Rotonde

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Rotonde

Re: Rotonde

door M.B » 21 aug 2013, 21:43

Jammer GRO dat je met jouw voorbeeld mij in het belachelijke wil trekken...

Sommige regels moet je eens over nadenken en zien of het beter kan!
Inderdaad zoals Jurgends aangeeft bestaat dit reeds,
toch is het zoals Inazuma schrijft:
Inazuma schreef:In België raadt ik dit iedereen af gezien de te vele maneuvers op te korte tijd in lastige situaties.
Gaat het mis, leg je het juridisch altijd af tegen de bestuurder op de buitenste rijstrook.


Toch bedankt voor jullie reacties.

Re: Rotonde

door Inazuma » 21 aug 2013, 19:56

M.B schreef: Door op de linkerrijstrook de rotonde op te rijden bevorder ik toch de doorstroom van het verkeer...?
In landen waar dit zo voorzien is, wel ...
In de regelgeving, dan wel fysiek / door wegmarkeringen op de rotondes.

In België raadt ik dit iedereen af gezien de te vele maneuvers op te korte tijd in lastige situaties.
Gaat het mis, leg je het juridisch altijd af tegen de bestuurder op de buitenste rijstrook.

Is dit zo moeilijk om te begrijpen S.P ?
In de meeste gevallen zie je de bestuurder op de "binnenste" rijstrook ineens met een kapbeweging de rotonde afrijden ...

Re: Rotonde

door jurgends » 21 aug 2013, 13:35

Ik begrijp wat hij bedoelt. Hij doet het gewoon zoals het in bvb Engeland doodnormaal is, alleen is dat hier verboden.
Als een rijbaan met twee vakken op de rotonde aankomt, de rotonde twee rijvakken heeft en de uitrit ook, dan is het toch beter voor de doorstroming dat het verkeer deze beiden gebruikt.
Uiteraard heb je in België dan het probleem dat iedereen rechts rijdt en je dus bij het afslaan kans hebt dat er iemand niet mee afslaat en je genoodzaakt bent verder te rijden ...

Re: Rotonde

door Wouter » 21 aug 2013, 12:05

M.B schreef:rijd ik nog een rondje.
Jij blijft dus langer op de rotonde op die manier. Zolang jij daar rijdt, is die ruimte bezet voor een volgende bestuurder, en wordt de rij om de rotonde op te rijden alleen maar langer.

Niet meteen wat ik vlot noem...

Re: Rotonde

door GRO » 21 aug 2013, 11:57

Bij het afslaan verleen ik duidelijk voorrang, wanneer het onmogelijk is dit manoeuvre uit te voeren en
hierbij mijn achterligger ook nog eens zou hinderen, rijd ik nog een rondje.
Ik begrijp het echt niet.
Mag k even vergelijken met het nemen van een afrit op een autosnelweg.
Je rijdt om de doorstroming te bevorderen op de linkerrijstrook.
En moet je een afrit nemen en zou je een andere bestuurder hinderen, dan neem je ineens maar de volgende afrit.

Het zal zo wel niet de bedoeling van je uitleg zijn, maar zo snap ik het ongeveer.

Re: Rotonde

door M.B » 21 aug 2013, 10:49

Ik zie dat jullie duidelijk problemen hebben met mijn schrijven:
M.B schreef:Ik doe dit al jaren zo om de doorstroming van het verkeer vlot te laten verlopen!
Ik verduidelijk dat ik dit niet doe wanneer ik de eerste afslag moet nemen,
maar de daarop volgende afritten doe ik het wel op deze manier.
Door op de linkerrijstrook de rotonde op te rijden bevorder ik toch de doorstroom van het verkeer...?
Bij het afslaan verleen ik duidelijk voorrang, wanneer het onmogelijk is dit manoeuvre uit te voeren en
hierbij mijn achterligger ook nog eens zou hinderen, rijd ik nog een rondje.
Is dit zo moeilijk om te begrijpen S.P ?

*uiteraard zal ik mij houden (nu) aan de regels.
Mvgr.

Re: Rotonde

door Inazuma » 20 aug 2013, 16:28

M.B schreef:Ik verneem dat je verplicht bent de rotonde te verlaten vanuit de buitenste ring of rij-vak.
Is het dan zo fout als ik vanuit de binnenste ring de afslag neem als ik daarbij niemand hinder, dus voorrang verleen aan rechts ?
Het blijft een overtreding op de regels inzake richtingsverandering.

Ter info : het gaat daarbij niet om voorrang van rechts, maar in eerste instantie om voorrang bij het uitvoeren van een maneuver : veranderen van rijstrook.

Ik doe dit al jaren zo om de doorstroming van het verkeer vlot te laten verlopen!
Hoe dan ?
Door op de binnenste rijstrook te blijven terwijl je naar rechts moet, verhinder je toch net dat bestuurders die verder door moeten draaien, daar rijden ?

Beginnende bestuurders rijden best steeds op de buitenste rijstrook van een rotonde - de anderen eigenlijk ook ...
Minder maneuvers in complexe verkeerssituaties, waarbij het al snel mis kan gaan.

Re: Rotonde

door Stefan Peeters » 15 aug 2013, 11:24

Ik begrijp niet goed hoe je op die manier de doorstroming kan verbeteren...

In ieder geval is in de wegcode voorzien wat je moet doen:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

Rotonde

door M.B » 15 aug 2013, 09:45

Ik verneem dat je verplicht bent de rotonde te verlaten vanuit de buitenste ring of rij-vak.
Is het dan zo fout als ik vanuit de binnenste ring de afslag neem als ik daarbij niemand hinder, dus voorrang verleen aan rechts ?
Ik doe dit al jaren zo om de doorstroming van het verkeer vlot te laten verlopen!
Graag jullie mening.

Een vrije begeleider.

Omhoog