door acces88 » 21 feb 2007, 22:40
Allé, gisteren examen gaan doen... na 20min rijden, stuurt die mij ineens terug naar het centrum, ik: oh nee cut gebuisd!! hoe kan het anders zo kort duren (maar khad in mijn ogen niets verkeerd gedaan, buiten int begin even 57 gereden in zone 50, maar dat heeft die ni gezien).
Ik stop voor centrum... ahja, u bent grandioos ... geslaagd! (blijdschap alom)
Geen enkel opmerking en een half compliment!!!
Eindelijk kan ik den auto lenen van ouders om te gaan surfen enzo... zalig!!!!
Kga hier even, als het niemand stoort, iets copy pasten van ne mail die ik stuurden naar vriendin die binnekort haar examen aflegt. Er staat (bijna) alles in wat ze durven vragen en hoe het examen eruit zal zien.
(rij instructeur heeft me dit allemaal meerdere malen verteld voor begin van examen en het zit er nog fris in...)
Wie weet is er iemand iets mee...
Dan vraagt die examinator één van deze (of allemaal) dingen:
- grote lichten, faren, dimlichten, mistlichten (voor en achteraan), pinkers, remlichten
- verwarming van je ruiten: voor en achteraan (weten welke knop)
- vloeistoffen onder de motorkap: (is mega easy, doet gewoon op voorhand je motorkap op om te zien wat eronder steekt en hoe je ze moet open doen, de rest kan je aflezen): ruitenwissers, remvloeistof, olie, koeling. Waar bij vullen/nakijken?
- banden: Hoe kan je spanning meten? (gewoon suppap aanduiden en vertellen dat je dat aan tankstation kunt meten ofzo) Hoe weet je dat je banden versleten zijn? (zeker zeggen: HOOFDGROEVEN 1,6MM indicatoren en verhaaltje maken)
c'est tout, allé dat denk ik toch
autoinstellingen: je zetel goed kunnen zetten, je spiegels vedraaien en terug goe zetten
Daarna mag je vertrekken voor een veilige rit waar je duidelijk maakt dat je kan rijden.
Zegt examinator niets, dan rijd je rechtdoor of de weg die je moet volgen om het verkeersreglement niet te overtreden. Smerige vragen (kan gebeuren): Draai hier maar rechts af, terwijl het enkel voor fietsers mag, dan moet je dus de straat daarna nemen... Voor de rest: tonen dat je altijd je dode hoek bekijkt door heel duidelijk te kijken over je schouder (heel even), vooral dus voor ronde punten/kruispunten (dit moet je altijd doen, maar doe het extreem duidelijk). Voorrang altijd verlenen indien nodig en neem je voorrang (tenzij je een aanrijding gaat doen, maar tonen dat je weet van héy, hier heb IK voorrang). Ga zeker eens Deurne verkennen met de auto, mersemsebaan en kruispunten, bischoppenhoflaan, etc... (ah als je tramsporen ziet ALTIJD kijken naar nen tram, ook overduidelijk kijken). Oppassen voor zone 30's...
Dan de manoeuvres... je wordt dus rustig omgeleid naar woonbuurt met weinig verkeer en dan zegt die examinator ofwel parkeer u maar achter die donkerkleurige auto, ofwel parkeer u maar ergens. Wat moet je doen? Naast de auto rijden, pinken in je spiegels kijken dat je niemand gaat hinderen door te draaien, je parkeert je achter die auto, dicht genoeg bij de stoep (geen 2m uit stoep blijven ofzo) en rijdt vooruit zodat de auto voor u op minder dan 2m en op meer dan 1m verwijderd blijft. Dan mag je uitstappen, hoe: handrem of, uit vitesse, sleutel meenemen, gordel losdoen, in spiegel kijken dat er niemand aankomt, voor je je deur volledig open doet, in die kier nog eens kijken dat je zeker niemand hindert, wegstappen naar achter je auto en instappen langs voor. Terug vertrekken: pinken, duidelijk zien dat je niemand hindert en gaan.
Draaien in een straat: zorgen dat je op de openbare weg blijft, niet op fietspaden/voetpaden rijden, je mag gebruik maken van parkeerplaatsen. Gewoon draaien en voor je manoeuvre zien dat er niemand aankomt die je kan gaan hinderen.
Dan word je teruggeleid en weet je of je erdoor bent of niet.
Duur examen: normaal gezien 40-45 minuten, bij mij 20min.
belangrijk: TONEN DAT JE UITKIJKT! Niet even in je ooghoeken kijken, maar echt duidelijk.
