Peter schreef: Maar waar het mij om gaat ik kan me ook beschermen door in een tank te rijden en laat ze maar achter op me knallen maar als dan een vliegtuig op me neerstort heb ik ook niks meer aan mijn tankje of ik kan beter geen bank meer binnen gaan want als ze die overvallen kan ik dood geschoten worden.
...
Ik wens geen enkel levend wezen zo een onheil toe maar als het moet gebeuren gebeurd het toch.
Ik kan ook doorrijden tot aan het verkeerslicht maar als het rood is kun jij me dan garanderen dat zo ene "johny niet achter me inknald"
Ik hoor geregeld mensen ongeveer hetzelfde zeggen. Als er een ongeval gebeurd is, zeggen ze: "'t Is dat het zo moest zijn." Maar het moest natuurlijk helemaal zo niet zijn, het had best ook anders gekund.
Dit is wat men een verkeerde risicobeheersing noemt. Iemand die zijn rijbewijs kwijtspeelt, en achteraf psychologische testen moet afleggen, mag zijn rijbewijs voorgoed vergeten als de psycholoog er achter komt dat hij er dergelijke opvattingen over risicobeheersing op nahoudt.
Ik weet het: als je morgen in een ongeval betrokken geraakt, maakt het geen verschil uit of de kans nu 1 op 100 of 99 op 100 was, de gevolgen zijn dezelfde.
Het risico op een ongeval totaal uitsluiten kunnen we inderdaad niet. Maar je bepaalt in het verkeer wel voor 80% zelf of je al dan niet in een ongeval betrokken geraakt. Slechts 20% zijn omstandigheden waar je geen vat op hebt.
Veilig rijden betekent dan ook dat je al het nodige doet om het risico op een ongeval tot een aanvaardbaar niveau te herleiden.
Dat houdt ook anticiperend en defensief rijgedrag in: het voorzien van fouten van anderen, en het vermijden dat die fouten tot een ongeval leiden.
Wat ben je met een grafsteen met het opschrift "Hij was in zijn recht?"
Als ik wat jij een kamikaze-chauffeur noemt tegenkom, ga ik juist wel uit de weg. Misschien is hij zijn leven beu, maar ik het mijne niet.
[quote] Peter schreef: Maar waar het mij om gaat ik kan me ook beschermen door in een tank te rijden en laat ze maar achter op me knallen maar als dan een vliegtuig op me neerstort heb ik ook niks meer aan mijn tankje of ik kan beter geen bank meer binnen gaan want als ze die overvallen kan ik dood geschoten worden.
...
Ik wens geen enkel levend wezen zo een onheil toe maar als het moet gebeuren gebeurd het toch.
Ik kan ook doorrijden tot aan het verkeerslicht maar als het rood is kun jij me dan garanderen dat zo ene "johny niet achter me inknald" [/quote]
Ik hoor geregeld mensen ongeveer hetzelfde zeggen. Als er een ongeval gebeurd is, zeggen ze: "'t Is dat het zo moest zijn." Maar het moest natuurlijk helemaal zo niet zijn, het had best ook anders gekund.
Dit is wat men een verkeerde risicobeheersing noemt. Iemand die zijn rijbewijs kwijtspeelt, en achteraf psychologische testen moet afleggen, mag zijn rijbewijs voorgoed vergeten als de psycholoog er achter komt dat hij er dergelijke opvattingen over risicobeheersing op nahoudt.
Ik weet het: als je morgen in een ongeval betrokken geraakt, maakt het geen verschil uit of de kans nu 1 op 100 of 99 op 100 was, de gevolgen zijn dezelfde.
Het risico op een ongeval totaal uitsluiten kunnen we inderdaad niet. Maar je bepaalt in het verkeer wel voor 80% zelf of je al dan niet in een ongeval betrokken geraakt. Slechts 20% zijn omstandigheden waar je geen vat op hebt.
Veilig rijden betekent dan ook dat je al het nodige doet om het risico op een ongeval tot een aanvaardbaar niveau te herleiden.
Dat houdt ook anticiperend en defensief rijgedrag in: het voorzien van fouten van anderen, en het vermijden dat die fouten tot een ongeval leiden.
Wat ben je met een grafsteen met het opschrift "Hij was in zijn recht?"
Als ik wat jij een kamikaze-chauffeur noemt tegenkom, ga ik juist wel uit de weg. Misschien is hij zijn leven beu, maar ik het mijne niet.