Wouter schreef:Ik heb onlangs 20 uur les gevolgd met de rijschool. De rij-instructeur daar legde nogal veel de klemtoon op het stapvoets rijden: in eerste versnelling de koppeling laten komen tot het aangrijpingspunt en zo rustig vooruit rijden (bv. in een file, of bij het uitrijden van een parkeerplaats).
Bij het manoeuvreren bij het parkeren of verlaten van een parkeerplaats ga je inderdaad wat met de koppeling spelen om je erg lage snelheid te regelen en voorzichtig voor en achteruit te rijden, maar eens je uit de parkeerplaats bent ... koppeling los en snelheid regelen met het gaspedaal.
Manoeuvreren is een noodzakelijk kwaad waarbij je de koppeling verslijt, daar valt weinig aan te veranderen.
Wat je wel kan veranderen is de slijtage daarbuiten ...
De bedoeling is ook bij filerijden dat je uiteindelijk de koppeling volledig laat opkomen (loslaat) en zeer traag rijd met een minimum aan gas geven, of zelfs helemaal zonder gas te geven.
Eens de koppeling helemaal losgelaten kan je dan gaan oefenen in het juist gedoseerd gasgeven - versnellen, vertragen, weer versnellen, vertragen, bochten nemen, .... en uiteraard graag zonder schokken, en zonder de koppeling te gebruiken
Gaat het zonder gas bijgeven ook nog te snel, druk dan de koppeling weer volledig in.
Ook als de auto begint te schokken of te bokken als het gasdoseren toch niet zo goed lukte : koppeling volledig indrukken en opnieuw beginnen.
Thuis rijden we met een benzine-auto (Daewoo Leganza) en toen bleek al snel dat als ik op die manier stapvoets probeerde te rijden, ik gewoon stil viel.
Een benzinemotor heeft minder trekkracht bij lage toerentallen dan een diesel, en doet dergelijke dingen dus veel minder graag, maar het kan ook met een benzine en een fijngevoelige linkervoet.
Desnoods vertrek je met een benzine in derde zonder gasgeven ...
Je zit dan echter veel te lang met de koppeling te "slepen" en dat is nergens goed voor.
Is zoiets schadelijk voor de auto (als het natuurlijk mogelijk is). Mijn rij-instructeur deed precies of het de evidentste zaak van de wereld is,
Eigenlijk hoort je koppeling ofwel volledig ingedrukt, ofwel losgelaten te zijn - de tijd tussen helemaal ingedrukt en helemaal losgelaten moet je tot het minimum beperken - zonder dat je auto daarom gaat schokken of vooruit vliegt als een speer.
Je koppeling, dat zijn uiteindelijk één of meer metalen platen met wrijvingsverhogend materiaal op die normaal stevig tegen elkaar aandrukken - door de koppeling in te drukken, haal je die platen uit elkaar.
Druk je de koppeling helemaal in, dan duw je de platen helemaal los van elkaar en is er zo goed als geen slijtage.
Laat je de koppeling opkomen, dan breng je de platen langzaam tegen elkaar en dwing je de stilstaande plaat/platen te versnellen (kant van je stilstaande wielen) terwijl de andere platen (de kant van de motor) vertragen als je geen gas bijgeeft.
Dat is het moment dat je koppeling danig verslijt.
Eens de koppeling volledig losgelaten, worden de platen zodanig stevig tegen elkaar aangedrukt dat ze vast blijven staan tegenover elkaar, en is er opnieuw geen slijtage meer.
De juiste rijtechniek is dat je zowel bij een benzine- als bij een dieselmotor een tikje gas bijgeeft terwijl je de koppeling laat opkomen zonder schokken, maar ook zonder de koppeling nodeloos lang te laten "slepen".
Eens de koppeling volledig losgelaten, ga je gas geven om echt te versnellen.
Daarna gebruik je de koppeling enkel nog bij het schakelen, of als je weer wil stoppen.
Er zijn eigenlijk 3 situaties waarbij je (zo kort mogelijk) met de koppeling aan het spelen bent :
- manoeuvreren
- vertrekken
- schakelen
Voor de rest rij je het allergrootste deel van de tijd met de koppeling volledig losgelaten.
En sporadisch (bvb bij het tot stilstand komen) net volledig ingedrukt.
