Wel, eerlijk gezegd is de wetgeving voor mij terzake ook niet meer duidelijk.
Eugeen schreef: - Ziet eruit zoals op de foto.
En wat is er aan het uitzicht van die wagen typerend om toe te laten hem ondubbelzinnig te onderscheiden van een personenwagen?
Fysiek kenmerkend voor een auto voor dubbel gebruik was vroeger (ik spreek van vóór 1960) de achterdeur, de neerklapbare achterbank, en het ontbreken van een vaste scheiding tussen het interieur en de bagageruimte. Dat had geen enkele berline.
Dit onderscheid is evenwel niet meer toepasselijk. Vele wagens die niet als een auto voor dubbel gebruik beschouwd worden, hebben nu ook bovenstaande kenmerken. En de grotere modellen van die wagens kunnen niet zelden meer zaken vervoeren dan hun kleinere broertje voor dubbel gebruik.
Ook de uiterlijke vorm van de achterkant van de auto is niet meer doorslaggevend.
Dit is een personenwagen:
Ook dit is een personenwagen:
Deze elegante wagen is daarentegen een auto voor dubbel gebruik:
Eugeen schreef: - Hij mag niet uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van personen
- Hij moet voor het vervoer van personen en zaken bestemd zijn.
Volgens het verkeersreglement is een personenwagen bestemd voor het vervoer van personen, en een auto voor dubbel gebruik voor het vervoer van personen en zaken. Dat onderscheid is mij niet duidelijk.
Met beide voertuigtypes kun je immers personen en zaken vervoeren.
Een TV-technieker kan een personenwagen aankopen met de bedoeling er dagelijks televisietoestellen mee te vervoeren, wijl een huisvader een auto voor dubbel gebruik kan kopen met als eerste bedoeling er zijn gezinsleden mee te vervoeren, en één keer per jaar wat meer bagage te kunnen meenemen op vakantie.
Ook het technisch reglement brengt ons niet verder:
Quote: "personenauto", elke auto waarvan de binnenruimte uitsluitend is opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en die, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder
3. "auto voor dubbel gebruik", elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en zaken die, bij het gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder
De bestempeling door de fabrikant als "personenwagen" of "auto voor dubbel gebruik" had vroeger wel consequenties op fiscaal vlak voor handelaars en beoefenaars van een zelfstandig beroep.
Wel, eerlijk gezegd is de wetgeving voor mij terzake ook niet meer duidelijk.
[quote] Eugeen schreef: - Ziet eruit zoals op de foto. [/quote]
En wat is er aan het uitzicht van die wagen typerend om toe te laten hem ondubbelzinnig te onderscheiden van een personenwagen?
Fysiek kenmerkend voor een auto voor dubbel gebruik was vroeger (ik spreek van vóór 1960) de achterdeur, de neerklapbare achterbank, en het ontbreken van een vaste scheiding tussen het interieur en de bagageruimte. Dat had geen enkele berline.
Dit onderscheid is evenwel niet meer toepasselijk. Vele wagens die niet als een auto voor dubbel gebruik beschouwd worden, hebben nu ook bovenstaande kenmerken. En de grotere modellen van die wagens kunnen niet zelden meer zaken vervoeren dan hun kleinere broertje voor dubbel gebruik.
Ook de uiterlijke vorm van de achterkant van de auto is niet meer doorslaggevend.
Dit is een personenwagen:
[img]http://www.renault4.de/PICS/kretsch05.jpg[/img]
Ook dit is een personenwagen:
[img]http://www.automagazine.be/logos/mod_2610/2610_3.jpg[/img]
Deze elegante wagen is daarentegen een auto voor dubbel gebruik:
[img]http://www.automagazine.be/logos/mod_722/722_1.jpg[/img]
[quote] Eugeen schreef: - Hij mag niet uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer van personen
- Hij moet voor het vervoer van personen en zaken bestemd zijn. [/quote]
Volgens het verkeersreglement is een personenwagen bestemd voor het vervoer van personen, en een auto voor dubbel gebruik voor het vervoer van personen en zaken. Dat onderscheid is mij niet duidelijk.
Met beide voertuigtypes kun je immers personen en zaken vervoeren.
Een TV-technieker kan een personenwagen aankopen met de bedoeling er dagelijks televisietoestellen mee te vervoeren, wijl een huisvader een auto voor dubbel gebruik kan kopen met als eerste bedoeling er zijn gezinsleden mee te vervoeren, en één keer per jaar wat meer bagage te kunnen meenemen op vakantie.
Ook het technisch reglement brengt ons niet verder:
[quote] Quote: "personenauto", elke auto waarvan de binnenruimte uitsluitend is opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en die, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder
3. "auto voor dubbel gebruik", elke auto opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en zaken die, bij het gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder [/quote]
De bestempeling door de fabrikant als "personenwagen" of "auto voor dubbel gebruik" had vroeger wel consequenties op fiscaal vlak voor handelaars en beoefenaars van een zelfstandig beroep.