Ritsen.

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Ritsen.

Re: Ritsen.

door Inazuma » 18 feb 2014, 22:40

bert.covens schreef:Een wettekst is maar zo zinvol, als de mate waarin hij ook afdwingbaar is. Ik heb zo'n héél klein vermoeden dat het schoentje daar gaat knellen ....
Op het moment knelt het schoentje al bij de simpele vraag hoe de wettekst moet toegepast worden wanneer er links en rechts een rijstrook wegvalt.

Zelfs dat is niet duidelijk, hoewel het nadrukkelijk voorzien is ... :roll:

Re: Ritsen.

door bert.covens » 18 feb 2014, 21:55

Een wettekst is maar zo zinvol, als de mate waarin hij ook afdwingbaar is. Ik heb zo'n héél klein vermoeden dat het schoentje daar gaat knellen ....

Re: Ritsen.

door Inazuma » 15 feb 2014, 22:54

GRO schreef:En mijn vraag die ik voorheen reeds voorlegde aan de makers van dit KB:
Hoe werkt het bij druk verkeer en een wegversmalling op een autosnelweg, wanneer motorfietsen tussen de rijstroken in mogen rijden?
Dat is men vrolijk "vergeten" ...

Re: Ritsen.

door Benny Stinkens » 15 feb 2014, 12:41

Gast schreef: Daar vreesde ik al voor. En Inazuma heeft gelijk als hij stelt dat er bij deze wet blijkbaar zeer weinig aan rechtszekerheid gedacht is. Mijn woord tegen het uwe... bewijsbaarheid... binnenkort rijden we allemaal met een camera rond.
Met deze camera gaan we ook nog stunten tegenkomen, want veel bewijsbaarheid zie ik niet in deze dingen. :idea:

Een voorbeeldje: Laatst in de media verschenen; ging het over iemand die zich agressief gedroeg op een autosnelweg door verschillende keren gevaarlijk in de remmen te gaan.

Dit werd dus gefilmd, maar wat er niet gefilmd werd was wat er aan vooraf ging.
(ik wil bij deze trouwens niet beweren dat er iets aan vooraf gegaan is, want ik was er niet bij, het is dus bedoeld als voorbeeld)

Laat ons nu "stellen" -daar gaan we weer met stellen- dat iemand een ander persoon agressief benaderd zonder dit te filmen en als deze dan uit zijn dak gaat gewoon even zijn camera aan zet. :roll:

Ook hier zal dus de beste advocaat winnen :idea:

Re: Ritsen.

door GRO » 15 feb 2014, 11:39

En mijn vraag die ik voorheen reeds voorlegde aan de makers van dit KB:
Hoe werkt het bij druk verkeer en een wegversmalling op een autosnelweg, wanneer motorfietsen tussen de rijstroken in mogen rijden?

Re: Ritsen.

door Gast » 15 feb 2014, 11:26

Benny Stinkens schreef:
anton schreef:Meneer GRO, de wet is er nu en vanaf 1 maart 2014 wordt er geritst. Het is geen "stel" meer, geen eindeloos gefantaseer meer. Kan u nu misschien een antwoord geven? Stel dat er een ongeval gebeurt bij het ritsen, wie zal dan verantwoordelijk gesteld worden en hoe zal dat bepaald worden?
De verzekering met de beste advocaat zal dus winnen.
Daar vreesde ik al voor. En Inazuma heeft gelijk als hij stelt dat er bij deze wet blijkbaar zeer weinig aan rechtszekerheid gedacht is. Mijn woord tegen het uwe... bewijsbaarheid... binnenkort rijden we allemaal met een camera rond.

Alleszins hartelijk bedankt aan degenen die zinvolle bijdragen hebben geleverd en hopelijk nog zullen leveren.

Re: Ritsen.

door Inazuma » 15 feb 2014, 11:22

Merk op dat er enkel een nieuwe voorrangsplicht bepaald is voor de bestuurder in de "vrije" rijstrook.

Voor de invoegende bestuurder is er geen bijkomende voorrangsbepaling, maar is "ritsen" ook geen manoeuvre meer.
Voor deze bestuurders, is de enige nieuwe verplichting die het "ritsen" invoert de verplichting om in te voegen vlak voor de versmalling.

Alle andere bepalingen in 12bis gaan over de voorrangsverplichtingen van de bestuurder in de "vrije" rijstrook.

De bestuurder op een wegvallende rijstrook die bij vertraagd verkeer vlak voor een versmalling invoegt heeft daarmee echter aan alle hem opgelegde voorwaarden in 12bis voldaan ...


Dit wordt nog lachen :!:
Maar voor sommigen groen :mrgreen:

Re: Ritsen.

door Benny Stinkens » 15 feb 2014, 09:59

anton schreef:Meneer GRO, de wet is er nu en vanaf 1 maart 2014 wordt er geritst. Het is geen "stel" meer, geen eindeloos gefantaseer meer. Kan u nu misschien een antwoord geven? Stel dat er een ongeval gebeurt bij het ritsen, wie zal dan verantwoordelijk gesteld worden en hoe zal dat bepaald worden?
De verzekering met de beste advocaat zal dus winnen.

