Remmen op de motor én zo weinig mogelijk terugschakelen, is toch de officiële lijn ...
Ja, voor zover ik weet.
Sequentieel terugschakelen (1 na 1 versnellingen aflopen) hoeft niet meer.
Je spaart een beetje brandstof en uitstoot en , het belangrijkste;
je belast de mechanische delen minder ( koppeling en versnellingsbak).
Men spreekt over milieubelasting, maar dat is slechts een fractie besparing.
Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten, alhoewel...),
maar dat begrijpt men nog niet goed op het examencentrum en dat willen ze ook niet zien en buizen daar zelfs voor.
Hou tijdens het examen zolang mogelijk contact met de motor en ontkoppel pas aan lage toerentallen. (eventueel terugschakelen als dat echt nodig is)
Hetgeen wel toegestaan is op examens is:
je kan gerust in 5de versnelling: gas loslaten, afremmen en bij zeer lage toerentallen ontkoppeling induwen en uitremmen om tot stilstand te komen.
Eventueel tussendoor terugschakelen naar 3de of 2de mag gerust. (als je b.v. verwacht dat het terug groen licht gaat worden om vlot te kunnen versnellen)
Je kan vaak 1-, soms 2 versnellingen
overslaan bij het terugschakelen als deze passen bij je snelheid. (b.v. van 5de naar 3de of soms 2de)
Als je in de bergen rijdt, ga je bergaf iets krachtiger op de motor moeten remmen en dan ga je wel wat meer moeten terugschakelen.
Anders worden de remmen te zwaar en te langdurig belast hetgeen oververhitting en minder remkracht zou kunnen veroorzaken.
In ons vlakke Vlaanderen is dat veel minder nodig.
[quote]Remmen op de motor én zo weinig mogelijk terugschakelen, is toch de officiële lijn ... :?:[/quote] Ja, voor zover ik weet.
Sequentieel terugschakelen (1 na 1 versnellingen aflopen) hoeft niet meer.
Je spaart een beetje brandstof en uitstoot en , het belangrijkste; [u]je belast de mechanische delen minder[/u] ( koppeling en versnellingsbak).
Men spreekt over milieubelasting, maar dat is slechts een fractie besparing.
Soms is het zelfs ecologischer om helemaal in neutraal (of ontkoppeld) te laten uitbollen (rechtdoor rijden, niet in scherpe bochten, alhoewel...),
maar dat begrijpt men nog niet goed op het examencentrum en dat willen ze ook niet zien en buizen daar zelfs voor.
Hou tijdens het examen zolang mogelijk contact met de motor en ontkoppel pas aan lage toerentallen. (eventueel terugschakelen als dat echt nodig is)
Hetgeen wel toegestaan is op examens is:
je kan gerust in 5de versnelling: gas loslaten, afremmen en bij zeer lage toerentallen ontkoppeling induwen en uitremmen om tot stilstand te komen.
Eventueel tussendoor terugschakelen naar 3de of 2de mag gerust. (als je b.v. verwacht dat het terug groen licht gaat worden om vlot te kunnen versnellen)
Je kan vaak 1-, soms 2 versnellingen [u]overslaan[/u] bij het terugschakelen als deze passen bij je snelheid. (b.v. van 5de naar 3de of soms 2de)
Als je in de bergen rijdt, ga je bergaf iets krachtiger op de motor moeten remmen en dan ga je wel wat meer moeten terugschakelen.
Anders worden de remmen te zwaar en te langdurig belast hetgeen oververhitting en minder remkracht zou kunnen veroorzaken.
In ons vlakke Vlaanderen is dat veel minder nodig.