Overdrive?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Overdrive?

door Inazuma » 27 sep 2007, 20:19

xantingo schreef: Ik las toevallig vandaag op een ander forum een zin die de nagel op de kop slaat:
De meeste mensen lezen wat er bedoeld wordt.
Het is maar als je je blind gaat staren op details dat je niet meer de bedoeling van een tekst gaat lezen, maar een afwijkende interpretatie.
Weet wel dat als er aan je oor getrokken wordt door de gerechtelijke overheid, het maar al te vaak precies over de details zal gaan.

Dan telt plots niet de bedoeling, maar de tekst.

door GRO » 27 sep 2007, 13:21

Zo staat het nu op de site

Afbeelding

door Inazuma » 27 sep 2007, 11:37

Jasperke schreef:Wil dit dus zeggen dat die theorievraag over wanneer je schakelt met een diesel ( antwoord 2000 toeren) dus dikke zever is?
Voor jouw motor en voertuig combinatie gaat de theorie alvast niet op zoals je zelf ondervonden hebt.
Voor mijn voertuig/motor combinatie is het evenmin de Holy Grail van het minderverbruik.

Maar er zijn een hoop voertuigen (grotere cilinderinhoud, meer pk, meer koppel) waarmee het wel werkt.

door Stefan Peeters » 27 sep 2007, 06:11

Gast schreef:Verder halen JC en Inazuma gefundeerde argumenten aan om van wat er op de site staat brandhout te maken.
Met alle respect voor deze twee mensen, maar waar vind jij die gefundeerde argumenten?

JC en Inazuma geven beiden praktische voorbeelde die ze gemeten hebben met hun wagen. Dat noem jij den gefundeerd.
Ik geef een praktisch voorbeeld, en dat vind jij blijkbaar onzin.

Ik moet blijkbaar ooit ergens tegen je schenen geschopt hebben...

door Stefan Peeters » 26 sep 2007, 20:32

Gast schreef: Wat jij wilde, interesseert hier geen mens, wel wat je al dan niet schreef.
Ik las toevallig vandaag op een ander forum een zin die de nagel op de kop slaat:
De meeste mensen lezen wat er bedoeld wordt.
Het is maar als je je blind gaat staren op details dat je niet meer de bedoeling van een tekst gaat lezen, maar een afwijkende interpretatie.
Bovendien heb ik nog steeds geen bewijzen gezien die jouw stelling verdedigen en die je zelf hebt aangevoerd...

door Jozef » 26 sep 2007, 20:00

eugeen schreef:Voor het examen van GOCA zijn de cijfers:

- 2000 toeren / Diesel
- 2500 toeren / Benzine

Ik zal op de theoriepagina's de MAX. verwijderen.
Nog beter zou het zijn als je er een uitleg bijplaatst in de aard van het (weliswaar zeer onvolledige) citaat van de website van Ecolife.
Toch wil ik even opmerken dat onze theoriepagina's door verschillende mensen zijn nagelezen, ondermeer door onze vorige moderator Jozef, die een echte deskundige is. Noch hij nog anderen hebben mij echter voorgelsteld om MAX. achterwege te laten.
Hier wil ik mij toch wel even verdedigen: de waarheid heeft haar rechten.

Als er, ook na nazicht door andere "deskundigen", nog zoveel onnauwkeurigheden en fouten op de site staan, dan is het wellicht omdat ze hetzelfde ervaren hebben als ik: het zou een titanenwerk zijn om alles te verbeteren, vooral omdat het niet zelden tot oeverloze discussies leidt om jou te overtuigen. Men mag jouw de best gefundeerde technische uitleg, berekeningen, tekeningen en verwijzingen naar ernstige bronnen geven: als je het ergens anders gelezen heb, trek je dat allemaal in twijfel. Vooral dan als die verkeerde informatie verspreid wordt door organisaties bij dewelke je graag op een goed blaadje staat, zoals de FOD Mobiliteit en Vervoer, de GOCA en het BIVV.

