Verkeergeleider/klein rond punt

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Verkeergeleider/klein rond punt

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Inazuma » 21 jul 2010, 12:22

de rijprof schreef:Fysiek is het juist het zelfde. Beiden hebben een middeneiland.
Enkel bij een rotonde is het ook in de wegcode een middeneiland genoemd.

Elders spreekt de wegcode van verkeersgeleiders, waaraan dergelijke inrichting voldoet, en bepaalt de wegcode tevens hoe er langsheen een verkeersgeleider gereden dient te worden.

Inzake een "middeneiland" bestaan er geen dergelijke bepalingen.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door de rijprof » 21 jul 2010, 00:14

Fysiek is het juist het zelfde. Beiden hebben een middeneiland.
Enkel de verkeersborden en daaruit voortvloeiend is de voorrangsregeling anders.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Inazuma » 19 jul 2010, 10:32

Middeneiland is in de wegcode een term die uitsluitend gebruikt wordt bij een rotonde ...

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door de rijprof » 19 jul 2010, 09:19

Ik noem het dan voorlopig op http://www.derijprof.be" target="_blank 'kruispunt met middeneiland' (is soms niet helemaal rond)
tot iemand met een betere suggestie afkomt.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door bert.covens » 18 jul 2010, 22:13

Mja, Benny, maar: het staat wel vlàk bij elkaar. Precies om het verschil, en vooral de gevolgen ervan qua voorrang, weer te geven..... Dan zou de "frang" toch moeten vallen, niet? (ik probeer maar efkes te redeneren)

Een geschiktere benaming schoot mij ook niet meteen te binnen :cry: Iemand een nog geschiktere suggestie :?:

Mischien deze poging dan: het staat vlakbij de animatie van een rotonde. Eventueel geef je er gewoon géén specifieke benaming aan, en zet je simpelweg als titel: "dit is géén rotonde". Zoiets?

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door de rijprof » 18 jul 2010, 22:07

Daarom: kruispunt met rond punt.
Of... kruispunt met middeneiland?
Of...kruispunt met verkeersgeleider?
Any other suggestions?

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Benny Stinkens » 18 jul 2010, 21:23

Rond punt lijkt me nog thans ook verwarrend, heel veel mensen denken dat een rond punt en een rotonde hetzelfde is, dus is de verwarring er weer :cry:

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door de rijprof » 18 jul 2010, 18:39

Akkoord Bert,
Rond punt lijkt mij een betere benaming.
Ik heb het aangepast op http://www.derijfrof.be" target="_blank in: kruispunt met rond punt :wink:

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door bert.covens » 18 jul 2010, 14:32

Ik wacht nog even de reactie van DE RIJPROF af.

Maar mijns inziens gaat het 'm daar vooral over het verschil tussen wat wél een rotonde is, en wat er hoegenaamd GEEN is.

De tweede situatie wordt te vaak aanzien voor een rotonde, doch is er geen. De wegen die erop uitkomen, hebben immers geen omgekeerde driehoek. De voorrangsregeling ligt dan ook helemaal anders dan bij een rotonde....

Toegegeven, de benaming die gehanteerd wordt, is mischien ietwat ongelukkig gekozen.
(mischien is 't beter om te spreken van "rond punt" ipv "rond plein" om deze verwarring te vermijden bvb :?: )


Hoe dan ook: als je de bepaling uit de wegcode erop naleest, dan stel je toch duidelijk vast dit GEEN plein is, hoop ik?

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Gast » 18 jul 2010, 13:42

Maar het is wel een rond plein conform: http://users.skynet.be/derijprof/rondplein.htm" target="_blank

Daar kan je dan eigenlijk helemaal niets van terugvinden in de theorie. Handig moet ik zeggen.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door bert.covens » 18 jul 2010, 11:49

Gast schreef:Wat ik vooral opmerkelijk vind, is dat ik niks van die verkeersregels kan terugvinden op deze site. Het plein staat uitgelegd (zie "openbare weg > plaatsen waar openbare wegen samenkomen > Plein")
Je moet wel ALLES lezen als je het hebt over een plein. Een halve waarheid is.....juist: een hele leugen.

Definitie plein:

Elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden. Het plein is een openbare weg onderscheiden van die welke er op uitkomen.


Dus, vermits hier géén andere activiteiten georganiseerd (kunnen) worden behalve verkeer, is het zoals Inazuma al aangaf GEEN plein :!:

Zo uit mijn hoofd weet ik trouwens niet meteen een écht plein meer liggen, dat nog volledig voldoet aan de definitie. (in tegenstelling tot wat de straatnaam soms doet vermoeden overigens).

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Inazuma » 18 jul 2010, 11:34

Gast schreef:Wat ik vooral opmerkelijk vind, is dat ik niks van die verkeersregels kan terugvinden op deze site. Het plein staat uitgelegd (zie "openbare weg > plaatsen waar openbare wegen samenkomen > Plein")
Dit is GEEN plein.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Gast » 18 jul 2010, 10:43

Wat ik vooral opmerkelijk vind, is dat ik niks van die verkeersregels kan terugvinden op deze site. Het plein staat uitgelegd (zie "openbare weg > plaatsen waar openbare wegen samenkomen > Plein") maar er staat niet hoe de bestuurder deze moet benaderen, je kan het mss wel afleiden, maar het is te onduidelijk vind ik.

Daarnaast heb ik hier zo een theorieboek liggen en daar staat eigenlijk ook niets over een rond plein uitgelegd.

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Inazuma » 18 jul 2010, 00:21

xantingo schreef: Volg gewoon het voorbeeld dat de Rijprof je toont in zijn animatie.
En pink vooral vroeger dan in de animatie , en "verleen" je voorrang niet als je al helemaal op het kruispunt staat, maar voor het kruispunt ...

Re: Verkeergeleider/klein rond punt

door Stefan Peeters » 17 jul 2010, 17:25

Gast schreef:Als ik er voorbij kom op m'n examen ga ik het gewoon als een rotonde beschouwen en er gewoon oprijden en dan pinken naar rechts als ik wil afslaan.
Dat zou ik niet doen... de examinator kan dat bezien als het niet voldoende kennen van je theorie...
Gast schreef:Ik denk dat dat hier de beste oplossing is (daarom niet de juiste, maar de meest duidelijke naar mijn mening)
Dat is dus niet de beste oplossing.
Volg gewoon het voorbeeld dat de Rijprof je toont in zijn animatie. Moet je linksaf, dan pink je naar links. Moet je rechtdoor, dan pink je niet. Je doet dan immers geen richtingverandering.

Dat is net het grote verschil met een rotonde: wanneer je daar rechtdoor wil, moet je de rotonde eerst oprijden en daarna verlaten naar rechts.

Omhoog