door Jozef » 24 okt 2005, 06:34
Jan schreef: Eén belangrijke tip: rij liever te traag dan te snel, het heeft niets dan voordelen, je ziet sneller andere weggebruikers en voorrangen van rechts, je rijdt zeker niet te snel,...
Ik kan jou alleen maar 100% gelijk geven, Jan.
Ik ben zelf verleden maand ook begonnen met motorrijden, en ik vraag me af hoe sommige motorrijders er in slagen met de motorfiets sneller ter bestemming te zijn dan met de auto.
Zogezegd heb je met de motorfiets geen last van files. Maar tijdens de opleiding leer je om enkel tussen files door te rijden als de auto's niet sneller rijden dan 30 km/h, en dan hooguit 10 km/h sneller dan de auto's.
En mijn eerste ervaringen zijn dezelfde als die van vrijwel alle motorrijders: niemand, maar dan ook niemand houdt rekening met een motorrijder. Als ik met de fiets aan een kruispunt kom, houdt iedereen in, want een zwakke weggebruiker, die gaat waarschijnlijk rare toeren uithalen, en je rijdt hem best niet omver. Maar als ik aan datzelfde kruispunt kom met de motorfiets, moet ik in de remmen voor voetgangers die oversteken buiten de oversteekplaatsen, en geeft niemand me voorrang van rechts. Een motorrijder zien de meesten blijkbaar als een nozem, die de boom in kan.
Bij een aanrijding tussen een auto en een motorfiets verklaart de autobestuurder in 70% van de gevallen dat hij de motorfietser niet gezien heeft (we rijden nochtans ook overdag met dimlicht). Als je dan doorvraagt waarom hij je niet gezien heeft, krijg je de gekste antwoorden eerste: "Ik was bezig met: de GSM - te eten - te drinken - me te scheren - de krant in te kijken", enz.
[quote] Jan schreef: Eén belangrijke tip: rij liever te traag dan te snel, het heeft niets dan voordelen, je ziet sneller andere weggebruikers en voorrangen van rechts, je rijdt zeker niet te snel,... [/quote]
Ik kan jou alleen maar 100% gelijk geven, Jan.
Ik ben zelf verleden maand ook begonnen met motorrijden, en ik vraag me af hoe sommige motorrijders er in slagen met de motorfiets sneller ter bestemming te zijn dan met de auto.
Zogezegd heb je met de motorfiets geen last van files. Maar tijdens de opleiding leer je om enkel tussen files door te rijden als de auto's niet sneller rijden dan 30 km/h, en dan hooguit 10 km/h sneller dan de auto's.
En mijn eerste ervaringen zijn dezelfde als die van vrijwel alle motorrijders: niemand, maar dan ook niemand houdt rekening met een motorrijder. Als ik met de fiets aan een kruispunt kom, houdt iedereen in, want een zwakke weggebruiker, die gaat waarschijnlijk rare toeren uithalen, en je rijdt hem best niet omver. Maar als ik aan datzelfde kruispunt kom met de motorfiets, moet ik in de remmen voor voetgangers die oversteken buiten de oversteekplaatsen, en geeft niemand me voorrang van rechts. Een motorrijder zien de meesten blijkbaar als een nozem, die de boom in kan.
Bij een aanrijding tussen een auto en een motorfiets verklaart de autobestuurder in 70% van de gevallen dat hij de motorfietser niet gezien heeft (we rijden nochtans ook overdag met dimlicht). Als je dan doorvraagt waarom hij je niet gezien heeft, krijg je de gekste antwoorden eerste: "Ik was bezig met: de GSM - te eten - te drinken - me te scheren - de krant in te kijken", enz.