Dat is juist het probleem denk ik dat ik in een korte bocht soms zo veel moet afremmen dat ik in tweede denk ik onder het stationaire toerental rij als ik mijn koppeling niet gebruik, waardoor de auto zichzelf vooruit trekt.
Met hedendaagse auto's is het vaak dat de boordcomputer het motormanagement bijstuurt en op lage toeren 'even' wat extra brandstof inspuit om stilvallen te voorkomen. Dit geeft een kortstondige versnelling.
Je kunt best iets meer op voorhand afremmen, terugschakelen naar 2de, koppeling omhoog. Als je aan lage toeren komt zal de auto
even versnellen om daarna op stationair toerental constant blijven rijden. (laagste snelheid in 2de is ongeveer 16 km/u (diesel) of 12 km/u (benzine).
Indien je op stationair toerental vindt dat je nog te snel rijdt, mag je het koppelingspedaal indrukken en nog wat afremmen.
Als je traag wilt rijden, eerder stapvoets, kun je best naar 1ste schakelen. (rond de 8 à 6 km/u)
Wil je nóg trager dan stapvoets, druk je het ontkoppelingspedaal in en dan kun je kruipend op slippende koppeling verder.
Tracht goed te ondervinden wat de laagste snelheid is in de gekozen versnelling. Dat is bij elke auto wat verschillend.
Oefen dat goed op een open ruimte, ruime parking of zo.
Bij hele lage toerentallen en lage snelheid mag je ontkoppelen en bijremmen als je voelt dat de auto jou anders te snel vooruit trekt.
Zie ook:
www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc
[quote]Dat is juist het probleem denk ik dat ik in een korte bocht soms zo veel moet afremmen dat ik in tweede denk ik onder het stationaire toerental rij als ik mijn koppeling niet gebruik, waardoor de auto zichzelf vooruit trekt.[/quote]
Met hedendaagse auto's is het vaak dat de boordcomputer het motormanagement bijstuurt en op lage toeren 'even' wat extra brandstof inspuit om stilvallen te voorkomen. Dit geeft een kortstondige versnelling.
Je kunt best iets meer op voorhand afremmen, terugschakelen naar 2de, koppeling omhoog. Als je aan lage toeren komt zal de auto [u]even versnellen[/u] om daarna op stationair toerental constant blijven rijden. (laagste snelheid in 2de is ongeveer 16 km/u (diesel) of 12 km/u (benzine).
Indien je op stationair toerental vindt dat je nog te snel rijdt, mag je het koppelingspedaal indrukken en nog wat afremmen.
Als je traag wilt rijden, eerder stapvoets, kun je best naar 1ste schakelen. (rond de 8 à 6 km/u)
Wil je nóg trager dan stapvoets, druk je het ontkoppelingspedaal in en dan kun je kruipend op slippende koppeling verder.
Tracht goed te ondervinden wat de laagste snelheid is in de gekozen versnelling. Dat is bij elke auto wat verschillend.
Oefen dat goed op een open ruimte, ruime parking of zo. [u]Bij hele lage toerentallen en lage snelheid mag je ontkoppelen[/u] en bijremmen als je voelt dat de auto jou anders te snel vooruit trekt.
Zie ook:
www.derijprof.be/downloads/basisrijtechniek.doc