[quote="Wouter"]Ik heb onlangs 20 uur les gevolgd met de rijschool. De rij-instructeur daar legde nogal veel de klemtoon op het stapvoets rijden: in eerste versnelling de koppeling laten komen tot het aangrijpingspunt en zo rustig vooruit rijden (bv. in een file, of bij het uitrijden van een parkeerplaats).[/quote]
Bij het manoeuvreren bij het parkeren of verlaten van een parkeerplaats ga je inderdaad wat met de koppeling spelen om je erg lage snelheid te regelen en voorzichtig voor en achteruit te rijden, maar eens je uit de parkeerplaats bent ... koppeling los en snelheid regelen met het gaspedaal.
Manoeuvreren is een noodzakelijk kwaad waarbij je de koppeling verslijt, daar valt weinig aan te veranderen.
Wat je wel kan veranderen is de slijtage daarbuiten ...
De bedoeling is ook bij filerijden dat je uiteindelijk de koppeling volledig laat opkomen (loslaat) en zeer traag rijd met een minimum aan gas geven, of zelfs helemaal zonder gas te geven.
Eens de koppeling helemaal losgelaten kan je dan gaan oefenen in het juist gedoseerd gasgeven - versnellen, vertragen, weer versnellen, vertragen, bochten nemen, .... en uiteraard graag zonder schokken, en zonder de koppeling te gebruiken ;)
Gaat het zonder gas bijgeven ook nog te snel, druk dan de koppeling weer volledig in.
Ook als de auto begint te schokken of te bokken als het gasdoseren toch niet zo goed lukte : koppeling volledig indrukken en opnieuw beginnen.
[quote]Thuis rijden we met een benzine-auto (Daewoo Leganza) en toen bleek al snel dat als ik op die manier stapvoets probeerde te rijden, ik gewoon stil viel. [/quote]
Een benzinemotor heeft minder trekkracht bij lage toerentallen dan een diesel, en doet dergelijke dingen dus veel minder graag, maar het kan ook met een benzine en een fijngevoelige linkervoet.
Desnoods vertrek je met een benzine in derde zonder gasgeven ...
Je zit dan echter veel te lang met de koppeling te "slepen" en dat is nergens goed voor.
[quote]Is zoiets schadelijk voor de auto (als het natuurlijk mogelijk is). Mijn rij-instructeur deed precies of het de evidentste zaak van de wereld is, [/quote]
Eigenlijk hoort je koppeling ofwel volledig ingedrukt, ofwel losgelaten te zijn - de tijd tussen helemaal ingedrukt en helemaal losgelaten moet je tot het minimum beperken - zonder dat je auto daarom gaat schokken of vooruit vliegt als een speer.
Je koppeling, dat zijn uiteindelijk één of meer metalen platen met wrijvingsverhogend materiaal op die normaal stevig tegen elkaar aandrukken - door de koppeling in te drukken, haal je die platen uit elkaar.
Druk je de koppeling helemaal in, dan duw je de platen helemaal los van elkaar en is er zo goed als geen slijtage.
Laat je de koppeling opkomen, dan breng je de platen langzaam tegen elkaar en dwing je de stilstaande plaat/platen te versnellen (kant van je stilstaande wielen) terwijl de andere platen (de kant van de motor) vertragen als je geen gas bijgeeft.
Dat is het moment dat je koppeling danig verslijt.
Eens de koppeling volledig losgelaten, worden de platen zodanig stevig tegen elkaar aangedrukt dat ze vast blijven staan tegenover elkaar, en is er opnieuw geen slijtage meer.
De juiste rijtechniek is dat je zowel bij een benzine- als bij een dieselmotor een tikje gas bijgeeft terwijl je de koppeling laat opkomen zonder schokken, maar ook zonder de koppeling nodeloos lang te laten "slepen".
Eens de koppeling volledig losgelaten, ga je gas geven om echt te versnellen.
Daarna gebruik je de koppeling enkel nog bij het schakelen, of als je weer wil stoppen.
Er zijn eigenlijk 3 situaties waarbij je (zo kort mogelijk) met de koppeling aan het spelen bent :
- manoeuvreren
- vertrekken
- schakelen
Voor de rest rij je het allergrootste deel van de tijd met de koppeling volledig losgelaten.
En sporadisch (bvb bij het tot stilstand komen) net volledig ingedrukt.