Inhalen op een kruispunt.

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Inhalen op een kruispunt.

Re: Inhalen op een kruispunt.

door Gast » 17 jun 2023, 16:33

Als elk land, elk Gewest en sommige gemeenten elk hun zin doen krijg je onduidelijke toestanden.
… Putain, putain
C'est vachement bien
Nous sommes quand même
Tous des Européens…
In de UK moet je wel in elk boerengat of woonwijk borden zetten.

Re: Inhalen op een kruispunt.

door Inazuma » 16 jun 2023, 15:34

Met politici met een gemiddeld IQ lager dan de toegelaten snelheid buiten bebouwde kom, gaat er daarvan niet veel in huis komen vrees ik.

Je noemt ook 1 vd meest verkeersveilige landen in Europa -en voordien in de EU- dat ook bijna NOOIT zo genoemd wordt door Belgische "experten"
UK presteert dat immers allemaal zonder de stokpaardjes van die "experten", en mét alles wat die hier niet in orde vinden ...

- amper fietsers of fietsinfrastructuur
- geen voorrang van rechts ("remt de snelheid aan een kruispunt", zogezegd )
- 0,8‰ toegelaten , terwijl men hier pleit voor "nultolerantie"
- 96 km/u toegelaten buiten bebouwde kom (aiaiai)
- meer controle op signalisatie door overheden en bij werken (signalisatiebedrijf van hier dat ginds op dezelfde manier zou werken, is na 1 dag licentie kwijt ...)

Re: Inhalen op een kruispunt.

door Giwreh » 15 jun 2023, 20:30

In de meeste EU verkeersreglements bestaat de verwarrende mengelmoes van voorrangswegen en voorrang van rechts, dit laatste met of zonder aankondigend verkeersbord. Het is precies die hutsekluts die aan de structurele basis ligt van zeer veel ongelukken op kruispunten.
In de UK heeft men dat reeds bijna sinds automobilisten-mensenheugnis radicaal omgegooid. (60 jaar ?) Het is eenvoudig. De overheid heeft in de UK de wettelijke verplichting om op élk kruispunt een ondubbelzinnig-unieke voorrang ter plaatse aan te duiden.
Met andere woorden:
(1) Op ALLE wegkruisingen is het ondubbelzinnig duidelijk voorrang heeft, en wie niet.
(2) Er zijn nooit betwistingen over.
(3) Er ontstaat een rustiger rijgedrag in het algemeen, omdat de chauffeur nooit meer in zijn hoofd moet switchen tussen 2 reglementen. Hij let op de borden (en baanschildering), dat is alles. Geen conflicterende "berekeningen" meer in 'voorrang-van-rechts/links' situaties. Er is al méér dan genoeg waar je in het verkeer op moet letten.
(4) In het geval er een ongeval gebeurd op een kruising waar géén unieke voorrang werd aangeduid, dan is in de UK de overheid aansprakelijk voor het ongeval !!! (Verzaking aan hun dwingende plicht om het aan te duiden.)

Ik pleit er al jaren voor om de antieke 'voorrang-van-rechts' onzin te verbannen uit het reglement, en zoals in de UK de overheden te verplichten om elke voorrang ondubbelzinnig op elk kruispunt aan te duiden ! Notabene: de wegschilderingen inzake die vooorang zijn in de UK ook vele keren beter dan hier. Zo is de schildering van de stop positie (brede witte streep of haaietanden) altijd OOK vanaf geruime afstand zichtbaar vanop de weg die de voorrang heeft. Die zichtbaarheid is een feitenkwestie, waarvoor de overheid met deskundigheid moet handelen. Er worden desnoods materiële aanpassingen aan het kruispunt uitgevoerd, zodat dit visueel echt werkt. Het naderende einde van een langer traject dat doorlopend voorrang heeft, wordt in de UK ook steeds aangeduid, zodat de bestuurde progressief kan vertragen tot bij de komende STOP. Bvb einde afrit, bvb meervaksweg die een rond punt nadert, etc.. >> https://assets.publishing.service.gov.u ... arkers.jpg

door Jozef » 13 jul 2005, 01:22

Wees dus zéér voorzichtig als je aan een kruispunt met een voorrangsweg rechtsaf slaat. Het volstaat niet je ervan te vergewissen dat je geen bestuurder hindert die van links op de voorrangsweg aankomt. Je moet tevens naar rechts kijken, zodat je niet in aanrijding komt met een van rechts komende inhaler op die voorrangsweg, want daar is het toegestaan in te halen ter hoogte van een kruispunt.

door GRO » 12 jul 2005, 02:23

Beste "GAST"

- Wanneer er een bord staat dat inhalen verboden is
Afbeelding

- Wanneer je andere weggebruikers in gevaar zou brengen.

- Wanneer het kruispunt op een zeer gevaarlijke helling ligt

- Wanneer het kruispunt in een zeer gevaarlijke bocht ligt.

- ...

Als je op de openbare weg rijdt en links komt bijvoorbeeld een pad uit op die openbare weg, dan is dat ook een kruispunt.
(Een kruispunt is niet allen + )

(PS) Wil je als je inlogt een gebruikersnaam intikken.)

door gast » 12 jul 2005, 01:19

In verband met het inhalen op kruispunten heb ik voor mezelf de volgende "synthese" van de regels gemaakt:

Inhalen op een kruispunt is verboden:
- Wanneer op dat kruispunt de voorrang van rechts geldt
- Voor de bestuurders die ingevolge een verkeersbord of -regel op dat kruispunt voorrang moeten verlenen en/of moeten stoppen

Klopt dat?

door Jozef » 04 apr 2005, 10:33

Misschien kan ik er voor de volledigheid nog aan toevoegen dat op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt, enkel het inhalen langs links verboden is:
Quote: Art. 17.2. Het links inhalen van een gespan of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
...
2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt
...
Je mag er dus wel rechts inhalen in de gevallen waarin dit voorzien is:
Quote: Art.16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.
Quote: Art. 16.9. Het inhalen van spoorvoertuigen die de rijbaan volgen geschiedt rechts, zowel wanneer die voertuigen in beweging zijn of stilstaan om reizigers te laten in- of uitstappen.

Het inhalen mag evenwel links geschieden wanneer het rechts niet kan wegens de engte van de doorgang of de aanwezigheid van een stilstaand of geparkeerd voertuig of enige andere vaste hindernis en op voorwaarde dat de tegemoetkomende weggebruikers niet gehinderd of in gevaar gebracht worden.

Het inhalen mag eveneens links geschieden op rijbanen met éénrichtingsverkeer, wanneer de behoeften van het verkeer het rechtvaardigen.

door GRO » 03 apr 2005, 06:45

--------------------------------------------------------------------------------

Beste,

Ieder kruispunt is natuurlijk anders. Er kunnen verkeerslichten staan, er kunnen verkeersborden staan of de voorrang van rechts kan er gelden.

Op kruispunten waar de voorrang van rechts geldt, is het in ieder geval verboden om een voertuig met meer dan twee wielen of een gespan in te halen.

Op een dergelijk kruispunt mag dus:
* Een auto geen auto inhalen.
* Een auto wel een (tweewielige) bromfiets die op de rijbaan rijdt, inhalen.
* Mag een bromfiets een bromfiets inhalen.

Inhalen op een kruispunt.

door merel » 03 apr 2005, 05:45

Hoe zit het juist met het inhalen op een kruispunt?
- Op welke kruispunten mag een auto een andere auto inhalen?
- Op welke kruispunten mag een auto een brommer inhalen?
- Op welke kruispunten mag een brommer een brommer inhalen?

Omhoog