Iemand die daar, zoals ik, zeer veel tijd en werk aan besteed heb, komt dan al gauw tot de conclusie: als het voor Eugeen zo goed genoeg is, dan is het dat voor mij ook. Jij bent de baas, jij bepaalt de doelstellingen en de kwaliteitsnormen voor jouw site. Ik had er wel mijn bedenkingen bij toen je mij zei dat je er geen probleem mee zou hebben als er al 100 mensen zouden verongelukt zijn door verkeerde informatie op de site. Maar wie ben ik? Juist: een deskundige afgedankte moderator.

door Rafael » 26 sep 2007, 17:15

Dit topic begint interessant te worden, en ik ga hierover zelf een vraag stellen:

Ik heb een Seat Ibiza, bw 1994, 1.6 benzine, CLX uitvoering. Ik rij 70km/u in 5de, 50km/u in 4de. Beide met ongeveer 2.000 tpm. 50km/u in 3de rijden, geeft een 2.500 tpm (ongeveer), alsook 70km/u in 4de.

Wanneer rij ik nu het meest zuinig?

door GRO » 26 sep 2007, 14:47

Voor het examen van GOCA zijn de cijfers:

- 2000 toeren / Diesel
- 2500 toeren / Benzine

Ik zal op de theoriepagina's de MAX. verwijderen.

Toch wil ik even opmerken dat onze theoriepagina's door verschillende mensen zijn nagelezen, ondermeer door onze vorige moderator Jozef, die een echte deskundige is. Noch hij nog anderen hebben mij echter voorgelsteld om MAX. achterwege te laten.

door Gast » 26 sep 2007, 14:38

@ eugeen:

Op de site staat letterlijk:
Schakel zo snel mogelijk over naar een hogere versnelling
(benzine: max. 2500 toeren/min diesel max. 2000 toeren/min.)
Je hoeft inderdaad geen ingenieur te zijn om in te zien dat die max. onzin is.

Al in de tweede posting van deze draad geef je dat zelf toe.

Ook uit de links die je opgeeft, blijkt wat voor onzin dit is. Bijvoorbeeld Ecolife:
Wanneer je een helling op rijdt, of wanneer je wilt invoegen op een autosnelweg, heb je misschien meer vermogen nodig. In dat geval kun je het toerental wat verhogen door terug te schakelen of later op te schakelen.

Samengevat: de basiskeuze van versnelling is deze, waarbij de motor tussen 1500 en 2500 toeren draait. Maar als je meer dan half gas moet geven om met het verkeer mee te kunnen, moet je terugschakelen of later opschakelen en zodoende het toerental verhogen.
Verder halen JC en Inazuma gefundeerde argumenten aan om van wat er op de site staat brandhout te maken.

door Gast » 26 sep 2007, 14:25

xantingo schreef:Ik wilde aantonen dat bij een gelijke snelheid een voertuig zuiniger kan rijden in een lagere versnelling (dus op het toerental van het maximum koppel) dan in een te hoge versnelling (en dus bij te lage toeren).
Wat jij wilde, interesseert hier geen mens, wel wat je al dan niet schreef. Wat ik hier in het vet aangehaald heb, stond er niet bij in jouw eerste posting van 24.09.2007. Daarin veralgemeende je ten onrechte (zonder deze randvoorwaarden):
De zuinigste manier om rijden is:
...
- bij kruissnelheid zorgen dat je motor op het toerental van het maximale koppel draait (terug te vinden in het instructieboekje en te controleren op de toerenteller)

door GRO » 26 sep 2007, 13:03

Wil dit dus zeggen dat die theorievraag over wanneer je schakelt met een diesel ( antwoord 2000 toeren) dus dikke zever is?
Ik ben natuurlijk geen ingenieur, maar ik kan alleen zeggen dat de richtlijn 2000 (diesel) en 2500 (benzine) zowel door GOCA (België) als CBR (Nederland) als juist worden aangenomen.

Daarenboven vind je deze richtlijn ook terug op tal van gespecialieerde sites (zie links hierboven)

Daarenboven heb ik dit persoonlijk ook uitgetest met mijn Nissan Note diesel waar je het verbruik kunt aflezen.

