Ik weet dat je het niet als kritiek bedoelde.
Wat je schreef is trouwens ook waar.
Jozef schreef:
Wel vond ik het belangrijk erop te wijzen dat het blokkeren van een kruispunt zware gevolgen kan hebben als daardoor prioritaire voertuigen opgehouden worden.
Klopt, maar hier kan je alle kanten mee uit.
Ga je het kruispunt niet op kan je het prioritair voertuig achter je hinderen.
Ga je er wel op maar je kan niet verder o.w.v. dwars verkeer zit je met hetzelfde resultaat.
Gepast reageren op prioritaire voertuigen kan je alleen maar als je ze tijdig bemerkt.
Wetende van welke richting ze komen (achter je, voor je of links of rechts van je)
Nog beter maar soms moeilijker, wetende waar ze naar toe willen/moeten.
Jozef schreef: Het is inderdaad zo dat we hier op het forum wat dieper op sommige aspecten kunnen ingaan.
Ik zal nog een mooi voorbeeldje geven.
Ik heb het al meegemaakt dat ik op een druk kruispunt stond en ergens een prioritair voertuig hoorde.
Het zicht o.w.v. hoge gebouwen en druk verkeer zorgde op dit moment dat je het alleen maar hoorde zonder het te zien.
Je zit met een leerling die lichtjes in paniek slaat omdat hij de eerste keer in zo in situatie terecht komt en denkt dat hij niet opgelost krijgt.
(ze vergeten dan wel eens dat de instructeur eigenlijk nog steeds de controle kan hebben)
Je zit met het verkeer rond je, wat eigenlijk al wat meer ervaring met zo een situaties zouden kunnen hebben.
Maar de meeste reageren zoals een kip zonder kop.
Op zo een moment ga ik geen art 14 uitleggen.
Zo vlug mogelijk achterhalen van waar dat prioritair voertuig nu eigenlijk komt en proberen in te schatten waar het naar toe wil.
Zo vlug mogelijk je leerling gerust stellen en de controle van het voertuig niet meer aan hem laten. (in de meeste gevallen)
Dan nog heel goed opletten op wat de kippen zonder kop er van bakken, zij zijn meestal de gevaarlijkste op zo een moment.
Je ziet er steeds die uitwijken of zelfs achteruit rijden zonder te kijken of dit wel veilig kan.
Of zonder na te denken of dit wel een oplossing is.
We kunnen er meer aandacht aan geven in theorie opleidingen of op het forum.
Maar praktijksituaties zijn niet hetzelfde.
Ik weet dat je het niet als kritiek bedoelde.
Wat je schreef is trouwens ook waar.
[quote="Jozef"]
Wel vond ik het belangrijk erop te wijzen dat het blokkeren van een kruispunt zware gevolgen kan hebben als daardoor prioritaire voertuigen opgehouden worden.[/quote]
Klopt, maar hier kan je alle kanten mee uit. :idea:
Ga je het kruispunt niet op kan je het prioritair voertuig achter je hinderen.
Ga je er wel op maar je kan niet verder o.w.v. dwars verkeer zit je met hetzelfde resultaat.
Gepast reageren op prioritaire voertuigen kan je alleen maar als je ze tijdig bemerkt.
Wetende van welke richting ze komen (achter je, voor je of links of rechts van je)
Nog beter maar soms moeilijker, wetende waar ze naar toe willen/moeten.
[quote="Jozef"] Het is inderdaad zo dat we hier op het forum wat dieper op sommige aspecten kunnen ingaan.[/quote]
Ik zal nog een mooi voorbeeldje geven.
Ik heb het al meegemaakt dat ik op een druk kruispunt stond en ergens een prioritair voertuig hoorde.
Het zicht o.w.v. hoge gebouwen en druk verkeer zorgde op dit moment dat je het alleen maar hoorde zonder het te zien.
Je zit met een leerling die lichtjes in paniek slaat omdat hij de eerste keer in zo in situatie terecht komt en denkt dat hij niet opgelost krijgt.
(ze vergeten dan wel eens dat de instructeur eigenlijk nog steeds de controle kan hebben)
Je zit met het verkeer rond je, wat eigenlijk al wat meer ervaring met zo een situaties zouden kunnen hebben.
Maar de meeste reageren zoals een kip zonder kop. :(
Op zo een moment ga ik geen art 14 uitleggen. :wink:
Zo vlug mogelijk achterhalen van waar dat prioritair voertuig nu eigenlijk komt en proberen in te schatten waar het naar toe wil.
Zo vlug mogelijk je leerling gerust stellen en de controle van het voertuig niet meer aan hem laten. (in de meeste gevallen)
Dan nog heel goed opletten op wat de kippen zonder kop er van bakken, zij zijn meestal de gevaarlijkste op zo een moment.
Je ziet er steeds die uitwijken of zelfs achteruit rijden zonder te kijken of dit wel veilig kan.
Of zonder na te denken of dit wel een oplossing is. :oops:
We kunnen er meer aandacht aan geven in theorie opleidingen of op het forum.
Maar praktijksituaties zijn niet hetzelfde.