door Giwreh » 15 jun 2023, 20:30
In de meeste EU verkeersreglements bestaat de verwarrende mengelmoes van voorrangswegen en voorrang van rechts, dit laatste met of zonder aankondigend verkeersbord. Het is precies die hutsekluts die aan de structurele basis ligt van zeer veel ongelukken op kruispunten.
In de UK heeft men dat reeds bijna sinds automobilisten-mensenheugnis radicaal omgegooid. (60 jaar ?) Het is eenvoudig. De overheid heeft in de UK de wettelijke verplichting om op élk kruispunt een ondubbelzinnig-unieke voorrang ter plaatse aan te duiden.
Met andere woorden:
(1) Op ALLE wegkruisingen is het ondubbelzinnig duidelijk voorrang heeft, en wie niet.
(2) Er zijn nooit betwistingen over.
(3) Er ontstaat een rustiger rijgedrag in het algemeen, omdat de chauffeur nooit meer in zijn hoofd moet switchen tussen 2 reglementen. Hij let op de borden (en baanschildering), dat is alles. Geen conflicterende "berekeningen" meer in 'voorrang-van-rechts/links' situaties. Er is al méér dan genoeg waar je in het verkeer op moet letten.
(4) In het geval er een ongeval gebeurd op een kruising waar géén unieke voorrang werd aangeduid, dan is in de UK de overheid aansprakelijk voor het ongeval !!! (Verzaking aan hun dwingende plicht om het aan te duiden.)
Ik pleit er al jaren voor om de antieke 'voorrang-van-rechts' onzin te verbannen uit het reglement, en zoals in de UK de overheden te verplichten om elke voorrang ondubbelzinnig op elk kruispunt aan te duiden ! Notabene: de wegschilderingen inzake die vooorang zijn in de UK ook vele keren beter dan hier. Zo is de schildering van de stop positie (brede witte streep of haaietanden) altijd OOK vanaf geruime afstand zichtbaar vanop de weg die de voorrang heeft. Die zichtbaarheid is een feitenkwestie, waarvoor de overheid met deskundigheid moet handelen. Er worden desnoods materiële aanpassingen aan het kruispunt uitgevoerd, zodat dit visueel echt werkt. Het naderende einde van een langer traject dat doorlopend voorrang heeft, wordt in de UK ook steeds aangeduid, zodat de bestuurde progressief kan vertragen tot bij de komende STOP. Bvb einde afrit, bvb meervaksweg die een rond punt nadert, etc.. >>
https://assets.publishing.service.gov.u ... arkers.jpg
In de meeste EU verkeersreglements bestaat de verwarrende mengelmoes van voorrangswegen en voorrang van rechts, dit laatste met of zonder aankondigend verkeersbord. Het is precies die hutsekluts die aan de structurele basis ligt van zeer veel ongelukken op kruispunten.
In de UK heeft men dat reeds bijna sinds automobilisten-mensenheugnis radicaal omgegooid. (60 jaar ?) Het is eenvoudig. De overheid heeft in de UK de wettelijke verplichting om op élk kruispunt een ondubbelzinnig-unieke voorrang ter plaatse aan te duiden.
Met andere woorden:
(1) Op ALLE wegkruisingen is het ondubbelzinnig duidelijk voorrang heeft, en wie niet.
(2) Er zijn nooit betwistingen over.
(3) Er ontstaat een rustiger rijgedrag in het algemeen, omdat de chauffeur nooit meer in zijn hoofd moet switchen tussen 2 reglementen. Hij let op de borden (en baanschildering), dat is alles. Geen conflicterende "berekeningen" meer in 'voorrang-van-rechts/links' situaties. Er is al méér dan genoeg waar je in het verkeer op moet letten.
(4) In het geval er een ongeval gebeurd op een kruising waar géén unieke voorrang werd aangeduid, dan is in de UK de overheid aansprakelijk voor het ongeval !!! (Verzaking aan hun dwingende plicht om het aan te duiden.)
Ik pleit er al jaren voor om de antieke 'voorrang-van-rechts' onzin te verbannen uit het reglement, en zoals in de UK de overheden te verplichten om elke voorrang ondubbelzinnig op elk kruispunt aan te duiden ! Notabene: de wegschilderingen inzake die vooorang zijn in de UK ook vele keren beter dan hier. Zo is de schildering van de stop positie (brede witte streep of haaietanden) altijd OOK vanaf geruime afstand zichtbaar vanop de weg die de voorrang heeft. Die zichtbaarheid is een feitenkwestie, waarvoor de overheid met deskundigheid moet handelen. Er worden desnoods materiële aanpassingen aan het kruispunt uitgevoerd, zodat dit visueel echt werkt. Het naderende einde van een langer traject dat doorlopend voorrang heeft, wordt in de UK ook steeds aangeduid, zodat de bestuurde progressief kan vertragen tot bij de komende STOP. Bvb einde afrit, bvb meervaksweg die een rond punt nadert, etc.. >> https://assets.publishing.service.gov.uk/media/560bc777e5274a0369000024/information-sign-motorway-exit-countdown-markers.jpg