Parkeren langs openbare weg

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Parkeren langs openbare weg

Re: Defect voertuig achtergelaten op parkeerplaats langs openbare weg

door Inazuma » 22 mar 2022, 17:31

yolande.hallaert schreef: 22 mar 2022, 16:01 in tegengestelde rijrichting

een defect voertuig achtergelaten

er werd ook gemeld dat het volgens de wet niet toegelaten is de wagen te laten wegslepen .
Klinkklare onzin

Politie kan élk voertuig op de openbare weg laten wegslepen
(zelfs de correct geparkeerde)


Hier gaat het blijkbaar om een foutgeparkeerd voertuig (links ipv rechts in rijrichting)

Inbreuk op

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /188-art23

Art 23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting



En defect:
(Al is dat lastiger vast te stellen voor politie)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /192-art27

Art 27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.




Er kan perfect getakeld worden ...
Maar da's werk, administratie, ... en de vrees dat men met de kosten blijft zitten als de Polen niet meer opdagen

Re: Defect voertuig achtergelaten op parkeerplaats langs openbare weg

door yolande.hallaert » 22 mar 2022, 16:01

Beste,

In de nacht van 10 op 11 maart 2022 werd op een parkeerplaats voor onze woning en in tegengestelde rijrichting een defect voertuig achtergelaten met Poolse nummerplaat PL LBL 51886 merk RENAULT type Espace . De bestuurder en passagier hebben te voet hun weg verdergezet en sindsdien heeft het voertuig niet meer bewogen . Bij melding aan de Politie zone RIHO werd ons medegedeeld dat onze vraag geregistreerd werd ter behandeling maar er werd ook gemeld dat het volgens de wet niet toegelaten is de wagen te laten wegslepen .

Graag uw mening hieromtrent .

Met dank en vriendelijke groet .

Yolande H.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Gast » 11 nov 2020, 12:03

Als de vrouw die haar wagen geparkeerd heeft, aantoont dat ze de dag voor plaatsing van de borden, op vakantie vertrokken is, heeft ze toch bewIjs genoeg denk ik...

Re: Parkeren langs openbare weg

door Inazuma » 15 jun 2020, 17:58

Dat kan zomaar, ja.

U kan dat melden aan de politie, geef ineens merk, model, nr-plaat door

Kunnen ze zien of die nog ingeschreven / verzekerd / gekeurd is
Dat zijn de verkeers-redenen waarom politie er iets aan zal kunnen doen.


Niet omdat u vindt dat er iemand anders moet kunnen parkeren.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Ingrid. » 15 jun 2020, 17:06

Wij wonen in Assebroek, aan een drukke provincieraad. Hier staat een personenwagen al constant, 4 maanden geparkeerd. Wagen staat reglementair, maar hindert de omwonenden als zij boodschappen moeten uitladen en hier geen garage hebben om de auto te parkeren.
Kan dat zomaar, je auto onbeheerd achterlaten en dat 4 maanden aan een stuk. De auto staat er reeds van vóór de lock-down.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Jozef » 14 jul 2017, 23:56

Bij nader toezien ben ik - mea culpa - blijkbaar wat te voortvarend geweest, en moet ik Stefan gelijk geven.

Rechtspraak:

Cass. 24 januari 2008, NJW 178, 214, met noot
1. Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.

2. Deze wettelijke bepaling houdt in dat de bestuurder of de burgerlijk aansprakelijke persoon de kosten van de verplaatsing niet moet dragen wanneer de bestuurder afwezig is en dienvolgens niet kan aangemaand worden het voertuig te verplaatsen op voorwaarde dat het voertuig reglementair geparkeerd is.

Met "reglementair geparkeerd is" bedoelt de wetgever de toestand van het geparkeerd voertuig, te beginnen vanaf het ogenblik waarop dit voertuig geparkeerd werd tot op het ogenblik dat de bestuurder in kennis kan gesteld worden van een aanmaning, ingevolge een nieuwe parkeerregeling, zijn voertuig te verplaatsen.

Dit reglementair parkeren moet derhalve beoordeeld worden over de gehele periode dat het voertuig geparkeerd was.

