Eerst en vooral ga ik een misverstand uit de weg ruimen: er zijn mensen die denken dat de VDAB een rijschool is als een andere.
Dat is zeker niet het geval, de opleiding zwaar vervoer van de VDAB heeft als doel werkzoekenden op te leiden tot vrachtwagenchauffeurs.
Dit houdt veel meer in dan enkel het rijden met een vrachtwagen.
Het omvat een theoretische module van 20 dagen, gevolgd door een uitgebreide praktische opleiding van 60 dagen, en een stage van 10 dagen.
De praktische opleiding omvat zowel het manoeuvreren met de diverse voertuigen, het rijden op de openbare weg, als het laden en lossen, zekeren van de lading, wielen verwisselen,… kortom, alles wat een beroepschauffeur zou moeten kunnen.
Of je daarna als vrachtwagenbestuurder moet gaan werken is nogal logisch, toch? Of zou je het normaal vinden dat iemand op kosten van de gemeenschap een uitgebreide (en dure) opleiding tot schilder volgt en daarna een job gaat zoeken als hovenier of bakker?
Vergeet niet dat een opleiding bij de VDAB betaald wordt door de Vlaamse overheid, en dus gefinancierd wordt door alle Vlaamse belastingbetalers.
Een groot gedeelte van de opleiding zwaar vervoer wordt daarnaast bekostigd door het
Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek.
De bijdragen aan dit fonds worden geleverd door de ondernemingen die personen tewerkstellen in deze sectoren, dus onrechtstreeks betalen de vrachtwagenbestuurders en logistiek behandelaars de opleiding van nieuwe collega’s.
Wie deze opleiding dan ook wil gebruiken om enkel maar een rijbewijs CE te komen behalen en daarna iets anders te gaan doen, is niet meer of minder dan een schaamteloze profiteur.
Wanneer men merkt dat dit de bedoeling is kunnen er tijdens of na de opleiding eventueel sancties genomen worden.
Eerst en vooral ga ik een misverstand uit de weg ruimen: er zijn mensen die denken dat de VDAB een rijschool is als een andere.
Dat is zeker niet het geval, de opleiding zwaar vervoer van de VDAB heeft als doel werkzoekenden op te leiden tot vrachtwagenchauffeurs.
Dit houdt veel meer in dan enkel het rijden met een vrachtwagen.
Het omvat een theoretische module van 20 dagen, gevolgd door een uitgebreide praktische opleiding van 60 dagen, en een stage van 10 dagen.
De praktische opleiding omvat zowel het manoeuvreren met de diverse voertuigen, het rijden op de openbare weg, als het laden en lossen, zekeren van de lading, wielen verwisselen,… kortom, alles wat een beroepschauffeur zou moeten kunnen.
Of je daarna als vrachtwagenbestuurder moet gaan werken is nogal logisch, toch? Of zou je het normaal vinden dat iemand op kosten van de gemeenschap een uitgebreide (en dure) opleiding tot schilder volgt en daarna een job gaat zoeken als hovenier of bakker?
Vergeet niet dat een opleiding bij de VDAB betaald wordt door de Vlaamse overheid, en dus gefinancierd wordt door alle Vlaamse belastingbetalers.
Een groot gedeelte van de opleiding zwaar vervoer wordt daarnaast bekostigd door het [url=http://www.sfv.be/Nl/default2.asp?active_page_id=248]Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek[/url].
De bijdragen aan dit fonds worden geleverd door de ondernemingen die personen tewerkstellen in deze sectoren, dus onrechtstreeks betalen de vrachtwagenbestuurders en logistiek behandelaars de opleiding van nieuwe collega’s.
Wie deze opleiding dan ook wil gebruiken om enkel maar een rijbewijs CE te komen behalen en daarna iets anders te gaan doen, is niet meer of minder dan een schaamteloze profiteur.
Wanneer men merkt dat dit de bedoeling is kunnen er tijdens of na de opleiding eventueel sancties genomen worden.