Ik snap een vraag niet

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Ik snap een vraag niet

door Jozef » 01 mar 2006, 01:51

Maar later, in de praktijk, moet je wel beter weten.

door GRO » 28 feb 2006, 12:04

Je plaatst die afbeelding op je webruimte en plaatst hier de link.

http://websiteadresvangast.be/afbeeldin ... ekepis.JPG
Voorafgegaan door[img]en%20afsluitend[/img]

door BBB » 28 feb 2006, 12:01

Hoe kan ik een afbeelding posten? Ik heb dat voor die vraag geprobeerd, maar het lukte niet.

door GRO » 28 feb 2006, 12:00

Quote: Oef! Dacht al dat het aan mij lag. Als ik woensdag buis door ondermeer die vraag, dan trek ik het in proces
Neen, als je woensdag zo'n vraag hebt, de site volgen. Altijd juist.
Hoe verder je redeneert, hoe meer je afdwaalt.

Bij een voorrang van rechts heeft het geen belang of het voertuig dat ven rechts komt aangereden, het kwruipunt wilt oversteken, naar links afslaan of naar rechts afslaan.

door GRO » 28 feb 2006, 11:53

Maar bij dergelijke vragen op het examen (en die zijn er) moet je dus antwoorden zoals op de site.

door gast » 28 feb 2006, 09:58

Dus mijn vraag is al stof die het zou kunnen halen tot op de rechtbank. Cool!

door Jozef » 28 feb 2006, 08:00

Ik heb ons voorrangsprobleem eens voorgelegd aan Dirk Deckx. Hij is een politieinspecteur bij de federale politie (ex-rijkswachter), die zich al vele jaren specialiseert in verkeersrecht, en terecht algemeen als een hoogvlieger en gezaghebbende deskundige in deze materie beschouwd wordt.

Ziehier zijn standpunt:

Afbeelding
Quote: Puur theoretisch lijkt het antwoord van GOCA correct, tenminste als we blindelings voortgaan op de bijgevoegde schets met de voertuigen daadwerkelijk in die positie en we verder niet te veel nadenken.

Nochtans meen ik dat jij het ook bij het rechte eind hebt. Een collega ondersteunt ook uw mening.

Van zodra A het kruispunt zover oprijdt dat hij nog perfect voorrang kan verlenen aan C en hierbij aangereden wordt door het links afslaande voertuig B, dan begaat hij geen overtreding vermits B in dat geval voorrang dient te verlenen aan A.

In de praktijk is dit een feitenkwestie waarover een rechtbank zich moet buigen. Hierbij zal gepoogd worden een degelijk beeld te krijgen van het juiste bewegingsinzicht van de betrokken bestuurders en de posities op de rijbaan op het ogenblik van de aanrijding.

Het toont in elk geval nog eens aan hoe delicaat voorrangsvragen kunnen zijn op examens en hoe schetsen schromelijk tekort kunnen komen als er verkeerssituaties moeten beoordeeld worden.

door Jozef » 28 feb 2006, 03:46

Heeft Benny dan zoveel moeite gedaan om zich keurig vóór een garagepoort te parkeren. En als hij er dan zijn kenteken met magneetjes wil aanhangen, blijkt dat toch wel een houten garagepoort te zijn zeker.

Tip: als je je kenteken aangebracht hebt op je eigen garagepoort en je wagen staat vóór je inrij geparkeerd, vergeet dan niet hem te verplaatsen vooraleer je de garagepoort opent, want als de garagepoort geopend is, is het kenteken niet meer leesbaar aangebracht op de inrij.

door Benny Stinkens » 28 feb 2006, 03:35

Quote: De wetgever heeft namelijk nagelaten te vermelden dat ik mijn inschrijvingskenteken daar rechtmatig (= als eigenaar of vruchtgebruiker van het eigendom) moet aangebracht hebben.
Ik heb een nummerplaat met magneetjes op, en als ik in een drukke winkelstraat geen parking vindt knal ik die nummerplaat gewoon op de eerst beste garagepoort (grapje)

door Jozef » 28 feb 2006, 01:17

BBB schreef: Interessante gedachte die ik ook zeker niet kan weerleggen, maar niet echt belangrijk he. Zoals we het nu doen werkt het goed in de praktijk.
Noem het maar handelen naar de geest van de wet, wat soms belangrijker is dan handelen naar de letter van de wet.
Neen, ik vind zoiets wél heel belangrijk. Bij gebrek aan duidelijke afspraken kunnen er namelijk mensen gekwetst of gedood geraken.

En het klopt dat je de wet te goeder trouw en zonder misbruik van recht moet toepassen. Maar het verkeersreglement mag je vooral nooit "naar de geest van de wet" toepassen.

"De geest van de wet" kan tot zeer uitgebreide en interessante discussies leiden, waaruit telkens weer blijkt dat iedereen over begrippen als "de geest van de wet" en "het gezond verstand" grondig verschillende opvattingen heeft.

