GRO schreef: ↑16 jun 2017, 10:36
Bert, een vraagje omdat jij als lesgever vertrouwd bent met praktijkexamens in verband met
"Sowieso mag een examinator je niet in een valstrik lokken."
Dat klopt. En staat ook letterlijk in de folder van GOCA, op bladzijde 6 :
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... NL_VLA.pdf
GRO schreef: ↑16 jun 2017, 10:36
Stel dat er 200 meter verder kort na elkaar 2 straten langs rechts op de rijbaan uitkomen. Stel dat er een bord staat dat het verboden is om in de eerste straat rechtsaf te rijden en dat het in de tweede wel mag.
Zal een examinator dan zeggen: "zo dadelijk sla je rechtsaf" en zo controleren of de leerling het verbodsbord bij de eerste straat kent of zeggen: "sla in de tweede straat rechtsaf".
Hoe gebeurt dat in praktijk meestal?
De examinator geeft aanduidingen omtrent de te volgen weg behalve tijdens het onderdeel “Zelfstandig rijden” (meer uitleg vindt u op pagina 11 van deze brochure). Zolang hij niets zegt, volgt u de rijbaan waarop u zich bevindt. Wanneer u van richting moet veranderen, naar links of naar
rechts, zal de examinator dit tijdig melden op de volgende wijze: “Aan het volgende kruispunt links/rechts afslaan”. De examinator zal u nooit in een valstrik lokken.
Er staat letterlijk dat een examinator de leerling niet in een valstrik zal lukken. Zulks is hem immers nadrukkelijk verboden.
Ik weet dat er veel wilde verhalen de ronde doen over examinatoren die een leerling ergens zouden ingestuurd hebben waar hij eigenlijk niet in mocht. Bijvoorbeeld de uitleg dat een examinator zegt
"Het volgende kruispunt links/rechts afslaan", terwijl de leerling maar moet raden dat hij daarmee eigenlijk bedoelt
"het eerstvolgende kruispunt waar zulks toegelaten is links/rechts afslaan". Ikzelf heb het alvast nog nooit meegemaakt dat een instructie op déze manier gegeven werd. Wanneer het kruispunt waar de examinator wil afslaan, te kort volgt op een weg waar de leerling niet in mag, zegt de examinator duidelijk : "Het
tweede kruispunt ..". Dit doet hij dan uitsluitend omdat de instructie tijdig gegeven moet worden. Afslaan moet immers nog mogelijk zijn zonder dat er halsbrekende toeren zouden uitgehaald moeten worden.
Wanneer de leerling dmv een bepaald verkeersbord verplicht wordt een bepaalde richting te nemen, dan zal de examinator uiteraard niks zeggen. Het is dan aan de leerling om zélf dat verkeersbord te zien en te respecteren. Idem wanneer de leerling op een kruispunt slechts twéé mogelijkheden heeft, en 1 van beide wordt verboden. Ook dàt moet de leerling zélf gezien hebben. Ik vermoed dan ook eerder dan veel van die verhalen voornamelijk ontstaan omdat de leerling thuis of onder kameraden niet zo graag toegeeft dergelijk verkeersbord niet/te laat opgemerkt te hebben.
Omgekeerd, heb ik al wel meegemaakt dat een leerling ineens beslist om toch maar rechtdoor te rijden ipv rechts af te slaan. Hij had wel het verkeersbord
gezien, maar het onderbordje + 3,5 T had hij over 't hoofd gezien.
Ik wil gerust 's informeren bij collega's of zij daar andere ervaringen mee hebben.