door Jozef » 04 apr 2005, 10:48
Je mag inderdaad het theoretisch examen afleggen zo dikwijls als nodig is om te slagen.
Er zijn gevallen bekend van kandidaten die een tiental keren het examen afgelegd hebben. Dergelijke gevallen stemmen toch wel tot nadenken.
In de eerste plaats bestaat het examen uit meerkeuzevragen, waarbij er telkens slechts één antwoord correct is. De kans bestaat dus dat zelfs iemand die totaat niets van het verkeersreglement kent, toevallig voldoende juiste antwoorden kiest. Deze kans vergroot naamate je meer keren aan het examen deelneemt en toch wel iets van het verkeersreglement kent.
Het is dus niet denkbeeldig dat je uiteindelijk eens slaagt voor het examen, terwijl je het verkeersreglement eigenlijk niet echt grondig beheerst.
Intussen heb je dan mogelijk al meer geld uitgegeven aan examens dan een theoriecursus bij een erkende rijschool je zou gekost hebben.
Er zijn heel wat mensen die zich uitstekend door zelfstudie kunnen voorbereiden op het examen. Anderen hebben evenwel een professionele lesgever nodig om alvast de juiste betekenis van de verkeersregels te snappen, en hoe ze moeten toegepast worden.
Ten tweede merken we bij de autorijscholen een toename van mislukkingen voor het praktisch examen sedert het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden. Oorzaak van de mislukking is dan meestal niet dat de kandidaat onvoldoende rijtechnieken en rijvaardigheid zou hebben, doch dat hij de verkeersregels in de praktijk niet correct kan toepassen.
Laten we niet vergeten dat de eerste bedoeling van een rijopleiding niet het behalen van een rijbewijs mag zijn. Een rijbewijs is geen bewijs dat je goed kan rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen. De Franse benaming is veel treffender: "le permis de conduire".
Waar het op aankomt, is dat je een bestuurder wordt die zich niet alleen aan de verkeersregels houdt, maar ook met een anticiperend en defensief rijgedrag veilig rijdt, en op een vlotte en ontspannen wijze een auto kan besturen.
Je mag inderdaad het theoretisch examen afleggen zo dikwijls als nodig is om te slagen.
Er zijn gevallen bekend van kandidaten die een tiental keren het examen afgelegd hebben. Dergelijke gevallen stemmen toch wel tot nadenken.
In de eerste plaats bestaat het examen uit meerkeuzevragen, waarbij er telkens slechts één antwoord correct is. De kans bestaat dus dat zelfs iemand die totaat niets van het verkeersreglement kent, toevallig voldoende juiste antwoorden kiest. Deze kans vergroot naamate je meer keren aan het examen deelneemt en toch wel iets van het verkeersreglement kent.
Het is dus niet denkbeeldig dat je uiteindelijk eens slaagt voor het examen, terwijl je het verkeersreglement eigenlijk niet echt grondig beheerst.
Intussen heb je dan mogelijk al meer geld uitgegeven aan examens dan een theoriecursus bij een erkende rijschool je zou gekost hebben.
Er zijn heel wat mensen die zich uitstekend door zelfstudie kunnen voorbereiden op het examen. Anderen hebben evenwel een professionele lesgever nodig om alvast de juiste betekenis van de verkeersregels te snappen, en hoe ze moeten toegepast worden.
Ten tweede merken we bij de autorijscholen een toename van mislukkingen voor het praktisch examen sedert het theoretisch examen een onbeperkt aantal keren mag afgelegd worden. Oorzaak van de mislukking is dan meestal niet dat de kandidaat onvoldoende rijtechnieken en rijvaardigheid zou hebben, doch dat hij de verkeersregels in de praktijk niet correct kan toepassen.
Laten we niet vergeten dat de eerste bedoeling van een rijopleiding niet het behalen van een rijbewijs mag zijn. Een rijbewijs is geen bewijs dat je goed kan rijden, enkel een toelating om een voertuig te besturen. De Franse benaming is veel treffender: "le permis de conduire".
Waar het op aankomt, is dat je een bestuurder wordt die zich niet alleen aan de verkeersregels houdt, maar ook met een anticiperend en defensief rijgedrag veilig rijdt, en op een vlotte en ontspannen wijze een auto kan besturen.