk ik het bord 50 op, op de verhoogde inrichting !
Dus die verplichtte 30 is niet altijd 30 ????

Omhoog