3. Het middel, in zoverre het aanvoert dat voor de toepassing van voormeld artikel 4.4, tweede lid, met betrekking tot de kosten van verplaatsing, de beoordeling dat het voertuig reglementair geparkeerd is, uitsluitend moet gebeuren op het ogenblik dat de bestuurder zou zijn aangemaand het voertuig te verplaatsen ware hij alsdan niet afwezig geweest, en het voertuig verplaatst wordt, faalt naar recht.

4. Voorts verantwoordt het bestreden vonnis zijn beslissing met de overweging dat het opgelegde parkeerverbod niet op voorhand aangekondigd was, zodat de betrokken bestuurder hiervan onwetend was op het ogenblik dat hij het voertuig reglementair parkeerde.

De omstandigheid dat nadien door het regelmatig aanbrengen van een verkeersbord een tijdelijk parkeerverbod op regelmatige wijze werd opgelegd, doet hieraan geen afbreuk gelet op het door de vrederechter vastgestelde gegeven dat voor het betrokken voertuig geen parkeerbeperking in de tijd bestond.

In zoverre het middel aanvoert dat het bestreden vonnis de artikelen 2.45, 5, 70.1 en 70.2.1.1° van het Wegverkeersreglement schendt, kan het niet worden aangenomen.

Dictum
Het Hof,
eenparig beslissend,
Verwerpt het cassatieberoep.
Veroordeelt de eiseres in de kosten.
De kosten zijn begroot op de som van 525,55 euro jegens de eisende partij.
Dit arrest is gewezen te Brussel door het Hof van Cassatie, eerste kamer

Vredegerecht Sint Niklaas, 28/11/2001 RW 2004-2005, 594
NV G. De W. t/ Van Den D....

2. Voorwerp

De vordering strekt ertoe verweerster te veroordelen tot betaling aan eiseres van het bedrag van 3.630 fr., verhoogd met de conventionele rente en het verhogingsbeding, te vermeerderen met de gerechtelijke rente en met de gedingkosten, wegens een factuur nr. 203869 van 19 juli 2000.

3. Feiten

Op 17 juli 2000 werd eiseres, die een takeldienst exploiteert, opgeroepen door De Lijn in de Sint-Jacobsnieuwstraat te Gent, waar de auto van verweerster (foutief) geparkeerd stond. Eiseres kwam ter plaatse, maar takelde de auto van verweerster niet. Verweerster was intussen zelf toegekomen en zette op de bestelbon van eiseres haar initialen.

Eiseres stelde op 17 juli 2000 haar factuur op; verweerster heeft hiertegen bij aangetekende brief van 16 augustus 2000 geprotesteerd.

Ook op een latere aanmaning van 7 november 2000 van (de advocaat van) eiseres heeft verweerster bij brief van 13 november 2000 gereageerd.

4. Beoordeling

Tussen de takeldienst, die in opdracht van een overheid een voertuig heeft weggetakeld (of daartoe werd opgeroepen), en de eigenaar (of bestuurder) van het voertuig bestaat geen contractuele of quasi-delictuele relatie (Vred. Gent 30 juni 2000, T.G.R. 2001, 96).

Eiseres voert aan dat er terzake toch nog een contractuele band bestaat, omdat verweerster de bestelbon heeft ondertekend.

Het staat evenwel buiten betwisting dat niet verweerster, maar De Lijn de tussenkomst van eiseres heeft besteld; dit is ook uitdrukkelijk op de bestelbon van eiseres vermeld. Het opmaken, en bijgevolg ook het voor akkoord ondertekenen, van een bestelbon had dan ook geen enkele zin en kon dan ook voor verweerster geen verbintenis doen ontstaan. Voorzover verweerster haar akkoord zou hebben gegeven, kan dit dan ook alleen de bevestiging inhouden van het feit dat de takeldienst daar effectief ter plaatse is gekomen.

Uit de feitelijke omstandigheden moet verder worden afgeleid dat het plaatsen van haar initialen op de bestelbon niet kan worden beschouwd als haar akkoord om de depannagekosten te betalen.

