oprijden dubbele rotonde.

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: oprijden dubbele rotonde.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Gast » 07 dec 2015, 18:45

Ik heb eigenlijk het idee dat een dubbele rotonde in de meeste gevallen beter in theorie werkt dan in de praktijk. In Sint-Niklaas is ook een rotonde met 2 rijstroken, maar ik zie er het nut niet van in.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Inazuma » 03 dec 2015, 13:07

Gast schreef:Het is inderdaad een zeer gevaarlijke rotonde.
aAan de rotondes op de Geelse ring zijn dan ook al meerdere dodelijke ongevallen gebeurd ...
Zelfs nà de heraanleg van de heraanleg met rotondes ...
Ze hebben onlangs op de linkerbaan bij het voorsorteren de letters 'E313' geschilderd omdat dit de laatste afslag is van de rotonde (als je van Mol komt). Is deze voorsortering verplicht? Het staat enkel 1 maal geschilderd, vaak zie je het niet staan zelfs en het staat ook niet vermeldt dat je moet voorsorteren. Is dit dan verplicht?
Even vermelding E313 doet niets ter zake.

Tenzij er voorsorteringspijlen staan die wat anders toelaten (en die staan er bijna nooit in Vlaanderen) moet je een rotonde verplicht oprijden vanop de rechtse toeleidende rijstrook.

Als je al voorsorteringspijlen ziet staan aan een rotonde, staan ze 9 kansen op 10 foutief, nl op zijn Hollands :
de Nederlanders beschouwen een rotonde als een kruispunt, dus op de grotere rotondes regelen ze dat met voorsortering naar links, rechtdoor, rechtsaf ; maar in België is het een weg op zich en is het oprijden steeds een richtingsverandering naar rechts ... Je kàn hier dus nooit correct een pijl linksaf of rechtdoor zien staan aan een rotonde.

In Vlaanderen snapt het agentschap dat NB instaat voor de inrichting van de wegen, de wetgeving zélf niet eens, en ze illustreren dat in een filmpje ...

https://www.youtube.com/watch?v=iyixPoQLuC4

Tussen de commentaren staat ook al een opmerking over de gevaarlijke rotondes in Geel ...
Ik begrijp dat er veel bedtuurders zijn die liever aan de binnenkant blijven.
Ik niet, en ik raad iedereen af de binnenste rijstroken van een rotonde te gebruiken in België.

Je moet dan 2 keer een maneuver uitvoeren (met quasi-totale voorrangsplicht) op zeer korte afstand (want Belgische rotondes zijn uitermate klein).

Mijn advies is heel erg simpel: gebruik de buitenste rijstroken van rotondes met meerdere rijstroken.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Stefan Peeters » 03 dec 2015, 12:23

De signalisatie is daar een zootje.

Je bent niet verplicht om die aanduidingen te volgen.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Gast » 03 dec 2015, 12:05

Bedankt voor je snelle reactie!
Het is inderdaad een zeer gevaarlijke rotonde.
Ze hebben onlangs op de linkerbaan bij het voorsorteren de letters 'E313' geschilderd omdat dit de laatste afslag is van de rotonde (als je van Mol komt). Is deze voorsortering verplicht? Het staat enkel 1 maal geschilderd, vaak zie je het niet staan zelfs en het staat ook niet vermeldt dat je moet voorsorteren. Is dit dan verplicht? Ik begrijp dat er veel bedtuurders zijn die liever aan de binnenkant blijven.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Stefan Peeters » 03 dec 2015, 07:52

Neen, dat moet je niet.

Het veranderen van rijstrook is een manoeuvre, en wie een manoeuvre uitvoert moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Die rotonde is me niet onbekend, en ik raad altijd aan om daar op de buitenste rijstrook te blijven, eender waar je naartoe wil.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Gast » 02 dec 2015, 23:54

In Geel is er een dubbele rotonde met lichten. Vaak gaan bestuurders links voorgesorteerd staan terwijl ze de eerste afslag moeten nemen. Zodra het groen wordt, steken ze hun richtingsaanwijzer aan om rechts in te voegen wat soms tot gevaarlijke situaties leidt of opstroppingen omdat de persoon op de binendte cirkel niet kan afslaan. Moet je de persoon op de binnencirkel voorrang verlenen als hij al een tijdje op de binnencirkel staat met zijn richtingsaanwijzer naar rechts aan?

