Vertrekken op een helling

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Vertrekken op een helling

Re: Vertrekken op een helling

door de rijprof » 25 apr 2017, 23:02

Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?
Wie heeft jou dat verteld? Waar staat dat te lezen? Nooit geloven wan 'men' vertelt maar liever officiële bronnen zoeken waar het zwart op wit staat.

De handrem-methode is zelfs de betere methode om te vertrekken op een helling zonder achteruit te bollen en veel sneller. Ik heb hierover nog nooit een opmerking gehoord tijdens een examen, integendeel, het is een pluspunt.

Re: Vertrekken op een helling

door bert.covens » 25 apr 2017, 20:52

Gast schreef: 25 apr 2017, 19:25 Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?
Ik ken alvast geen enkele richtlijn in die zin.

Re: Vertrekken op een helling

door Gast » 25 apr 2017, 19:25

Mij is ook verteld na een examen dat ik mijn handrem niet mag gebruiken daarvoor en dat dat een fout is. Blijkbaar bestaat hier toch behoorlijk wat verwarring over?

Re: Vertrekken op een helling

door Coolvision » 19 jan 2017, 07:44

Op de meeste kleine hellingen kan je de voetrem-methode gebruiken, zelfs met benzine indien goede controle.
In denk dat je in de meeste steden tijdens het examen je handrem niet zult hoeven te gebruiken (maar het mag).

Is de helling steiler, of sta je bergop op een steile parkeeruitrit vanuit een ondergrondse parking om je ticketje in te steken, dan ga je niet "ver" komen met je voetrem-methode...
Oefen beide en oefen handrem op steilere hellingen !
Wie reist met wagen of wie eens een auto huurt in Spanje of Frankrijk bvb zal zeker de handrem-methode moeten gebruiken !

Re: Vertrekken op een helling

door Gast » 18 jan 2017, 17:04

Inazuma schreef:Geen idee of dat bij je Corsa al is, maar auto's hebben intussen vaak een hill-hold functie : die houdt de rem even aan nadat je die zelf gelost hebt bij stilstand.

Doet dus eigenlijk net hetzelfde als de handrem ;-)
De mijne heeft alleszins geen hill assist. Maar die paar vrienden hebben wel een veel recentere wagen dan ik! Ik gok dat hun wagen die functie wél heeft. Daarmee dat ik het zo vreemd vind dat ze niet snappen dat ik zonder handrem kan vertrekken. Maar ik zeg het: ik doe elke dag die helling. Ik weet intussen perfect hoe ik meteen en vlot kan vertrekken. Doet ook veel!

Re: Vertrekken op een helling

door Inazuma » 15 jan 2017, 15:39

Geen idee of dat bij je Corsa al is, maar auto's hebben intussen vaak een hill-hold functie : die houdt de rem even aan nadat je die zelf gelost hebt bij stilstand.

Doet dus eigenlijk net hetzelfde als de handrem ;-)

Re: Vertrekken op een helling

door Derp » 10 jan 2017, 15:52

Met mijn benzinewagen uit 2005 (Opel Corsa) vertrek ik anders best vlot vanuit stilstand op een helling zonder handrem. Enkele vrienden van mij vonden dat enorm raar, want 'dat kan toch niet met een benzine?'. Natuurlijk niet op een erg steile helling, maar het lukt me perfect! Het feit dat het een gewoonte is (ik sta elke dag op een helling aan de rode lichten) kan er natuurlijk ook aan bijdragen.
Ik wil maar zeggen dat het dus kan (en zal ook wel afhangen van wagen tot wagen), want ik heb best wel wat vrienden die bang zijn om met hun benzinewagen op een helling te vertrekken. Als het te steil wordt, gebruik ik ook de handrem.

Re: Vertrekken op een helling

door de rijprof » 28 dec 2016, 22:24

Verkeerd begrepen, vermoed ik.
Waarschijnlijk heeft jouw broer begrepen: met de handrem moet niet (met een diesel).
D.w.z. dat het nog steeds mag en met een benzinemotor is het zelfs aan te raden.
Ik vertrek, zelfs met een diesel, meestal met de handrem-methode omdat het vlotter gaat doordat je direct gas kunt geven.

