Railroadman schreef: ↑29 dec 2023, 10:17
Ok bovenstaande vraag hebben we al.in orde gemaakt . Volgende week heeft hij zijn examen .
Van Bert die de opleidingen B+E al een aantal jaren geeft, kregen we volgende door want je vragen zijn nogal gedetailleerd
Nadat je de rechte lijn achteruit gedaan hebt, rij je opnieuw tot helemaal achteraan. Van daaruit, begin je aan je 2de maneuver. Een maneuver dat eigenlijk uit 3 delen bestaat.
Achteruit rijdend in een s-beweging tussen baken en laadkade rijden.
Je evenwijdig met de boordsteen opstellen, op maximaal 30 cm (opgelet : de beoordeling wordt in principe gemaakt op basis van het wiel dat het vérste van de boordsteen opgesteld staat).
Dicht genoeg bij de laadkade rijden (< 30 cm, zonder de laadkade weg te duwen)
Bij de aanhangwagen in de kaai te plaatsen :
1) vanaf welk moment zit je in het vak dat je terug vooruit en achteruit mag positionen t.o.v. de zijlijn en kaai . Telt dit van de 2 meter breedte of de hele kaaibreedte3 meter of de halve rijbaan 3.5 meter ?
Voor zover ik weet , is dat van zodra de combinatie tussen het baken en de laadkade,
en tussen de rechtse markering en de boordsteen opgesteld geraakt.
Als het bij maneuvreren nodig is, dat je met je motorkap voorbij de hoek van het baken rijdt, moet je het opstelvak volledig verlaten.
2) Als je hier in de fout zou gaan mag je 1 x terug vooruit rijden, is het dan de bedoeling dat je volledig terug helemaal vooruit rijdt tot aan de voorzijde van de oefening ?
Neen, dat hoeft niet.
De ganse combinatie moet wel volledig uit de opstelruimte gereden worden. Dus je moet de volledige combinatie terug voorbij het baken rijden, en opnieuw tussen de twee markeringen op de grond opstellen. En dan van daaruit de volledige s-beweging opnieuw doen.
Maar je hoeft niet opnieuw tot helemaal achteraan te rijden.
Dit mag idd slechts 1x voorvallen.
3) als je afstand met de boordlijn goed komt en je moet achteraan visueel gaan kijken (max 3 keer ) voor je afstand max 30 cm mag je dan met behulp van een steentje vooraan je afstand bepalen zodat je zeker niet tegen de kaai aan rijdt .. staat er nergens in dat het ook niet mag ?
.. (leg het steentje op de afstand wat je nog moet Naast je op de grond Zodat je zeker niet ertegen rijdt .
Neen. Dit wordt gezien als een
"Speciaal aangebrachte merkteken", en dat mag niet.
Er staat idd nérgens dat je géén steentje op de grond mag leggen. Maar er staat wél het volgende :
"Speciaal aangebrachte tekens om u te helpen tijdens het examen, zijn niet toegelaten".
Ik [Bert dus
] heb dit ooit een leerling effectief zien doen. Ik had het hem nooit zo geleerd, dus geen idee waar hij de inspiratie gehaald heeft om met zo'n steentje te werken. Mààr het fameuze steentje op de grond, werd wel degelijk aanzien als dergelijk speciaal aangebracht (verboden) teken. De leerling moest éérst dit steentje weer weghalen voordat hij weer mocht instappen en verder doen met zijn maneuver.
Nu, je kan idd uitstappen, en gaan kijken. En dan bvb op basis van het aantal markeringen op de grond bepalen hoe ver je kan achteruit rijden zonder dat je onnodige risico's neemt. Die markeringen zijn immers allemaal even lang, en hebben telkens dezélfde onderlinge tussen-afstand.
Dus de techniek die topicstarter hanteert, is op zich zeker niet slecht. Hij moet het alleen doen zónder een steentje te leggen. Neem dan bvb de spiegel of het omtreklichtje op de aanhangwagen.
Als ik 'm een tip zou mogen geven:
Zorg er altijd éérst voor, dat je evenwijdig (en dicht genoeg) bij de boordsteen opgesteld staat.
Let er uiteraard wél op, dat je achteraan iets of wat veiligheidsmarge inbouwt om te vermijden dat je de laadkade al zou wegduwen.
Pas wanneer je de eerste twee delen van het maneuver tot een goed einde gebracht hebt, concentreer je je op deel 3.
Namelijk de afstand die je nog rest tot de laadkade.
Zo win je tijd, en hoef je minder vaak uit te stappen om de afstand te evalueren.
Alvast bedankt.
Bedank(t) Bert
Ne gelukkige, en succes volgende week