Als fietser in een grootstad

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Als fietser in een grootstad

Re: Als fietser in een grootstad

door Inazuma » 03 okt 2014, 12:47

ttb323 schreef:Moet/mag je op het stukje fietspad aan de overkant gaan staan om te wachten op groen licht? (Je ziet dat het een 'verlengde' is van het fietspad, komende uit de straat rechts; mag je 'veranderen' naar dit fietspadstukje?
(Het betreft die situatie in Gent)
Dat mag, maar de voorrangssituatie met die fietsers klopt totaal niet.

Zij kunnen daar dat stukje van het kruispunt oprijden, zonder dat ze voorrangsplichtig gemaakt zijn :!:
Fietsers vanuit de Kortrijksepoortstraat, hebben zelfs helemaal geen voorrangsbord dat voor hen geldt ...
En jij rijdt op een (niet correct aangegeven) voorrangsweg - B9 wordt niet herhaald na de doorsteek in de middenberm v/d "Charles").

Zij rijden op een fietspad, maar jij niet meer hoewel dat verplicht moet doorgetrokken worden.


De inrichting van de Vlaamse wegen is een puinhoop, en Gent is 1 van de grootste puinhopen.

Re: Als fietser in een grootstad

door Inazuma » 03 okt 2014, 12:30

ttb323 schreef: Stel dat de fietser linksaf wil slaan. Welke baan moet die volgen? De groene, de vaag gele of de vaag oranje?
Er is niets dat je verbiedt om als fietser de voorsorteringsstroken op de rijbaan te gebruiken net als was je een auto. (groen)
Je mag het "verplichte" fietspad immers verlaten om een richtingsverandering uit te voeren.

Het màg ... maar je zal het niemand zien doen, en de autobestuurders verwachten het ook niet. :!:


In 2 keer afslaan mag ook :
Je dwarst de zijweg, en gaat dan daar 90° draaien en wachten tot die richting groen krijgt, om het tweede deel van je afslaande beweging uit te voeren.
Maar dan of op de rijbaan, of op het fietspad dat daar ligt.

:!: Als je echter dat 2de deel van het afslaan op een ondergeschikte weg uitvoert (waar men voorrang moet verlenen indien de lichten niet werken), ga je merken dat er daar hoe langer hoe minder nog een fietspad of oversteekplaats ligt :!:
De Vlaamse overheid is door een dwaze interpretatie van art 12.4bis (voorrang op fietspad) immers de fietspaden en oversteekplaatsen voor fietsers die de ondergeschikte weg volgen, aan het WEGhalen op kruispunten :!:


Je mag als fietser oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers (geel en oranje) - de wegcode verbiedt dat immers niet - MAAR :

- Je hebt absoluut GEEN voorrang - integendeel:
- Je doet daarbij een manoeuvre en moet aan andere weggebruikers voorrang verlenen (12.4 : oversteken van een rijbaan, is nadrukkelijk als manoeuvre ingeschreven), het effect daarvan is dat je zelfs geen voorrang hebt op de bestuurders die afslaan in de weg die jij oversteekt ...
- Je mag niet stoppen op de oversteekplaats , dat is verboden voor een bestuurder, ook voor een fietser.
- Je mag de voetgangers in geen enkel geval, en op geen enkele manier hinderen !


En hoe zit het als de pijl voor rechtdoor te rijden voor auto's zich vervoegt bij de pijl om linksaf te slaan? Dus dat op het rechterrijvak enkel rechtsaf geslagen mag worden en op het linker zowel linksaf als rechtdoor?
Als je op de rijbaan gaat rijden om linksaf af te slaan, moet je ook als fietser de juiste rijstrook kiezen: die met een pijl linksaf.
En de overeenkomstige verkeerslichten volgen.

Je moet ook zorgen dat je de voorsorteringsstroken inrijdt VOOR de rijstroken gescheiden worden door een doorlopende streep, want die mag je niet meer overschrijden.



De google streetview link naar Gent levert een paar verkeersinbreuken op door de stad Gent ...
Deze aanleg is op meerdere punten onwettig - en ik heb er nog maar 10 sekonden naar gekeken ...
Fietspad niet doorgetrokken over kruispunt, verplicht in dit geval.
Fietsers vanuit dwarsende richtingen beide een B1 (omgekeerde driehoek): verboden.

Re: Als fietser in een grootstad

door Inazuma » 03 okt 2014, 12:07

Sanne87 schreef:Als er fietspaden met lichten zijn, mag je als fietser in ieder geval niet voorsorteren in het vak van de auto's, maar moet je in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Klopt niet.

De politie is helaas geen goede bron voor informatie over de wegcode ...