Als is bij 2000 toeren schakel rijd ik effectief veen zuiniger dan dat ik op 2500 toeren schakel

door Jasperke » 26 sep 2007, 12:35

Wil dit dus zeggen dat die theorievraag over wanneer je schakelt met een diesel ( antwoord 2000 toeren) dus dikke zever is?

wie stelt dan eigenlijk die vragen op?

Weeral iets dat ge moet studeren en moet vergeten na uw examen...Ben zo al heel mijne jeugd bezig :lol:

door GRO » 26 sep 2007, 12:09

JC schreef:
Ik vraag me af welke 'idioten' de raad geven op een bepaald toerental te schakelen.

Onder meer de heer Eugeen Van Aerschot. Zie Rijbewijs B - Het Milieu - Rijstijl:

Citaat:
(benzine: max. 2500 toeren/min diesel max. 2000 toeren/min)


Dit zijn weliswaar de dwaze antwoorden die de GOCA op het theorie-examen verwacht. Maar het feit dat er geen voorbehoud bij gemaakt wordt, toont duidelijk aan dat deze site enkel bedoeld is om het roze papiertje te behalen, en geenszins om toekomstige bestuurders ernstige informatie te verschaffen.
Beste "Gast :lol: "

Zoals jij weet geven wij op deze site de informatie die jongeren moeten kennen voor het GOCA examen.

Het is best mogelijk dat jij dit bestempelt als 'de dwaze antwoorden van GOCA', maar mag ik er dan meteen bij vermelden dat ook voor het CBR-examen in Nederland deze richtlijn als juist wordt beschouwd.

Daarenboven vind je deze raadgeving ook op tal van gespecialiseerde sites.

http://www.gezondelucht.amsterdam.nl/ma ... 1022818246

http://www.ecolife.be/ecodriving/b_leer.asp

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/4 ... ijden.html

http://www.drivolution.be/nl/downloads/ ... 202007.pdf

PS: Je mag gerust onder je eigen naam op dit forum schrijven.

door Inazuma » 26 sep 2007, 10:28

Anonymous schreef:
JC schreef:Ik vraag me af welke 'idioten' de raad geven op een bepaald toerental te schakelen.
Onder meer de heer Eugeen Van Aerschot. Zie Rijbewijs B - Het Milieu - Rijstijl:
(benzine: max. 2500 toeren/min diesel max. 2000 toeren/min)
Dit zijn weliswaar de dwaze antwoorden die de GOCA op het theorie-examen verwacht.

Eugeen kan toch moeilijk een antwoord gaan opgeven dat op het examen als fout aanzien wordt ... ook al klopt het in de praktijk verre van altijd.


Wat we ons moeten afvragen is waarom die rijstijl d'office als goed aanzien wordt, terwijl die net voor de minder verbruikende en vervuilende wagens met geringere cilinderinhoud vaak niet opgaat ...

Maar dan kom je natuurlijk op het terrein van de politiek terecht.

door Stefan Peeters » 26 sep 2007, 06:10

Gast schreef:Wagen X rijdt in zijn hoogste versnelling bij 2.000 tpm tegen 120 km/h. De motor bereikt daarbij 80% van zijn maximum koppel.

In diezelfde versnelling haalt hij dus bij 3.000 tpm 180 km/h en, hypothese, 100% van zijn maximum koppel.

Het rendement van de motor is dus toegenomen met 25% (100% van het maximum koppel tegenover 80%), maar de rolweerstand is toegenomen met 50% (180 km/h tegenover 120 km/h) en de luchtweerstand is toegenomen met 1,5² (180 km/h tegenover 120 km/h) = 225%.
Zo heb je altijd gelijk natuurlijk.
Je vergelijking houdt geen steek. Ik wilde aantonen dat bij een gelijke snelheid een voertuig zuiniger kan rijden in een lagere versnelling (dus op het toerental van het maximum koppel) dan in een te hoge versnelling (en dus bij te lage toeren).
Dat bij een snelheid die 50 % hoger ligt de rolweerstand en luchtweerstand hoger zijn, weet elk klein kind. Dat de wagen dan meer zal verbruiken ligt niet aan het feit dat je al dan niet naar de correcte koppelwaarden of toerental zoekt, maar door de hogere snelheid.

Omhoog