Allereerst betreft het immers niet de handtekening, en zelfs niet eens de paraaf, van verweerster die, gelet op haar beroep van verpleegster, verondersteld moet worden normaal te kunnen ondertekenen; het plaatsen van de initialen wijst terzake dan zeker op een verregaande terughoudendheid. Bovendien blijkt uit de versie van verweerster, die hierin wordt gesteund door een onafhankelijke getuige, dat de bestuurder van de takelwagen door zijn ruw en overdonderend optreden een ongeoorloofde psychische dwang heeft uitgeoefend die met geweld moet worden gelijkgesteld.

Bij gebrek aan bewezen akkoord met de betaling van de kosten voor het ter plaatse komen van de takeldienst, is de vordering van eiseres ongegrond.
Rechtsleer:

Meester E. DE Neve, advocaat te Oudenaarde
Praktijkgeval: stel u parkeert uw wagen reglementair en vertrekt nadien voor 15 dagen op vakantie. Tijdens uw vakantie bepaalt de gemeente een tijdelijk parkeerverbod op de plaats waar uw voertuig geparkeerd staat. van dit reglement kon u geen kennis krijgen. De politie laat uw voertuig wegtakelen.

Deze kosten kunnen op u volgens het voormelde cassatiearrest niet verhaald worden. er bestaat geen regel stellende dat iemand die zijn voertuig reglementair parkeert het risico draagt verbonden aan een later ingesteld parkeerverbod.
Met mijn verontschuldigingen voor de verwarring waartoe ik aanleiding gegeven had.

Hoe zoiets in de praktijk kan verlopen, kun je lezen in deze draad op het Politieforum.

Re: Parkeren langs openbare weg

door de rijprof » 14 jul 2017, 21:10

Waarvoor dient de wegcode dan? Welke rechtszekerheid is er dan nog? Willekeur?

Re: Parkeren langs openbare weg

door Jozef » 14 jul 2017, 05:17

Stefan Peeters schreef: 13 jul 2017, 21:41 Dat begrijp ik volledig, maar stel dat ik mijn wagen in Leuven perfect wettelijk parkeer op een plaats zonder tijdsbeperking.
Zonder tijdsbeperking is geen toelating om daar 10 jaar lang te parkeren. Het wil zeggen dat er momenteel geen tijdsbeperking geldt: zolang alles blijft zoals het nu is, mag je er parkeren. Maar het is geen garantie dat er nooit een bord met een parkeerverbod zal geplaatst worden.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Jozef » 14 jul 2017, 05:11

Stefan Peeters schreef: 12 jul 2017, 19:27 Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Inderdaad. Als de wagen afgesleept wordt terwijl hij reglementair geparkeerd staat, is dat zo. Maar als men daar intussen een parkeerverbod geplaatst heeft dat in voege gegaan is, wordt de wagen afgesleept op een ogenblik dat hij er in overtreding geparkeerd staat (het afslepen heeft niet plaatsgevonden toen jij er je wagen geparkeerd hebt en er nog geen parkeerverbod stond).

Re: Parkeren langs openbare weg

door Jozef » 14 jul 2017, 05:07

Het principe is dat ik, voor mijn voertuig dat zich op de openbare weg bevindt, voortdurend verantwoordelijk ben, ook bij afwezigheid.

Op 1 augustus parkeer ik mijn wagen perfect reglementair en volgens de regels van de kunst (handrem aangetrokken, voertuig afgesloten, stuur geblokkeerd).
Op 2 augustus rijdt er een fietser tegen mijn wagen en is hij gekwetst. Aangezien het een zwakke weggebruiker is, en behoudens onverschoonbare fout, ben ik verantwoordelijk voor zijn lichamelijke schade (mijn BA verzekeraar zal ze moeten betalen).
Op 3 augustus breekt de handremkabel van mijn wagen en rolt hij tegen een andere wagen. Ik ben verantwoordelijk voor de schade aan die andere wagen (mijn BA verzekeraar zal ze moeten betalen).
Op 4 augustus slaat mijn brandstoftank lek en loopt er 50 liter benzine uit. De brandweer komt het boeltje opruimen, en ik ben verantwoordelijk voor de kosten daarvan (mijn BA verzekeraar zal ze moeten betalen).
Op 5 augustus vat mijn wagen vuur, en door de wind slaat de brand over op een andere wagen. Ik ben verantwoordelijk voor de schade aan die andere wagen (mijn BA verzekeraar zal ze moeten betalen).

Ander voorbeeld. Ik word ziek en moet een maand thuis blijven, ik mag mijn woonst niet verlaten. Tijdens die maand wordt de straat waar ik woon een eenrichtingsstraat zonder dat ik het weet. Na die maand rijd ik de straat uit in de verboden rijrichting, waardoor het tot een aanrijding met een tegenligger komt. Ik moet de schade van die tegenligger vergoeden (mijn BA verzekeraar zal ze moeten betalen) en riskeer tevens een boete.

Waar het parkeren voor onbepaalde tijd toegestaan is, mag ik parkeren zo lang daar geen parkeerverbod in voege treedt.
Een verbalisant kan in principe niet weten of ik mij daar al dan niet vóór het in voege treden van het parkeerverbod geparkeerd hebt. Het enige wat hij kan vaststellen, is dat mijin wagen er vandaag, wijl er een parkeerverbod geldt, geparkeerd staat.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Stefan Peeters » 13 jul 2017, 21:41

Dat begrijp ik volledig, maar stel dat ik mijn wagen in Leuven perfect wettelijk parkeer op een plaats zonder tijdsbeperking.
Dan mag mijn wagen daar staan zolang hij ingeschreven en verzekerd is, in het slechtste geval tot hij naar de keuring moet.
Nadat mijn wagen daar drie maanden staat (ik heb in Leuven de trein genomen voor een rondreis door half Europa) komt daar iemand een parkeerverbod plaatsen. Die doet dat zoals voorzien, minstens 1 werkdag voor het verbod ingaat.
Wie zal dan opdraaien voor het eventuele wegtakelen van mijn wagen?
Ik in ieder geval niet want ik heb niks verkeerd gedaan...

Denk maar even aan wat de stad Antwerpen vorig jaar meemaakte toen ze een hoop auto's lieten weghalen op de kaaien nadat ze de borden te laat geplaatst hadden. Voor zover ik weet heeft geen enkele bestuurder de takelkosten moeten ophoesten.

Re: Parkeren langs openbare weg

door Jozef » 13 jul 2017, 20:25

Stefan Peeters schreef: 12 jul 2017, 19:27 Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Wel, kijk Stefan, er is een termijn voorzien tussen het ogenblik waarop een tijdelijk parkeerverbod aangebracht wordt en het tijdstip waarop het ten vroegste werkzaam kan worden. Uit dit dokument van de politie van Leuven blijkt bijvoorbeeld dat de regeling daar als volgt is:
Een parkeerverbod moet steeds minstens één werkdag voor het ingaat geplaatst worden. Dit moet gebeuren voor 12 uur ’s middags. (Wanneer het verbod ingaat op maandag moeten de borden bijgevolg op vrijdag voor 12 uur geplaatst te zijn. Let ook op bij verlengde weekends door feestdagen, brugdagen e.d.)
Om te bepalen of je al dan niet een parkeerovertreding begaan hebt, geldt niet het tijdstip waarop het parkeren begonnen is, doch het tijdstip van de vaststelling.

Re: Parkeren langs openbare weg

door bert.covens » 13 jul 2017, 08:52

Stefan Peeters schreef: 12 jul 2017, 19:27 Er staat toch duidelijk dat de kosten niet voor de bestuurder zijn wanneer die afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd staat?
Dat staat er inderdaad. Letterlijk zelfs.

In de theorie gaat dat. In de eigenste gemeente, heb ik het al vaker gezien hoe de theorie uit de wetteksten in de prakijk mank loopt. In onze gemeente, is de aanvrager/plaatser van die borden is verplicht die borden 24u op voorhand te plaatsen, en bij het plaatsen moet hij de nummerplaten doorgeven van voertuigen die er al staan.