Re: Als fietser in een grootstad

door Sanne87 » 02 okt 2014, 20:17

ttb323 schreef:
Sanne87 schreef: in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Wat mag ik me daarbij voorstellen?
Eerst rechtdoor oversteken en daar opnieuw wachten om naar links over te kunnen steken.

Re: Als fietser in een grootstad

door Wouter » 01 okt 2014, 23:12

Ik zou denken dat dit wel van toepassing is:

9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.

Praktisch gezien moet het wat per situatie bekeken worden. Op rustige punten kan je het op die manier doen. Als het drukker wordt, wordt het zo onnodig gevaarlijk denk ik, en steek je beter in 2 keer over. Al fietsend is dat soms moeilijk, omdat je na je eerste oversteek soms voorbij je volgende licht gaat uitkomen dat je uiteraard moet kunnen zien wil je weten wanneer je groen krijgt. Dit probleem zal meestal op hele grote kruispunten zijn. Veiligste oplossing lijkt me dan om gewoon af te stappen, en even de zebrapaden te gebruiken. Op zicht lijkt dat misschien omslachtig, maar tijd kwijtspelen ga je er amper mee doen: op dat kleine stukje maakt te voet of met de fiets niet veel, en je staat toch voor het rood...

Re: Als fietser in een grootstad

door de rijprof » 01 okt 2014, 23:12

In de wegcode staat:
wegcode.be schreef:9.1.2.3° Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
1. Je 'mag' op eigen risico het fietspad verlaten (wel eerst voorrang verlenen aan het verkeer op de rijbaan),
links voorsorteren tussen de auto's en afslaan. (groene lijn)
2. Je 'mag' ook in 2 keer afslaan (gele lijn), als je dat veiliger vindt.
3. Met de fiets aan de hand ben je voetganger en 'moet' je de oranje lijn volgen.

Het hangt er volgens mij wat vanaf hoe druk het is om jouw keuze te maken.
3 keuzes zijn mogelijk en toegelaten. Kies de veiligste optie.

Re: Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:52

Nogmaals sorry;
in deze situatie (zo was het vroeger) https://www.google.be/maps/@51.0420707, ... !2e0?hl=nl" target="_blank

was het wel een stuk makkelijker; hier stond aangegeven dat je als fietser daar moest gaan staan, wou je linksaf slaan. Nu is dit echter niet meer aangegeven.

Re: Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:50

(Sorry voor nog een bericht; kwam nu pas in me op)

Moet/mag je op het stukje fietspad aan de overkant gaan staan om te wachten op groen licht? (Je ziet dat het een 'verlengde' is van het fietspad, komende uit de straat rechts; mag je 'veranderen' naar dit fietspadstukje?
(Het betreft die situatie in Gent)

Re: Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:48

Additioneel voorbeeldje:
https://www.google.be/maps/@51.1926217, ... !2e0?hl=nl" target="_blank

Speciaal gevalletje in Gent:
https://www.google.be/maps/@51.0419183, ... !2e0?hl=nl" target="_blank

Die in Gent: doorrijden tot overkant en op zebrapad oversteken?

Re: Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:43

Sanne87 schreef: in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)
Wat mag ik me daarbij voorstellen?

Re: Als fietser in een grootstad

door Sanne87 » 01 okt 2014, 20:42

Als er fietspaden met lichten zijn, mag je als fietser in ieder geval niet voorsorteren in het vak van de auto's, maar moet je in 2 keer links afslaan. (is ons eens verteld door een agent)

Re: Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:33

Je mag er van uitgaan dat er vrijwel overal verkeerslichten staan, dus niet enkel op de plaatsen waar een getekend is op de tekening.

Als fietser in een grootstad

door ttb323 » 01 okt 2014, 20:31

Hallo allemaal

Niet veel ervaring met fietsen in een grootstad, waar kruispunten als in de afbeelding in bijlage niet zelden voorkomen.
De te volgen wegen door auto's staan aangeduid met zwarte stift, alsook de afbakening van de fietspaden (merk op dat deze niet aangeduid doorlopen over het kruispunt zelf). In volle lijn wordt de weg weergeven afgelegd op de fiets, al rijdend, in stippellijn te voet (dus op een zebrapad).

Stel dat de fietser linksaf wil slaan. Welke baan moet die volgen? De groene, de vaag gele of de vaag oranje?

En hoe zit het als de pijl voor rechtdoor te rijden voor auto's zich vervoegt bij de pijl om linksaf te slaan? Dus dat op het rechterrijvak enkel rechtsaf geslagen mag worden en op het linker zowel linksaf als rechtdoor?

Bedankt!

ttb323

Afbeelding

Omhoog