Maar in de praktijk moeten we ons strikt houden aan de wet zoals ze geschreven is, en niet zoals we denken dat de wetgever ze bedoeld heeft.

Als ik ervan uitga dat de geest van de snelheidsbeperking tot 120 km/h op autosnelwegen is dat je er niet overdreven snel moet rijden, en ik rijd er tegen 180 km/h, omdat de snelweg verlaten is en het droog weer met goede zichtbaarheid is, dan kan mij dat zware straffen opleveren.

Het speelt in twee richtingen. Zo bepaalt het verkeersreglement:
Quote: 25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
...
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht
Wel, als ik mijn inschrijvingskenteken leesbaar op de inrij van jouw eigendom leg (= met de karakters naar boven), dan kan ik niet beboet worden omdat ik vóór jouw inrij parkeer. De wetgever heeft namelijk nagelaten te vermelden dat ik mijn inschrijvingskenteken daar rechtmatig (= als eigenaar of vruchtgebruiker van het eigendom) moet aangebracht hebben.

door BBB » 28 feb 2006, 01:08

Firefox kan de pagina niet vinden.

door Jozef » 28 feb 2006, 01:00

@ Eugeen: ik zie geen afbeelding van Manneke Pis als ik die link aanklik.

door BBB » 27 feb 2006, 11:59

@ Benny

Benny zei
Quote: Op je examen heb je de volgende mogelijkheden.
Er is iemand gestopt: dan is hij zijn voorrang kwijt (vanaf het moment dat hij terug vertrekt) en ondere de andere 3 pas je terug de voorrang van rechts toe.

We zijn allemaal gestopt: dan is diegene die het eersts vertrekt diegene die je als eerste aanduidt en onder de andere 3 pas je de voorrang van rechts toe.

We stoppen allemaal en vertrekken allemaal en nog eens stoppen en vertrekken enz... enz... enz...
Dan zit je met een degelijk probleem en dat kun je alleen maar oplossen door oogcontact en zelf bepalen wie er het eerst mag vertrekken.

Let wel op! vanaf het moment dat er dan iemand verdwijnt moet je niet verder overleggen maar pas je terug de voorrang van rechts toe.
Goede aanvulling

Benny zei

Quote: maar in de klas moet je soms de taal van je leerlingen spreken.
Klinkt mij verstandig in de oren. Als je voor het eerst wiskunde krijgt leren ze je ook niet meteen echte algebra, enkel de regels.

@ gast

Gast zei

Quote: Maar stel dat ik begin te kijken vanuit het standpunt van B, dan heeft A toch voorang want die komt op dat moment van rechts, niet? Dus eigenlijk maak ik een cirkelbeweging met mijn voorrang-van-rechts-regel.
Als je in auto B zit bevindt A zich aan de linkerkant van jouw, maar dat is niet relevant. Bij het "gat" (omdat er geen auto staat noem ik het maar even zo) onderaan stopt het en krijg je dus geen circel.
Ik begrijp wel goed dat dat verwarrend kan zijn in het begin. Ik moest daar ook even bij nadenken de eerste keer.

@Jozef
Quote: Niemand heeft tot nu toe evenwel mijn voormelde argumenten weerlegd.
Interessante gedachte die ik ook zeker niet kan weerleggen, maar niet echt belangrijk he. Zoals we het nu doen werkt het goed in de praktijk.
Noem het maar handelen naar de geest van de wet, wat soms belangrijker is dan handelen naar de letter van de wet.

door gast » 27 feb 2006, 11:09

Oef! Dacht al dat het aan mij lag. Als ik woensdag buis door ondermeer die vraag, dan trek ik het in proces

door Jozef » 27 feb 2006, 10:38

Beste Gast,

Jouw opmerking is volkomen terecht en bewijst dat je grondig studeert.

We hebben over een gelijkaardige situatie maandenlang gediscussieerd onder moderatoren.

B moet bij het links afslaan voorrang verlenen aan zijn tegenligger A (AR 19.3.3°). A zou dus het kruispunt net zo ver kunnen oprijden, dat hij nog wel voorrang kan verlenen aan C (die immers bij het afslaan naar links zijn beweging zo ruim mogelijk moet maken volgens AR 19.3.5°), maar dat B niet meer kan linksaf slaan.

Je kunt op A onmogelijk AR 14.2 toepassen:
Quote: 14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
A hindert of belet immers geen dwarsverkeer.

Er is ook geen enkele regel volgens dewelke voorrang van rechts boven voormelde voorrang van de tegenliggers zou gaan.

Als A dus niet bereid is aan zijn voorrang als tegenligger te verzaken, dan zitten we ook hier weer in een situatie waarin elke bestuurder aan een andere bestuurder voorrang moet verlenen, en het verkeersreglement geen oplossing biedt.

Op de examens wordt de volgorde tram - B - C - A als correct aanzien. Niemand heeft tot nu toe evenwel mijn voormelde argumenten weerlegd.

Omhoog