door Inazuma » 07 mei 2013, 11:55
Gast schreef:Ik heb ook een vraag ivm dezelfde plek, maar dan komende van de kant van het station van Asse. Er zijn verschillende situaties op de Brusselsesteenweg waar je moet voorsorteren om de middenstrook over te steken om af te slaan (aangeduid met verkeersbord en/of pijlen op de grond), maar er zijn ook plaatsen met dambord-markeringen op de middenstrook waar je dus op je rijstrook moet blijven staan als je deze middenstrook over wilt (op google-maps vind ik deze niet terug, dus die moeten recenter zijn? )
Maar bij de eerste afslag, komende van het station, als je in Vaal wilt afslaan, moet je dan op je rijstrook blijven wachten tot de baan vrij is, of moet je op de middenstrook wachten? Dit is me niet geheel duidelijk. Er zijn geen verkeersborden die voorsorteren aankondigen, er zijn wel pijlen voor auto's die van Brussel komen om later naar links af te slaan aan de overweg (waarvan in jullie vorige berichten sprake was), maar net ter hoogte van Vaal staan er nog helemaal geen pijlen op de grond. De ononderbroken lijnen van de busstrook (of bijzonder overrijdbare bedding) beginnen pas net na Vaal.
Hoe steek je deze plaats correct over?
Je plaats op de openbare weg :
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
en bij richtingsverandering naar links :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
Da's de basis.
Daar voegen we nu de BOB aan toe ...
De dambordmarkering is immers een manier om een bijzondere overrijdbare bedding (BOB) aan te geven.
77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.
Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.
Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.
en
72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.
Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in artikel 72.5, vijfde lid, en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.
Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.
De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.
De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.
Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.
De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter. opvolgen.
Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.
Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers.
Je mag dus NIET op een BOB rijden - tenzij om omheen een hindernis te rijden, wat hier niet het geval is.
Je mag de BOB dwarsen aan een kruispunt, wat NIET het geval is VOOR je de richtingsverandering effectief uitvoert.
De BOB is geen rijbaan volgens de definitie in de wegcode, maar scheidt hier de 2 rijbanen die dus feitelijk elk 1-richtingsverkeer kennen.
Voor de richtingsverandering naar links, moet je je dus opstellen tegen de linkerrand van je rijbaan - dat is dus NAAST de BOB / dambordmarkering.
Bij het effectief uitvoeren van de richtingsverandering dwars je dan de BOB, aan een kruispunt, wat toegelaten is.
Samengevat :
Je mag niet op een BOB / Dambordmarkering gaan rijden alvorens af te slaan.
In dit geval blijf je op de rijbaan naast de BOB tot je effectief afslaat en de BOB dwarst.
Is er een middenrijstrook thv waar je links wil gaan afslaan, dan gebruik je die , rekening houdend met eventuele tegenliggers.
Staan er voorsorteringspijlen op de grond, dan volg je de overeenkomstige rijstrook.
(Voorsorteringspijlen OP een BOB zijn echter wegcode-onzin, mochten ze er staan.)
[quote="Gast"]Ik heb ook een vraag ivm dezelfde plek, maar dan komende van de kant van het station van Asse. Er zijn verschillende situaties op de Brusselsesteenweg waar je moet voorsorteren om de middenstrook over te steken om af te slaan (aangeduid met verkeersbord en/of pijlen op de grond), maar er zijn ook plaatsen met dambord-markeringen op de middenstrook waar je dus op je rijstrook moet blijven staan als je deze middenstrook over wilt (op google-maps vind ik deze niet terug, dus die moeten recenter zijn? )
Maar bij de eerste afslag, komende van het station, als je in Vaal wilt afslaan, moet je dan op je rijstrook blijven wachten tot de baan vrij is, of moet je op de middenstrook wachten? Dit is me niet geheel duidelijk. Er zijn geen verkeersborden die voorsorteren aankondigen, er zijn wel pijlen voor auto's die van Brussel komen om later naar links af te slaan aan de overweg (waarvan in jullie vorige berichten sprake was), maar net ter hoogte van Vaal staan er nog helemaal geen pijlen op de grond. De ononderbroken lijnen van de busstrook (of bijzonder overrijdbare bedding) beginnen pas net na Vaal.
Hoe steek je deze plaats correct over?[/quote]
Je plaats op de openbare weg :
[color=#0000FF]9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.[/color]
en bij richtingsverandering naar links :
[color=#0000FF]19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
[b] b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.[/b][/color]
Da's de basis.
Daar voegen we nu de BOB aan toe ...
De dambordmarkering is immers een manier om een bijzondere overrijdbare bedding (BOB) aan te geven.
[color=#0000FF]77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.
Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.
Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.[/color]
en
[color=#0000FF]72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.
Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.
Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in artikel 72.5, vijfde lid, en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.
Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.
De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.
[b]De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.
Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.[/b]
De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter. opvolgen.
Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.
Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers.[/color]
Je mag dus NIET op een BOB rijden - tenzij om omheen een hindernis te rijden, wat hier niet het geval is.
Je mag de BOB dwarsen aan een kruispunt, wat NIET het geval is VOOR je de richtingsverandering effectief uitvoert.
De BOB is geen rijbaan volgens de definitie in de wegcode, maar scheidt hier de 2 rijbanen die dus feitelijk elk 1-richtingsverkeer kennen.
[b]Voor de richtingsverandering naar links, moet je je dus opstellen tegen de linkerrand van je rijbaan - dat is dus NAAST de BOB / dambordmarkering.[/b]
Bij het effectief uitvoeren van de richtingsverandering dwars je dan de BOB, aan een kruispunt, wat toegelaten is.
[u]Samengevat :[/u]
[b]Je mag niet op een BOB / Dambordmarkering gaan rijden alvorens af te slaan.[/b]
In dit geval blijf je op de rijbaan naast de BOB tot je effectief afslaat en de BOB dwarst.
Is er een middenrijstrook thv waar je links wil gaan afslaan, dan gebruik je die , rekening houdend met eventuele tegenliggers.
Staan er voorsorteringspijlen op de grond, dan volg je de overeenkomstige rijstrook.
(Voorsorteringspijlen OP een BOB zijn echter wegcode-onzin, mochten ze er staan.)