In de praktijk, gebeurt het helaas wel eens dat :

- aanvrager laks, nonchalant is
- aanvrager de Nederlandse taal niet machtig is, en stomweg niet begrijpt wat er van hem verlangd wordt
- aanvrager op voet van oorlog leeft met de buurman, en nu z'n kans schoon ziet hem een pee te stoven.
- ...

Op de desbetreffende dag, gaan dan de poppetjes aan het dansen. Aanvrager wil het genot van de parkeerverbodsborden die hij aangevraagd heeft, voor de verhuiswagen of whaterver voor z'n deur, maar er staat een auto geparkeerd. Politie wordt bijgehaald. Die stelt dan vast dat er een auto staat, terwijl er een parkeerverbodsbord staat.

Volgens de aanvrager/plaatser van de verkeersverbodsbordjes, zijn de borden tijdig én correct geplaatst VOORDAT de auto daar stond.
Volgens de bestuurder of eigenaar van het voertuig, stond de auto er eerst. De politie is er niet bij, op het ogenblik dat de aanvrager die verkeersborden plaatst.

Ik verneem het graag van jou, hoe de politie objectief en met zekerheid kan vaststellen wat er nu eerst stond : die auto of die borden. Want dàt is immers bepalend of het voertuig in overtreding staat of niet, en of de takelkosten bijgevolg voor rekening van de bestuurder/eigenaar van het voertuig vallen of niet (althans in men er niet in slaagt hem te vinden, of weigert/niet in staat is het voertuig te verplaatsen). De verbalisanten zijn al blij, als de eigenaar gevonden wordt, en ze hem kunnen bevelen het voertuig te verplaatsen.

Dat is .... de theorie van de wettekst .... versus de praktijk. En zolang de wetgever blijft vertikken om een éénduidige regelgeving uit te vaardigen zodat overal de borden geplaatst zouden worden door (of in bijzijn van) een bevoegd persoon, ga je dit soort discussies blijven meemaken in politiezones zoals de mijne.
de rijprof schreef: 12 jul 2017, 22:39 Mochten er takelkosten + boete zijn en er discussie ontstaan, zou ik het verkeersreglement aanwenden.
De gemeente moet zich ook houden aan het verkeersreglement.
Uiteraard moet de gemeente zich aan het verkeersreglement houden.

Alleen is het voor de verbalisanten hier geregeld onmogelijk te achterhalen wat er eerst stond : de auto of die borden. Of anders gezegd: wie van beiden er staat te liegen : de aanvrager van die bordjes, of de bestuurder/eigenaar.

Het probleem zit 'm dus bij de bewijslast in het huidig systeem. En opgelet : als er PV opgesteld wordt, is die (mits tijdig verzonden) ten laste van ......

Re: Parkeren langs openbare weg

door de rijprof » 12 jul 2017, 22:57

door plovie danny » di jul 11, 2017 11:29 am
IK WOON IN DE OOSTROZEBEKESTRAAT TE MEULEBEKE NET VOORBIJ HET BORD WELKOM MEULEBEKE IK STEL ME DE VRAAG MAG IK MIJN WAGEN LANGS DE WEG PARKEREN
Waar staat dat bord 'welkom' ergens? Ter hoogte van welke zijstraat of huisnummer?
Kun je het vinden op Street view?

Hetgeen ik kan zien over het merendeel van de Oostrozebeekstraat is een fietspad langs beide zijden waar je niet mag op parkeren.
Naast het fietspad, op de rijbaan, zie ik geen verbod indien de vrije doorgang minstens 3 meter is.

Maar onder ons gezegd, vind ik dit geen al te veilig plaats om 's nachts jouw auto op de rijbaan van de Oostrozebeekstraat te parkeren...
(eventueel parkeerlichten aanzetten)

Re: Parkeren langs openbare weg

door de rijprof » 12 jul 2017, 22:39

Mochten er takelkosten + boete zijn en er discussie ontstaan, zou ik het verkeersreglement aanwenden.
De gemeente moet zich ook houden aan het verkeersreglement.
Maar het is beter te voorkomen dan genezen.
Sleutels geven aan een vertrouwenspersoon is aan te raden of... auto ergens privé parkeren.

Omhoog