Re: Vertrekken op een helling

door Benny Stinkens » 28 dec 2016, 18:09

Beide mag nog steeds :idea:
mijn broer heeft namelijk zijn 20u praktijk gevolgd en heeft begrepen dat het gebruik van de handrem methode niet meer is toegestaan.
Waarschijnlijk verkeerd begrepen, er zal geen enkele instructeur je vertellen dat dit niet zou toegestaan zijn. :idea:

Re: Vertrekken op een helling

door cx_mania » 28 dec 2016, 16:38

Hallo,

Even een oud topic terug boven halen.
Met de vraag of het nog steeds is toegestaan om de handrem methode te gebruiken?
Mijn broer heeft namelijk zijn 20u praktijk gevolgd en heeft begrepen dat het gebruik van de handrem methode niet meer is toegestaan.
Nu is zijn eigen auto een benzine waardoor het niet vanzelfsprekend is om weg te rijden van een helling enkel met gebruik te maken van de voetrem en het koppelingspedaal.

Weet iemand hoe het vandaag mag of moet?

Re: Vertrekken op een helling

door de rijprof » 18 jul 2012, 21:39

Bedankt voor het eerlijke antwoord. Foute informatie zou andere leerlingen misschien op een dwaalspoor kunnen brengen.
Conclusie: de handremmethode op een helling mag zeker gebruikt worden. :wink:

Re: Vertrekken op een helling

door Dro » 18 jul 2012, 21:25

Heb intussen meer details vernomen...
De motor is afgeslagen bij het aanzetten op de helling, met als gevolg dat hij is beginnen te panikeren en er één potje heeft van gemaakt!
Om niet af te gaan als een gieter heeft hij dit wijselijk aan zijn vrienden verzwegen...
Eerlijk gezegd had ik ook al mijn twijfels dat de 'gebruikte methode' aan de basis van zijn falen lag, vandaar dat ik daarover iets meer wou vernemen.
Bedankt voor de respons!

Re: Vertrekken op een helling

door de rijprof » 17 jul 2012, 22:55

De handremmethode is de 'betere' methode om vlot te kunnen vertrekken op een helling.
Welke examinator zou dit durven tegenspreken?

Hoe ga je met een benzine auto vlot kunnen vertrekken op een helling zonder handrem?
Indien het gebruik van de handrem op een helling de reden van buizen zou zijn, direct naar de hoofdexaminator stappen en klacht indienen.

Misschien is de auto achteruit gebold? Dan krijgen we een ander verhaal...

In ieder geval geloof ik nooit dat enkel dit de reden van buizen kan zijn.
Er waren waarschijnlijk meerdere fouten. Welke fouten waren er nog?

Re: Vertrekken op een helling

door ebo » 17 jul 2012, 13:50

Zover ik weet is er geen enkele verplichting om de ene noch de andere methode te gebruiken.
Er is dus geen 'officieel erkende' methode voorgeschreven.
De bestuurder is daar vrij in, alleen het beoogde effect van niet achteruit rijden moet worden bereikt.

Het lijkt mij echter sterk dat alleen de keuze van methode heeft geleid tot het niet slagen.
Is de auto ook achteruit gaan rollen, dat zou wel een zware fout kunnen zijn die leidt tot niet slagen.
Of het is slechts een onderdeel van een groter aantal kleinere fouten, specifiek beoordelings fouten.
Dan kan de opeenstapeling van kleinere fouten leiden tot niet slagen.

Vraag naar de codes die op de examen uitslag staan dan kan er misschien iets meer over gezegd worden.
Bijvoorbeeld code 1.12 (nummer onder voorbehoud) betekent: Bediening, wegrijden helling, Achteruitrijden.
In de meeste gevallen een zwaarwegende fout. Een paar andere kleinere dingetjes erbij en slagen wordt moeilijk.

Vertrekken op een helling

door DRo » 17 jul 2012, 13:31

Een vriend van mij werd gisteren gebuisd voor zijn rijexamen (Brugge) reden:
Vertrok op helling met gebruik van de handrem.
De examinator verklaarde dat hij zijn voetrem en het ontkoppelingspedaal had moeten gebruiken...
Nochtans raad de De Rijprof het aanzetten op een helling aan met gebruik v/d handrem...

Wat is er nu officieel de erkende methode?
Of hangt alles af van de willekeur van een examinator?

Omhoog