door Inazuma » 15 feb 2014, 00:43
per 1 maart 2014 :
In artikel 12.4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de konink- lijke besluiten van 14 mei 2002, 4 april 2003 en 29 januari 2007, wordt het derde lid aangevuld met de woorden “of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis”
Van rijstrook veranderen bij ritsen is dus geen manoeuvre meer.
Art. 7. In hetzelfde besluit wordt een artikel 12bis ingevoegd, luidende :
Art. 12bis. – Ritsen.
De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.
Wat "vertraagd verkeer" is, wordt echter nergens bepaald.
Of er op de "vrije" rijstrook sprake is / moet zijn van "sterk vertraagd" verkeer is ook nog maar te bezien.
Is een rijstrook "vrij" als er sterk vertraagd verkeer op is ?
Gegarandeerd levert dit verschillende interpretaties door verschillende weggebruikers, door de politie, en door politierechters maanden of een jaar nadien ... ambiance verzekerd
Maar rechtszekerheid
Het zal er ook op aankomen wat er door wie bewijsbaar is.
Iedereen kan claimen dat er "sterk vertraagd" verkeer was, dat betekent nog niet dat dit ook echt zo was ...
Deze tekst leidt ook tot problemen wanneer er meerdere mogelijke richtingen zijn die allemaal "sterk vertraagd" zijn - snelweg splitsing bvb.
Je mag dan niet eens meer van rijstrook veranderen ruim voor de versmalling om de andere richting uit te rijden of zelfs om een eerdere afrit te nemen
per 1 maart 2014 :
[color=#0000FF]In artikel 12.4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de konink- lijke besluiten van 14 mei 2002, 4 april 2003 en 29 januari 2007, wordt het derde lid aangevuld met de woorden “[b]of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis[/b]”[/color]
Van rijstrook veranderen bij ritsen is dus geen manoeuvre meer.
Art. 7. In hetzelfde besluit wordt een artikel 12bis ingevoegd, luidende :
[color=#0000FF]Art. 12bis. – Ritsen.
De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.
De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.[/color]
Wat "vertraagd verkeer" is, wordt echter nergens bepaald.
Of er op de "vrije" rijstrook sprake is / moet zijn van "sterk vertraagd" verkeer is ook nog maar te bezien.
Is een rijstrook "vrij" als er sterk vertraagd verkeer op is ?
Gegarandeerd levert dit verschillende interpretaties door verschillende weggebruikers, door de politie, en door politierechters maanden of een jaar nadien ... ambiance verzekerd :!:
Maar rechtszekerheid :?:
Het zal er ook op aankomen wat er door wie bewijsbaar is.
Iedereen kan claimen dat er "sterk vertraagd" verkeer was, dat betekent nog niet dat dit ook echt zo was ...
Deze tekst leidt ook tot problemen wanneer er meerdere mogelijke richtingen zijn die allemaal "sterk vertraagd" zijn - snelweg splitsing bvb.
Je mag dan niet eens meer van rijstrook veranderen ruim voor de versmalling om de andere richting uit te rijden of zelfs om een eerdere afrit te nemen :!: