door Jozef » 08 jul 2005, 02:11
Ik zou zelfs nog meer durven zeggen: ook op niet gevaarlijke afdalingen en zelfs bij koud weer, kunnen de remmen oververhit geraken.
Naast de remschijven, verhitten ook de remblokjes. Stijgt hun temperatuur boven 650 à 700° C, dan bereiken ze plots een temperatuur waarbij hun wrijvingscoëfficiënt drastisch afneemt (fading).
De remvloeistof van haar kant absorbeert in de loop van de tijd water uit de lucht. Als de remvloeistof te warm wordt, gaat dit water koken. Het gaat dus over van een vloeistof naar een gas, dat samendrukbaar is. Het rempedaal zal dan sponzig aanvoelen en meermaals moeten ingetrapt worden alvorens een redelijke remkracht te bereiken. Vandaar de noodzaak om de remvloeistof minstens om de 2 jaar te laten vervangen.
Opgelet ook voor recente BMW motorfietsen (inclusief het vlaggeschip K 1200 S), waarbij het ABS en de rembekrachtiging uitvallen van zodra de batterij en de alternator niet voldoende spanning meer kunnen leveren.
De bestuurder wordt hierdoor in een kritieke situatie verrast. Wegens het uitvallen van de rembekrachtiging, dient hij in een fractie van een seconde de voorremgreep veel sterker in te knijpen, waarbij hij het risico loopt het voorwiel te blokkeren en onderuit te gaan, aangezien ook het ABS uitgevallen is.
Het gaat hier om ongeveer 250.000 motorfietsen met een eigen massa tot 400 kg en een topsnelheid tot 260 km/h. Een levensgevaarlijke situatie, niet alleen voor de motorrijder, maar ook voor de andere weggebruikers in zijn omgeving.
Bron
Ik zou zelfs nog meer durven zeggen: ook op niet gevaarlijke afdalingen en zelfs bij koud weer, kunnen de remmen oververhit geraken.
Naast de remschijven, verhitten ook de remblokjes. Stijgt hun temperatuur boven 650 à 700° C, dan bereiken ze plots een temperatuur waarbij hun wrijvingscoëfficiënt drastisch afneemt (fading).
De remvloeistof van haar kant absorbeert in de loop van de tijd water uit de lucht. Als de remvloeistof te warm wordt, gaat dit water koken. Het gaat dus over van een vloeistof naar een gas, dat samendrukbaar is. Het rempedaal zal dan sponzig aanvoelen en meermaals moeten ingetrapt worden alvorens een redelijke remkracht te bereiken. Vandaar de noodzaak om de remvloeistof minstens om de 2 jaar te laten vervangen.
Opgelet ook voor recente BMW motorfietsen (inclusief het vlaggeschip K 1200 S), waarbij het ABS en de rembekrachtiging uitvallen van zodra de batterij en de alternator niet voldoende spanning meer kunnen leveren.
De bestuurder wordt hierdoor in een kritieke situatie verrast. Wegens het uitvallen van de rembekrachtiging, dient hij in een fractie van een seconde de voorremgreep veel sterker in te knijpen, waarbij hij het risico loopt het voorwiel te blokkeren en onderuit te gaan, aangezien ook het ABS uitgevallen is.
Het gaat hier om ongeveer 250.000 motorfietsen met een eigen massa tot 400 kg en een topsnelheid tot 260 km/h. Een levensgevaarlijke situatie, niet alleen voor de motorrijder, maar ook voor de andere weggebruikers in zijn omgeving.
Bron