door Gast » 04 jun 2013, 20:48
Ik denk dat de forumleden niet noodzakelijk lesgevers zijn die jou iets moeten aanleren. De beheerders van dit forum doen dit wschl. zelfs in hun vrije tijd.
Er wordt wel eens beweerd dat, als je erg rustig rijdt met een dieselmotor, de turbo relatief traag draait en er roetdeeltjes vast komen te zitten op de bladen. Het volstaat echter om eens, bv. 2x per maand, het maximaal motorvermogen te leveren (veel en zeer heet uitlaatgas) om deze deeltjes te verbranden.
Anderzijds weet ik dat, als je te stevig gasgeeft bij een koude motor, de turbo door slechte smering en slechte passing (lagering is optimaal als de motor op bedrijfstemepratuur is) zeer snel verslijt. En dan is je motor een permanente milieuramp.
Rijd dus maar op zo'n manier dat je zo min mogelijk piekvermogen nodig hebt en vermijd om stevig op te trekken als je daarna direct weer moet afremmen.
De turbo komt wel aan zijn trekken als je eens stevig gasgeeft op een autosnelweg oprit als de motor goed warm is (80 graden).
Ik denk dat de forumleden niet noodzakelijk lesgevers zijn die jou iets moeten aanleren. De beheerders van dit forum doen dit wschl. zelfs in hun vrije tijd.
Er wordt wel eens beweerd dat, als je erg rustig rijdt met een dieselmotor, de turbo relatief traag draait en er roetdeeltjes vast komen te zitten op de bladen. Het volstaat echter om eens, bv. 2x per maand, het maximaal motorvermogen te leveren (veel en zeer heet uitlaatgas) om deze deeltjes te verbranden.
Anderzijds weet ik dat, als je te stevig gasgeeft bij een koude motor, de turbo door slechte smering en slechte passing (lagering is optimaal als de motor op bedrijfstemepratuur is) zeer snel verslijt. En dan is je motor een permanente milieuramp.
Rijd dus maar op zo'n manier dat je zo min mogelijk piekvermogen nodig hebt en vermijd om stevig op te trekken als je daarna direct weer moet afremmen.
De turbo komt wel aan zijn trekken als je eens stevig gasgeeft op een autosnelweg oprit als de motor goed warm is (80 graden).