Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door de rijprof » 10 apr 2017, 21:42

Vind het bijzonder moeilijk om dan in te schatten wanneer ik erop kan. Ik merk dat ik teveel gefocust ben ook op de binnenste cirkel.
Je moet de afstand en snelheid samen zien van het aankomende verkeer en daaruit inschatten hoeveel 'tijd' je nodig hebt om vlot mee te gaan met het verkeer. Wacht desnoods iets langer dan risico's te nemen.
Hou er rekening mee dat sommigen nogal plots van rijstrook veranderen. Dus als er een auto op de linkse rijstrook rijdt, wacht even met de rotonde op te rijden tot het gevaar weg is voor het geval dat er toch plots een bestuurder naar de rechtse rijstrook zou schieten.

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door Kelly123 » 10 apr 2017, 13:19

Ik heb ondertussen alweer wat meer ervaring (ik doe elke dag verschillende ronde punten) en het gaat wel al veel beter nu. Ik zorg nu dat ik ruim op tijd én voldoende afrem zodat ik inderdaad beter zicht heb op de situatie. De rotondes die ik moet doen op weg naar mijn werk bezorgen me ondertussen niet meer zo'n stress. Rotondes met een dubbele rijbaan is wel nog wat anders, er ligt zo 1 op een mogelijke examenroute en die is altijd erg druk. Vind het bijzonder moeilijk om dan in te schatten wanneer ik erop kan. Ik merk dat ik teveel gefocust ben ook op de binnenste cirkel.

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door de rijprof » 20 mar 2017, 22:52

2 sec later denk ik dan "ai ik had er eigenlijk gewoon op kunnen rijden"
Dat komt vaak doordat je te snel komt aangereden.
Als je de rotonde traag benadert, kun je veel beter inschatten of je er veilig op kunt of niet.
Probeer eens de rotonde traag te benaderen zodat je meer overzicht hebt en misschien niet moet stoppen.

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door Kelly123 » 20 mar 2017, 12:33

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Ik had vandaag 2 kruispunten. 1 met redelijk veel zicht, die heb ik gewoon in 2de genomen, een ander met weinig zicht, hiervoor heb ik teruggeschakeld naar 1ste (stond ik bijna stil, reed misschien 8 per uur ofzo). Ik denk dat mijn instructeur idd misschien wilde zeggen dat ik teveel terugschakel naar eerste omdat ik te voorzichtig ben bij het benaderen van kruispunten. Bij dat kruispunt met vrij veel zicht schakelde ik normaal standaard terug naar 1ste, maar eigenlijk kan je het wel tijdig zien zonder daarvoor vooruit te moeten kruipen/bijna te stoppen.

Ik merk wel dat ik nog wat moeite heb met het verkeer in 1 oogopslag te interpreteren. Bij een rond punt zie ik veel dat, als ik aankom, ik eigenlijk al direct erop had kunnen rijden. Toch ga ik vaak nog bijna/geheel stoppen om de situatie te bekijken. 2 sec later denk ik dan "ai ik had er eigenlijk gewoon op kunnen rijden" en dan is het natuurlijk te laat want dan is er al een auto. Ik hoop dat dit snel verbetert naarmate ik meer rijd.

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door de rijprof » 19 mar 2017, 22:06

Als je in 2de aan de laagste toerentallen komt (minder dan 1000 t/m), mag je het koppelingspedaal indrukken, zelfs als je een draai neemt want dan is je snelheid héél laag en de auto stabiel genoeg.
Rij je ongeveer 10 km/u dan kun je nog in 2de blijven en opnieuw 'doorstarten' door een beetje gas te geven en het koppelingspedaal rustig omhoog te halen.
Rij je minder dan 10 km/u, eerder stapvoets, is het beter om naar 1ste te schakelen.

Re: Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door Benny Stinkens » 19 mar 2017, 20:43

Als je nog vlot in 2de kan verder rijden heeft men liever dat je niet te vaak terug naar 1ste gaat schakelen.
Maar als je snelheid laag genoeg is mag je gerust naar 1ste terug schakelen.

Je manoeuvres in 2de doen, is vragen voor problemen.
Doe dit dus ook maar gerust in 1ste.

Schakelen naar eerste bij manoeuvres en vertragen

door Kelly123 » 19 mar 2017, 16:55

In het begin reed ik te voorzichtig en stopte ik aan elk kruispunt (zonder lichten) om te kijken of er zeker geen auto's afkwamen en dan pas verder te rijden na stilstand. Ik heb er toen met mijn instructeur op geoefend om zachtjes te blijven rijden, te kijken en gewoon door te rijden als er niks komt. Op een bepaald moment schakelde ik in eerste omdat er vrij weinig zicht was en ik wist dat ik erg ging vertragen (onder de 20 km per uur) op het kruispunt. Mijn instructeur zei dat ik enkel mocht terugschakelen naar eerste als mijn auto vrijwel stil staat en dit eigenlijk in tweede moet doen.

Ondertussen rijd ik alleen en heb ik geprobeerd dit toe te passen. Echter: als ik sterk vertraag begint mijn auto een beetje te rammelen, waardoor ik mijn koppeling deels ga intrappen om dit tegen te houden (wat niet mag als je afslaat). Ik heb al een paar keer gehad dat ik serieus op mijn gas moest trappen om mijn auto terug in gang te krijgen en dat ik veel trager over het kruispunt rijd dan gewenst. Daarom schakel ik nu altijd terug naar eerste (tenzij het van ver duidelijk is dat ik kan doorrijden, dan blijft hij gewoon in 2de staan bv. aan een rond punt). Ik kan dan veel gemakkelijker doorrijden als blijkt dat het kruispunt inderdaad veilig is om over te steken/af te slaan. Is dit fout?

Ik zet mijn versnelling ook in eerste als ik parkeer omdat ik dan vaak maar 10 a 15/per uur rijd. Ik dacht dat je manoeuvres echter ook in 2de moest doen. Kan iemand hier wat opheldering over brengen?

Alvast bedankt

Omhoog