Yasin06 schreef: ↑21 jul 2023, 14:10
Als een bijzondere overrijdbare bedding eindigt, heeft een bus dan voorrang?
Gaat heel erg afhangen van de manier waarop dat gebeurt, en je ziet de gekste dingen daarmee ...
Er is dus geen "standaard" antwoord
De BOB is geen deel van de rijbaan
Een (voordien) gewone busstrook intussen trouwens ook niet meer
Gevolg daarvan, is dat het verlaten van de BOB, en nu ook busstrook, of anders gezegd het OPrijden van de rijbaan, een manoeuvre is waarbij wie de bOB/busstrook verlaat en de rijbaan komt opgereden, voorrang moet geven.
Als dat de effectieve situatie is ...
Bij fietspaden, ooit ook deel vd rijbaan, heeft overheid het verlaten van een fietspad om rechtdoor te rijden, nadrukkelijk GEEN manoeuvre genoemd toen van het fietspad een zelfstandig weggedeelte gemaakt werd.
Bij BOB, bustrook, is dat niet gebeurt ...
Er staat ook een aanwijzingsbord vermindering rijstroken langs links.
Wat nergens op slaat
Aangezien BOB/busstrook geen rijstroken zijn, is er ook geen vermindering van rijstroken
...
tenzij er na de BOB nog een deel gewone rijstrook ligt.
Dat zie je ook vaak.
En het verandert de voorrangssituatie
De wegvallende linkse rijstrook moet dan voorrang verlenen aan de rijstrook -verlengde van de BOB- rechts.
Dat zie je enkel aan de verandering van "rijstrook"markering
Wat voorbeelden:
https://goo.gl/maps/bHML34Lio4X4wvid8
BOB E313 knooppunt Ranst
BOB eindigt zonder dat markeringen veranderen
Verdrijvingspijlen zijn onzin hier:
Deze pijlen kondigen een vermindering van het aantal rijstroken aan die in de gevolgde richting mogen gebruikt worden.
Maar er is helemaal geen rijstrook ...
Verkeer op BOB doet manoeuvre bij verlaten BOB / oprijden van de rijbaan : voorrangsplichtig
Lier, N10, busstrook
https://goo.gl/maps/qQYahiLa7vUbMp818
Bus HAD hier voorrang toen busstrook nog een rijstrook was
Nu busstrook geen deel meer is vd rijbaan : geen voorrang meer ...