Persoonlijk ben ik ook een voorstander van een automatische versnellingsbak.
Er is zoveel aan een auto dat geautomatiseerd werd. Er was een tijd dat de bestuurder het debiet van de smeerolie, de voorontsteking en het brandstofmengsel voortdurend handmatig moest aanpassen aan de omstandigheden. Enkel de automatische versnellingsbak is in Europa niet veralgemeend geraakt.
Oorzaken: aanzienlijke meerprijs bij aankoop van een nieuwe wagen, hoger verbruik tegenover iemand die met een handbediende versnellingsbak correct schakelt, minderwaarde bij verkoop van de wagen (de reden daarvoor is dat, als er kosten aan een automaat zijn, deze zeer hoog oplopen).
De recentere automaten van het type Typtronic zijn wel zo aangenaam. Ze schakelen automatisch, maar het volstaat even tegen het hendeltje te duwen om hoger of lager te schakelen als je dat wenst.
svenn schreef: kweet niet zeker, maar overbelast ge dan de aandrijving (van de "D") niet ? aandrijving wil verder rijden, maar kan niet, maar blijft wel trekken
Geen probleem. Er heeft hier geen wrijving van mechanische onderdelen plaats, zoals bij een koppelingsplaat van een manuele versnellingsbak. Het gaat om een vloeistofkoppeling.
Mocht de motor ooit afslaan, dan kun je hem om veiligheidsredenen evenwel enkel in de standen P(arkeren) en N(eutraal) opnieuw starten.
Het kruipen is zeer handig bij het vertrek op een helling: zolang de helling niet al te steil is, zal de wagen niet achteruitbollen.
Quote: men moet ook niet al te bruut af-schakelen, dan kan je idd in problemen komen
Hier heeft JC een punt. Met een automaat kun je er met het gaspedaal en de koppeling niet voor zorgen dat het terugschakelen wat zachter gebeurt: dat terugschakelen gebeurt plots (de vloeistofkoppeling vangt het verschil in toerentallen op).
Wie graag zou weten hoe zo een automatische versnellingsbak werkt, kan voor uitleg met afbeeldingen en animaties terecht op howstuffworks.
Persoonlijk ben ik ook een voorstander van een automatische versnellingsbak.
Er is zoveel aan een auto dat geautomatiseerd werd. Er was een tijd dat de bestuurder het debiet van de smeerolie, de voorontsteking en het brandstofmengsel voortdurend handmatig moest aanpassen aan de omstandigheden. Enkel de automatische versnellingsbak is in Europa niet veralgemeend geraakt.
Oorzaken: aanzienlijke meerprijs bij aankoop van een nieuwe wagen, hoger verbruik tegenover iemand die met een handbediende versnellingsbak correct schakelt, minderwaarde bij verkoop van de wagen (de reden daarvoor is dat, als er kosten aan een automaat zijn, deze zeer hoog oplopen).
De recentere automaten van het type Typtronic zijn wel zo aangenaam. Ze schakelen automatisch, maar het volstaat even tegen het hendeltje te duwen om hoger of lager te schakelen als je dat wenst.
[quote] svenn schreef: kweet niet zeker, maar overbelast ge dan de aandrijving (van de "D") niet ? aandrijving wil verder rijden, maar kan niet, maar blijft wel trekken [/quote]
Geen probleem. Er heeft hier geen wrijving van mechanische onderdelen plaats, zoals bij een koppelingsplaat van een manuele versnellingsbak. Het gaat om een vloeistofkoppeling.
Mocht de motor ooit afslaan, dan kun je hem om veiligheidsredenen evenwel enkel in de standen P(arkeren) en N(eutraal) opnieuw starten.
Het kruipen is zeer handig bij het vertrek op een helling: zolang de helling niet al te steil is, zal de wagen niet achteruitbollen.
[quote] Quote: men moet ook niet al te bruut af-schakelen, dan kan je idd in problemen komen [/quote]
Hier heeft JC een punt. Met een automaat kun je er met het gaspedaal en de koppeling niet voor zorgen dat het terugschakelen wat zachter gebeurt: dat terugschakelen gebeurt plots (de vloeistofkoppeling vangt het verschil in toerentallen op).
Wie graag zou weten hoe zo een automatische versnellingsbak werkt, kan voor uitleg met afbeeldingen en animaties terecht op howstuffworks.