Re: oprijden dubbele rotonde.

door bert.covens » 23 jan 2012, 18:20

Gast schreef:als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt en geen 2 uitritten overslaat.
Op welke wettelijke verplichting uit de wegcode baseer je dat? (Behalve indien er op de buitenste rijstrook pijlen op het wegdek staan).
Gast schreef:dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.
Vooraleer af te slaan, moet die bestuurder zich eerst naar de buitenste rijstrook begeven, om pas van daaruit rechtsaf te slaan. Anders heeft hij niet correct voorgesorteerd.

Bovendien, is het wisselen van de buitenste naar de binnenste rijstrook een maneuver. Dat betekent voorrangsplicht! Als die bestuurder daarbij dus in conflict komt, met een andere bestuurder op de binnenste rijstrook die rechtdoor wil (en mag), zal hij die laatste éérst moeten voor laten vooraleer hij van rijstrook mag wisselen.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Inazuma » 23 jan 2012, 18:17

Gast schreef:als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt
Daar is geen enkele verplichting toe.
en geen 2 uitritten overslaat.
Dat mag perfect.
dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.
Je denkt ....

Een rotonde verlaten is een richtingsverandering, die moet vanuit de buitenste rijstrook gebeuren - tenzij voorsorteringspijlen wat anders toelaten :

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

en
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Gast » 23 jan 2012, 17:41

als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt en geen 2 uitritten overslaat.dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Vertigo » 16 feb 2011, 21:03

Inazuma schreef:
Vertigo schreef: Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Als je verkeerskunde wil gaan studeren, moet je meer oog hebben voor de nuances.

Het gaat niet over 12.3.1.
De hamvraag is of aan 12.5 voldaan wordt ...
Vind ik niet, ik vind 12.3.1 net zo ham....

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Inazuma » 15 feb 2011, 16:09

Vertigo schreef: Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Als je verkeerskunde wil gaan studeren, moet je meer oog hebben voor de nuances.

Het gaat niet over 12.3.1.
De hamvraag is of aan 12.5 voldaan wordt ...

Re: oprijden dubbele rotonde.

door de rijprof » 14 feb 2011, 23:23

Vertigo schreef:Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Heeft iemand het tegendeel beweerd?

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Vertigo » 14 feb 2011, 23:17

excuseer, hier is geen discussie mogelijk :

Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!

En wat betreft rotondes met 2 rijstroken :
Meer dan 10 jaar geleden, bij de aanleg van de eerste dubbele rotondes (bij mijn weten toen) heb ik reeds de heden bekende problemen aangekaart.
En ook verschillende ontwerpen doorgegeven als oplossing.
Nooit reactie op gehad.
Tot sinds kort ze toch iets gelijkaardigs aanleggen (heel sporadisch dan), en heeft iemand anders te eer gekregen van 'zijn' uitvinding...

Re: oprijden dubbele rotonde.

door Firebird » 24 jan 2011, 19:32

Je rijschool-instructeur dus ;)
Inderdaad :mrgreen:

Bedankt voor jullie antwoorden ;)

Re: oprijden dubbele rotonde.

door de rijprof » 20 jan 2011, 22:44

Mijn begeleider van de rijschool beweert dat auto B het kruispunt nog niet had mogen oprijden. Als auto A net op dat moment van rijstrook had willen veranderen, dan had auto B immers auto A gehinderd.
Uit preventief oogpunt kun je inderdaad beter wat wachten wanneer die auto die links rijdt toch wat te dicht komt en misschien nog van rijstrook zou kunnen veranderen.
Ofwel vertrek je wanneer die auto nog ver genoeg is.
Ofwel vertrek je wanneer die auto net voorbij is.

Omhoog