Dat wast!
ciao, acces88
Allé, gisteren examen gaan doen... na 20min rijden, stuurt die mij ineens terug naar het centrum, ik: oh nee cut gebuisd!! hoe kan het anders zo kort duren (maar khad in mijn ogen niets verkeerd gedaan, buiten int begin even 57 gereden in zone 50, maar dat heeft die ni gezien).
Ik stop voor centrum... ahja, u bent grandioos ... geslaagd! (blijdschap alom)
Geen enkel opmerking en een half compliment!!!
Eindelijk kan ik den auto lenen van ouders om te gaan surfen enzo... zalig!!!!
Kga hier even, als het niemand stoort, iets copy pasten van ne mail die ik stuurden naar vriendin die binnekort haar examen aflegt. Er staat (bijna) alles in wat ze durven vragen en hoe het examen eruit zal zien.
(rij instructeur heeft me dit allemaal meerdere malen verteld voor begin van examen en het zit er nog fris in...)
Wie weet is er iemand iets mee...
[i]Dan vraagt die examinator één van deze (of allemaal) dingen:
- grote lichten, faren, dimlichten, mistlichten (voor en achteraan), pinkers, remlichten
- verwarming van je ruiten: voor en achteraan (weten welke knop)
- vloeistoffen onder de motorkap: (is mega easy, doet gewoon op voorhand je motorkap op om te zien wat eronder steekt en hoe je ze moet open doen, de rest kan je aflezen): ruitenwissers, remvloeistof, olie, koeling. Waar bij vullen/nakijken?
- banden: Hoe kan je spanning meten? (gewoon suppap aanduiden en vertellen dat je dat aan tankstation kunt meten ofzo) Hoe weet je dat je banden versleten zijn? (zeker zeggen: HOOFDGROEVEN 1,6MM indicatoren en verhaaltje maken)
c'est tout, allé dat denk ik toch
autoinstellingen: je zetel goed kunnen zetten, je spiegels vedraaien en terug goe zetten
Daarna mag je vertrekken voor een veilige rit waar je duidelijk maakt dat je kan rijden.
Zegt examinator niets, dan rijd je rechtdoor of de weg die je moet volgen om het verkeersreglement niet te overtreden. Smerige vragen (kan gebeuren): Draai hier maar rechts af, terwijl het enkel voor fietsers mag, dan moet je dus de straat daarna nemen... Voor de rest: tonen dat je altijd je dode hoek bekijkt door heel duidelijk te kijken over je schouder (heel even), vooral dus voor ronde punten/kruispunten (dit moet je altijd doen, maar doe het extreem duidelijk). Voorrang altijd verlenen indien nodig en neem je voorrang (tenzij je een aanrijding gaat doen, maar tonen dat je weet van héy, hier heb IK voorrang). Ga zeker eens Deurne verkennen met de auto, mersemsebaan en kruispunten, bischoppenhoflaan, etc... (ah als je tramsporen ziet ALTIJD kijken naar nen tram, ook overduidelijk kijken). Oppassen voor zone 30's...
Dan de manoeuvres... je wordt dus rustig omgeleid naar woonbuurt met weinig verkeer en dan zegt die examinator ofwel parkeer u maar achter die donkerkleurige auto, ofwel parkeer u maar ergens. Wat moet je doen? Naast de auto rijden, pinken in je spiegels kijken dat je niemand gaat hinderen door te draaien, je parkeert je achter die auto, dicht genoeg bij de stoep (geen 2m uit stoep blijven ofzo) en rijdt vooruit zodat de auto voor u op minder dan 2m en op meer dan 1m verwijderd blijft. Dan mag je uitstappen, hoe: handrem of, uit vitesse, sleutel meenemen, gordel losdoen, in spiegel kijken dat er niemand aankomt, voor je je deur volledig open doet, in die kier nog eens kijken dat je zeker niemand hindert, wegstappen naar achter je auto en instappen langs voor. Terug vertrekken: pinken, duidelijk zien dat je niemand hindert en gaan.
Draaien in een straat: zorgen dat je op de openbare weg blijft, niet op fietspaden/voetpaden rijden, je mag gebruik maken van parkeerplaatsen. Gewoon draaien en voor je manoeuvre zien dat er niemand aankomt die je kan gaan hinderen.
Dan word je teruggeleid en weet je of je erdoor bent of niet.
Duur examen: normaal gezien 40-45 minuten, bij mij 20min.
belangrijk: TONEN DAT JE UITKIJKT! Niet even in je ooghoeken kijken, maar echt duidelijk.[/i]
Dat wast!
ciao, acces88