door Jozef » 05 jul 2017, 16:15
Vroeger was bij vele auto's de eerste versnelling niet gesynchroniseerd: je kon ze slechts inschakelen als de tandwielen nagenoeg dezelfde draaisnelheid hadden. Er waren dan twee mogelijkheden. De eenvoudigste was om de eerste versnelling niet in te schakelen zolang de wagen niet volledig stilstond. De tweede was tussengas geven: in neutraal schakelen, de koppeling laten opkomen en gas geven tot het toerental van de motor overeenstemde met dat wat je ging nodig hebben in eerste versnelling, en dan koppelen en de eerste versnelling inschakelen. Het vergde heel wat oefening en ervaring voor men het tussengas geven beheerste, en de tandwielen van heel wat versnellingsbakken hebben aan tanduitval geleden.
Bij moderne wagens is de eerste versnelling ook gesynchroniseerd, zodat het niet meer nodig is om tussengas te geven of tot stilstand te komen om de eerste versnelling in te schakelen. Alleen de achteruitversnelling mag je pas inschakelen als je volledig stilstaat.
Het is volkomen normaal dat je de meeste moeite hebt om te schakelen zonder dat je er iets van voelt als je terugschakelt naar eerste versnelling. In eerste versnelling brengt de motor immers de meeste kracht over naar de aandrijfwielen (je kunt in een steile bergop vertrekken in eerste versnelling, maar niet in de hoogste versnelling, dan "wurg" je de motor). Als de aandrijfwielen op sneeuw spinnen bij het vertrekken, probeer je daarom best eens te vertrekken in tweede versnelling. Je zult trouwens al ondervonden hebben dat je het minste schokken voelt bij het schakelen naar de hoogste versnelling, want dan kan de koppeling nog veel opvangen.
Het is een kwestie van een juiste dosering van het gaspedaal: niet te veel, niet te weinig. Maar dat nauwkeurig doen, is moelijker als je naar eerste versnelling schakelt dan als je naar een hogere versnelling schakelt. Maak je niet ongerust, ook dat leer je wel met oefening. Stel dat je nog nooit met een fiets gereden hebt. Ik leg het jou uit en doe het jou voor, doch de eerste keer dat jij probeert, geraak je geen 5 meter ver. Na 5 pogingen zeg je: "Dat zal ik nooit kunnen". Maar ik zeg jou dat je moet volhouden, en na 10 pogingen rijd je plots weg met de fiets. Daarna vergeet je het nooit meer, ook niet als je 20 jaar niet meer gefietst hebt.
Het beste kun je dat terugschakelen naar eerste versnelling leren als er een meisje naast jou zit die zich aan het maquilleren is. Als de wagen dan schokt, zul je nogal een gevloek horen!
Wat dat in neutraal schakelen betreft: een versnellingsbak vindt het nooit leuk als je in één ruk van de ene naar de andere versnelling schakelt. Voor een optimale levensduur van de versnellingsbak schakel je als volgt: snel uit de ene versnelling, een fractie van een seconde wachten in neutraal, en dan rustig de andere versnelling inschakelen.
Vroeger was bij vele auto's de eerste versnelling niet gesynchroniseerd: je kon ze slechts inschakelen als de tandwielen nagenoeg dezelfde draaisnelheid hadden. Er waren dan twee mogelijkheden. De eenvoudigste was om de eerste versnelling niet in te schakelen zolang de wagen niet volledig stilstond. De tweede was tussengas geven: in neutraal schakelen, de koppeling laten opkomen en gas geven tot het toerental van de motor overeenstemde met dat wat je ging nodig hebben in eerste versnelling, en dan koppelen en de eerste versnelling inschakelen. Het vergde heel wat oefening en ervaring voor men het tussengas geven beheerste, en de tandwielen van heel wat versnellingsbakken hebben aan tanduitval geleden.
Bij moderne wagens is de eerste versnelling ook gesynchroniseerd, zodat het niet meer nodig is om tussengas te geven of tot stilstand te komen om de eerste versnelling in te schakelen. Alleen de achteruitversnelling mag je pas inschakelen als je volledig stilstaat.
Het is volkomen normaal dat je de meeste moeite hebt om te schakelen zonder dat je er iets van voelt als je terugschakelt naar eerste versnelling. In eerste versnelling brengt de motor immers de meeste kracht over naar de aandrijfwielen (je kunt in een steile bergop vertrekken in eerste versnelling, maar niet in de hoogste versnelling, dan "wurg" je de motor). Als de aandrijfwielen op sneeuw spinnen bij het vertrekken, probeer je daarom best eens te vertrekken in tweede versnelling. Je zult trouwens al ondervonden hebben dat je het minste schokken voelt bij het schakelen naar de hoogste versnelling, want dan kan de koppeling nog veel opvangen.
Het is een kwestie van een juiste dosering van het gaspedaal: niet te veel, niet te weinig. Maar dat nauwkeurig doen, is moelijker als je naar eerste versnelling schakelt dan als je naar een hogere versnelling schakelt. Maak je niet ongerust, ook dat leer je wel met oefening. Stel dat je nog nooit met een fiets gereden hebt. Ik leg het jou uit en doe het jou voor, doch de eerste keer dat jij probeert, geraak je geen 5 meter ver. Na 5 pogingen zeg je: "Dat zal ik nooit kunnen". Maar ik zeg jou dat je moet volhouden, en na 10 pogingen rijd je plots weg met de fiets. Daarna vergeet je het nooit meer, ook niet als je 20 jaar niet meer gefietst hebt.
Het beste kun je dat terugschakelen naar eerste versnelling leren als er een meisje naast jou zit die zich aan het maquilleren is. Als de wagen dan schokt, zul je nogal een gevloek horen! :lol:
Wat dat in neutraal schakelen betreft: een versnellingsbak vindt het nooit leuk als je in één ruk van de ene naar de andere versnelling schakelt. Voor een optimale levensduur van de versnellingsbak schakel je als volgt: snel uit de ene versnelling, een fractie van een seconde wachten in neutraal, en dan rustig de andere versnelling inschakelen.