Cé schreef:Kan iemand mij tips geven over hoe ik het best terug kan vertrekken op een helling nadat ik gestopt ben voor een rood licht bv
- handrem opgetrokken, koppeling helemaal ingedrukt, versnellingsbak in 1.
- een beetje gas bijgeven (1200 tpm is genoeg - of tot een hoorbaar lichtjes verhoogd toerental )
- koppeling zacht laten opkomen tot je voelt dat de auto wil vertrekken (toerental zal ook willen gaan zakken)
- handrem zachtjes lossen en ondertussen wat gas bijgeven (toerental ongeveer gelijk houden - op gehoor of teller), en de koppeling verder laten opkomen tot je ze helemaal kan lossen.
De stappen lopen eigenlijk vloeiend in elkaar over, maar men kan ze "apart" demonstreren (kost wel extra slijtage ...)
-> nadien normaal verder versnellen met gaspedaal, tot je naar 2de schakelt.
Bij de rijschool had ik geleerd dat ik dit moest doen dmv de koppeling omhoog te laten komen totdat je voelde dat de auto wou vertrekken.
Dat is ook de normale manier ...
Maar bij onze auto gaat dat helemaal niet (hij is dan ook al oud:))
Ouderdom heeft er niets mee te maken.
Hogerstaand relaas gaat zelfs met oldtimer.
Wat wel kan is dat de koppeling door de ouderdom versleten is ...
Waarom gaat het niet
Voel je niet dat de auto wil vertrekken
Of erger : hij blijft gewoon staan (dan slipt de koppeling wel erg door ...)
Maar ik heb hierdoor dus altijd schrik als ik op de baan ben en op een helling moet wachten want ik moest maar eens achteruit bollen tegen een andere wagen aan.
Als je merkt dat je meer dan een paar centimeter achteruit bolt : remmen met de voetrem
Oefen op een afgelegen plaats tot je dit probleemloos kan, en van je eigen kunnen overtuigd bent.
Als je hierbij gaat stressen in het verkeer komt er helemaal niets van in huis ... slecht voor het zelfvertrouwen.
Een helling naar een rivier- of kanaaldijk kan een ideaal oefenterrein zijn (als je er mag komen met de auto) maar rij niet het water in
[quote="Cé"]Kan iemand mij tips geven over hoe ik het best terug kan vertrekken op een helling nadat ik gestopt ben voor een rood licht bv [/quote]
- handrem opgetrokken, koppeling helemaal ingedrukt, versnellingsbak in 1.
- een beetje gas bijgeven (1200 tpm is genoeg - of tot een hoorbaar lichtjes verhoogd toerental )
- koppeling zacht laten opkomen tot je voelt dat de auto wil vertrekken (toerental zal ook willen gaan zakken)
- handrem zachtjes lossen en ondertussen wat gas bijgeven (toerental ongeveer gelijk houden - op gehoor of teller), en de koppeling verder laten opkomen tot je ze helemaal kan lossen.
De stappen lopen eigenlijk vloeiend in elkaar over, maar men kan ze "apart" demonstreren (kost wel extra slijtage ...)
-> nadien normaal verder versnellen met gaspedaal, tot je naar 2de schakelt.
[quote]Bij de rijschool had ik geleerd dat ik dit moest doen dmv de koppeling omhoog te laten komen totdat je voelde dat de auto wou vertrekken.[/quote]
Dat is ook de normale manier ...
[quote] Maar bij onze auto gaat dat helemaal niet (hij is dan ook al oud:))[/quote]
Ouderdom heeft er niets mee te maken.
Hogerstaand relaas gaat zelfs met oldtimer.
Wat wel kan is dat de koppeling door de ouderdom versleten is ...
Waarom gaat het niet :?:
Voel je niet dat de auto wil vertrekken :?:
Of erger : hij blijft gewoon staan (dan slipt de koppeling wel erg door ...)
[quote]Maar ik heb hierdoor dus altijd schrik als ik op de baan ben en op een helling moet wachten want ik moest maar eens achteruit bollen tegen een andere wagen aan.[/quote]
Als je merkt dat je meer dan een paar centimeter achteruit bolt : remmen met de voetrem :!:
Oefen op een afgelegen plaats tot je dit probleemloos kan, en van je eigen kunnen overtuigd bent.
Als je hierbij gaat stressen in het verkeer komt er helemaal niets van in huis ... slecht voor het zelfvertrouwen.
Een helling naar een rivier- of kanaaldijk kan een ideaal oefenterrein zijn (als je er mag komen met de auto) maar rij niet het water in :wink: