door Gwenneke1982 » 16 mei 2007, 14:02
Mag ik iets vragen?
Ik heb ondertussen ook al mijn rijbewijs hoor, maar mijn huidige vriend (truckchauffeur, dus genoeg rij ervaring) zegt dat ik mijn voet toch nog te lang op mijn koppeling houd als ik vertrek.
ik rijd met een 1400 diesel. Nu begin ik er op te letten om vlugger mijn voet van koppeling te halen en dat lukt aardig.
maar wat is nu het beste met een diesel?
- Koppeling zachtjes loslaten, beetje gas geven en dan voet volledig van de koppeling halen??
Dan nog een vraagje, waar ik al discussie met mijn vriend over gehad heb.
Ik rijd vlot en kan soepel schakelen, geen probleem. Maar nu had mijn vriend gezegd dat als ik schakel, vb van 2de naar 3de, dan doe ik dit als volgt:
- gas loslaten
- koppeling induwen
- schakelen
- koppeling half omhoog laten komen
- gas bijgeven
- koppeling volledig loslaten
Mijn vriend zegt nu dat ik als ik geschakeld heb, mijn voet volledig van koppeling mag laten komen, wel zachtjes met gevoel en dan pas gas beginnen bijgeven.
Op den duur begin ik te twijfelen hoe het nu eigenlijk zit? Is het nu volgens de tactiek van de rijschool of niet?
Nog zo iets dat hij me bijgeleerd heeft. Op mijn rijschool, en ik heb hier int verleden ook al vragen over gesteld, moesten wij niet afremmen op de motor ... Dus mochten wij snelheid laten minderen en dan pas opt einde naar 2de gaan en dan stoppen en in 1ste zetten, kan het niet zo goed uitleggen wat ik bedoel.
Maar vriend zegt dat ik dus effectief moet schakelen van 5de naar 4de, toerental laten zakken, van 4de naar 3de, voet van koppeling halen, terug uitbollen, toerental laten zakken en op motor afremmen;
Sorry voor de mss verwarde uitleg, maar weet niet goed hoe ik het allemaal moet omschrijven.
groetjes
Mag ik iets vragen?
Ik heb ondertussen ook al mijn rijbewijs hoor, maar mijn huidige vriend (truckchauffeur, dus genoeg rij ervaring) zegt dat ik mijn voet toch nog te lang op mijn koppeling houd als ik vertrek.
ik rijd met een 1400 diesel. Nu begin ik er op te letten om vlugger mijn voet van koppeling te halen en dat lukt aardig.
maar wat is nu het beste met een diesel?
- Koppeling zachtjes loslaten, beetje gas geven en dan voet volledig van de koppeling halen??
Dan nog een vraagje, waar ik al discussie met mijn vriend over gehad heb.
Ik rijd vlot en kan soepel schakelen, geen probleem. Maar nu had mijn vriend gezegd dat als ik schakel, vb van 2de naar 3de, dan doe ik dit als volgt:
- gas loslaten
- koppeling induwen
- schakelen
- koppeling half omhoog laten komen
- gas bijgeven
- koppeling volledig loslaten
Mijn vriend zegt nu dat ik als ik geschakeld heb, mijn voet volledig van koppeling mag laten komen, wel zachtjes met gevoel en dan pas gas beginnen bijgeven.
Op den duur begin ik te twijfelen hoe het nu eigenlijk zit? Is het nu volgens de tactiek van de rijschool of niet?
Nog zo iets dat hij me bijgeleerd heeft. Op mijn rijschool, en ik heb hier int verleden ook al vragen over gesteld, moesten wij niet afremmen op de motor ... Dus mochten wij snelheid laten minderen en dan pas opt einde naar 2de gaan en dan stoppen en in 1ste zetten, kan het niet zo goed uitleggen wat ik bedoel.
Maar vriend zegt dat ik dus effectief moet schakelen van 5de naar 4de, toerental laten zakken, van 4de naar 3de, voet van koppeling halen, terug uitbollen, toerental laten zakken en op motor afremmen;
Sorry voor de mss verwarde uitleg, maar weet niet goed hoe ik het allemaal moet omschrijven.
groetjes