Even de rotondesituaties illustreren:
Rotonde waarbij er ofwel geen fietspad is of het fietspad stopt voor de rotonde,
en een fietspad noch oversteekplaats is ook niet doorgetrokken over de toe/uit-gangswegen.
http://goo.gl/maps/4P1vT" target="_blank
Het verwachte gedrag van een fietser is om te stoppen voor de rotonde om voorrang te verlenen aan bestuurders op de rotonde. Vervolgen de rotonde op de rijbaan rond rijden. Als er voor je een auto zit moet je die naar rechts laten afslaan voordat je verder rijdt. Hij heeft geen verplichting om aan jou voorrang te verlenen. Je mag die ook niet rechts inhalen. Praktisch gezien is het op dergelijke rotonde zaak dat iedereen gewoon achter elkaar blijft rijden.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met een fietspad eromheen,
LET OP dat fietspad is echter niet doorgetrokken op de toegangswegen,
en er zijn ook geen oversteekplaatsen geschilderd.
http://goo.gl/maps/RCam0" target="_blank
Het verwachte gedrag voor de fietser is hier eigenlijk hetzelfde, pas oversteken nadat alle andere verkeer gepasseerd is. Als fietser voer je hier een manoeuver uit nl. het oversteken van de rijbaan. Daarbij moet je voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Dit is benadrukt door het plaatsen van het bord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' op het fietspad en dus van toepassing op de fietsers. Met of zonder die omgekeerde driehoeken voor de fietsers is het verwachtte gedrag hetzelfde.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met volledig rondgaand fietspad.
http://goo.gl/maps/91Tyv" target="_blank
Het fietspad vormt een 'ander deel van dezelfde openbare weg' en daaruit volgt dat autobestuurders op de rotonde die rechts willen afslaan de verplichting hebben om aan fietsers op het fietspad voorrang te verlenen. Fietsers die vanuit de toegangswegen op de rotonde komen blijven op een fietspad maar merk daarbij op dat ook zij een omgekeerde driehoek tegenkomen ! Ook een fietser mag dus pas de rotonde oprijden nadat ij voorrang heeft verleend.
( hier duidelijkst, het verkeersbord is ook voor de fietser:
http://goo.gl/maps/Ihtxz" target="_blank )
Belangrijk punt: (verschil met volgend voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers voorrang verlenen.
Die fietsers rijden op een fietspad, de rotonde oprijden is een richtingverandering,
de autobestuurders komen een bord tegen 'voorrang verlenen, desnoods stoppen'.
____________________________________________________________________________________
Rotonde met rondgaand fietspad,
maar met oversteekplaatsen op de toegangswegen.
http://goo.gl/maps/2oB7I" target="_blank
De fietser die aankomt kan in eerste instantie zonder meer rond de rotonde rijden, hij blijft daarbij op zijn fietspad. Om een toegangsweg over te steken moet hij gebruik maken van een oversteekplaats. Het verwachte gedrag is dat hij eerst het autoverkeer laat voorgaan om dan pas van de oversteekplaats gebruik te maken. Dit wordt benadrukt door een (
klein) verkeersbord 'voorrang geven en desnoods stoppen' aan het begin van de oversteekplaats en dus van toepassing op de fietser.
Belangrijk punt: (verschil met vorig voorbeeld)
autobestuurders die de rotonde willen oprijden moet aan fietsers GEEN voorrang verlenen,
zij moeten fietsers die zich reeds op de oversteekplaats bevinden het oversteken laten beeindigen maar als die fietser nog niet op de oversteekplaats is mag de autobestuurder als eerste verder rijden. Dit wordt ook benadrukt doordat het (
groot) verkeersbord 'voorrang verlenen en desnoods stoppen' voor de autobestuurder VOORBIJ de oversteekplaats staat.