Re: Ritsen.

door Benny Stinkens » 15 feb 2014, 09:55

Art. 12bis. – Ritsen.

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.
"Stel" dat er 2 van de linkerrijstrook er tussen rijden, hoe ga je dan bewijzen dat de 2de het verkeerd gedaan heeft.

Mijn woord tegen het uwe noemt men het dan, de rechters gaan dus nog werk hebben. :(

Re: Ritsen.

door Stefan Peeters » 15 feb 2014, 09:15

anton schreef:Meneer GRO, de wet is er nu en vanaf 1 maart 2014 wordt er geritst. Het is geen "stel" meer, geen eindeloos gefantaseer meer. Kan u nu misschien een antwoord geven? Stel dat er een ongeval gebeurt bij het ritsen, wie zal dan verantwoordelijk gesteld worden en hoe zal dat bepaald worden?
Het is inderdaad geen "stel" meer. Maar "stel" dat er een ongeval gebeurt, dan is er nog altijd geen zekerheid wie er verantwoordelijk gesteld zal worden en hoe dat bepaald zal worden.

Onze collega Inazuma heeft dit al talloze malen aangetoond, zelfs in mails aan de overheid, maar het heeft niet mogen baten. Men heeft de wetgeving zodanig ingewikkeld gemaakt dat er altijd ruimte voor discussie zal overblijven.

Jammer maar helaas...

Re: Ritsen.

door Inazuma » 15 feb 2014, 00:54

Merk op dat tussen ontwerp en uiteindelijk KB, de "rijen" gesneuveld zijn.

Ritsen geldt dus enkel op rijbanen onderverdeeld in rijstroken.

(Op sommige plaatsen vallen de rijstroken weg vlak voor een permanente versmalling van de rijbaan - o.m. aan de Waaslandtunnel is dat zo.)

Re: Ritsen.

door Inazuma » 15 feb 2014, 00:43

per 1 maart 2014 :


In artikel 12.4 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de konink- lijke besluiten van 14 mei 2002, 4 april 2003 en 29 januari 2007, wordt het derde lid aangevuld met de woorden “of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis

Van rijstrook veranderen bij ritsen is dus geen manoeuvre meer.


Art. 7. In hetzelfde besluit wordt een artikel 12bis ingevoegd, luidende :

Art. 12bis. – Ritsen.

De bestuurders die, bij sterk vertraagd verkeer, rijden op een rijstrook die ophoudt of waarop het verder rijden wordt verhinderd, mogen slechts vlak voor de versmalling invoegen in de aangrenzende vrije rijstrook.

De bestuurders die rijden op die vrije rijstrook moeten vlak voor de versmalling beurtelings voorrang verlenen aan één invoegende bestuur- der; in geval het rijden in zowel de linker als in de rechter rijstrook wordt verhinderd, moet eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechter rijstrook en daarna aan één bestuurder op de linker rijstrook.”.



Wat "vertraagd verkeer" is, wordt echter nergens bepaald.
Of er op de "vrije" rijstrook sprake is / moet zijn van "sterk vertraagd" verkeer is ook nog maar te bezien.
Is een rijstrook "vrij" als er sterk vertraagd verkeer op is ?

Gegarandeerd levert dit verschillende interpretaties door verschillende weggebruikers, door de politie, en door politierechters maanden of een jaar nadien ... ambiance verzekerd :!:
Maar rechtszekerheid :?:

Het zal er ook op aankomen wat er door wie bewijsbaar is.
Iedereen kan claimen dat er "sterk vertraagd" verkeer was, dat betekent nog niet dat dit ook echt zo was ...


Deze tekst leidt ook tot problemen wanneer er meerdere mogelijke richtingen zijn die allemaal "sterk vertraagd" zijn - snelweg splitsing bvb.
Je mag dan niet eens meer van rijstrook veranderen ruim voor de versmalling om de andere richting uit te rijden of zelfs om een eerdere afrit te nemen :!:

Re: Ritsen.

door anton » 14 feb 2014, 23:37

Meneer GRO, de wet is er nu en vanaf 1 maart 2014 wordt er geritst. Het is geen "stel" meer, geen eindeloos gefantaseer meer. Kan u nu misschien een antwoord geven? Stel dat er een ongeval gebeurt bij het ritsen, wie zal dan verantwoordelijk gesteld worden en hoe zal dat bepaald worden?

Re: Ritsen.

door Inazuma » 31 jan 2014, 09:52

Gast schreef:Mag ik besluiten met dit KB , dat er NU WEL een wettelijke regeling is betreft het ritsen ? (zoals in de omringende landen)
Of gaat het hier om een VOORSTEL !
Ontwerp van KB, nog niet gepubliceerd, en dus nog niet van kracht.

Zou voor maart zijn - of het er ook komt :?:

Re: Ritsen.

door Gast » 31 jan 2014, 09:25

Mag ik besluiten met dit KB , dat er NU WEL een wettelijke regeling is betreft het ritsen ? (zoals in de omringende landen)
Of gaat het hier om een VOORSTEL !

Omhoog