Voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Voorafgaande controles en veiligheidsmaatregelen

door GRO » 07 mar 2006, 12:09

GAST schreef: eugeen schreef:
Kijk ook even op de site onder

PRAKTIJKEXAMEN B / BE
Daar staat extra info over het praktijkexamen zoals het zal zijn vanaf 5 september.
Ik begrijp uw joke niet?

door gast » 07 mar 2006, 12:03

eugeen schreef: Kijk ook even op de site onder

PRAKTIJKEXAMEN B / BE
Daar staat extra info over het praktijkexamen zoals het zal zijn vanaf 5 september.

door Jozef » 07 mar 2006, 01:37

Ik ook niet, eerlijk gezegd.

door Jozef » 10 feb 2006, 11:15

En als je een dop ziet waar 710 op staat, dan is dat de olievuldop waarvan je het opschrift ondersteboven aan het lezen bent.

Afbeelding

door svenn » 10 feb 2006, 11:09

posting gewist door svenn

Laatst aangepast door svenn op Za Jul 08, 2006 11:13 am, in totaal 1 keer bewerkt

door Jozef » 10 feb 2006, 06:01

Dat klopt, Rafael. Als je thuis vertrekt en tegen 50 km/h één kilometer verder naar een tankstation rijdt, zal de bandendruk nog niet noemenswaardig gewijzigd zijn. Maar als je stopt aan een tankstation langsheen een Duitse autosnelweg nadat je een half uurtje 200 km/h gereden hebt, zal de bandendruk merkelijk verhoogd zijn. In dit geval mag je dan ook geen lucht laten ontsnappen uit de banden, anders zal de druk te laag zijn zodra de banden afgekoeld zijn.

Als je de bandendruk controleert, doe het dan niet zo maar ongeveer. Beter een klein beetje teveel dan te weinig. En vooral zorgen voor dezelfde bandendruk op linker- en rechterwiel van eenzelfde as, en voor de juiste verhouding (meer of minder) tussen vooras en achteras. De wagen kan anders in een snel genomen bocht of bij sterk afremmen een ongewenst stuurgedrag vertonen.

door Rafael » 10 feb 2006, 03:28

svenn schreef: 2- ik zou die controles doen VOOR je de weg opgaat
=&gt als 't te weinig is, kan je er nog iets aan doen, eens je op weg bent, is 't te laat (brandstof, vloeistoffen en bandendruk bvb)

svenn
Bandendruk moet je voor zover ik weet sowieso controleren voor je vertrekt. Anders zijn je banden warmgereden, en ga je een foutief resultaat aflezen op je meettoestel.. Of mis ik de bal?

door gast » 10 feb 2006, 01:47

Svenn, overigens nog een goede tip van de radiatordop, want dat zou ik zomaar kunnen doen. Dat zijn van die dingen waar je niet bij stilstaat als je geen ervaring hebt.
Nu heb ik inmiddels gelezen dat je minstens 10 minuten moet wachten voor je al die controles doet op een vlakke weg (dat laatste is logisch).

door gast » 10 feb 2006, 01:44

Svenn, handige site. Daar staan de foto's en informatie op die ik zocht. Ik mis. Moderators, misschien iets voor de links op deze website? Hij staat er nog niet bij voorzover ik het zie.
Eugene, handige tekening, ik had deze nog niet gevonden.

Beiden merci voor de informatie.

door GRO » 09 feb 2006, 12:10

ONZE SITE: PRAKTIJKEXAMEN B

Afbeelding

Op onze site vind je trouwens van sommige merken zeer gedetailleerde afbeeldingen, met aanwijzingen en close up's.

door Benny Stinkens » 09 feb 2006, 10:22

Hallo "gast"

In afwachting tot we de geschikte foto in ons bezit krijgen kun je best ook eens in de gebruiksaanwijzing van je voertuig kijken.

Want daar staat ook de juiste plaats van al die dingen die we nodig hebben aangeduid

door gast » 09 feb 2006, 06:51

Jozef, je uitleg is nogal uitgebreid maar het zegt me altijd nog weinig. Zoals het gezegde luidt: 1 foto zegt meer dan duizend woorden.
Zou je zo vriendelijk willen zijn eens een foto te plaatsen waarop de 4 reservoirs duidelijk te zien zijn met wat uitleg erbij?

door lieken » 29 okt 2005, 11:09

Ik heb trouwens nog een tip voor mensen die de verschillende vloeistofreservoirs onder de motorkap moeilijk kunnen onthouden.

Als je de motorkap naar omhoog doet, en je staat voor je auto (het stuur is dan rechts voor je)...dan zijn de belangrijkste vloeistoffen samen te vatten als: R O K. Van aan het stuur naar links gaand dus onder de motorkap.

R: ruitenwisservloeistof en remvloeistof

Iets verder naar links vinden we de O: oliepeil controleren

Helemaal links onder de motorkap vinden we dan nog de K: koelvloeistof.

Ziezo tot hier mijn geheugensteuntje wat het onderdeel onder de motorkap betreft. Hopelijk hebben jullie er iets aan!

door Jozef » 29 okt 2005, 03:36

Beste Lieken,

De olievoorraad bevindt zich altijd in het carter dat de motor onderaan afsluit, en de oliepeilstok valt meestal wel gemakkelijk te herkennen (opgelet bij een auto met automatische versnellingsbak: die heeft ook een oliepeilstok voor de versnellingsbak).

Het remvloeistofreservoir bevindt zich nabij de hoofdremcilinder, waarvan de zuigers bediend worden door het rempedaal. Vermits je weet waar het rempedaal zich bevindt, kun je het remvloeistofreservoir aldus ook gemakkelijk terugvinden.

De reservoirs voor de koelvloeistof en de voorruitspoeiersvloeistof kunnen zich evenwel op de meest uiteenlopende plaatsen bevinden, en lijken nogal wat op elkaar. Het reservoir dat met een leiding verbonden is met de radiator (die zich vooraan bevindt), is het reservoir voor de koelvloeistof.

Zoals ook in andere omstandigheden, is succes onder de motorkap dus niet altijd verzekerd met een ROK.

door lieken » 28 okt 2005, 10:26

Dat is inderdaad zo...Ik heb ook met een wagen van de rijschool gedaan en ook ik heb nog 2 uur les gehad vlak voor mijn examen...Ik heb op die tijd ruimschoots de manoeuvres nog eens kunnen oefenen en ook nog alle onderdelen van de motorkap leren kennen...ik was er van de eerste keer door dus...geen paniek...het lukt je wel!

Omhoog