Auto met "zo weinig mogelijk pk's

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Auto met "zo weinig mogelijk pk's

door JC » 09 nov 2007, 12:40

Ga er niet zo licht over. Als je achter die vrachtwagen zonder problemen kan invoegen is er inderdaad geen probleem, meestal zal dit zelfs kunnen. Het is echter op een moment dat dit niet mogelijk blijft dat je wat extra paarden zeker zal waarderen, een vermogenreserve die desgewenst kan aangesproken worden.

Die 65 pk van je wagen zegt natuurlijk weinig. Nog niet zo heel lang geleden kon je een dikke mercedes E kopen met een 70-tal pk, helemaal onvoldoende natuurlijk, 65 pk in een licht wagentje is natuurlijk helemaal iets anders.

door Lieve » 09 nov 2007, 10:22

65 PK... Dat is weinig he.
Ik vind dat dat bakske dan toch goed rijdt hoor.

Wat ik wel merk is dat ik bij een redelijk korte invoegstrook aan een snelweg, niet echt veel extra snelheid kan maken om nog vlug vóór een vrachtwagen in te voegen. Dan blijf ik er soms beter achter. Vind ik niet erg hoor. Haal ik hem daarna wel in :wink:

door Jozef » 08 nov 2007, 16:36

1 kW = 1,36 PK
1 PK = 0,736 kW

door Rafael » 08 nov 2007, 16:32

Afgerond 65 pk :-)

door Lieve » 08 nov 2007, 16:00

Ik ben niet zeker of mijn vraag hier thuis hoort, maar ik stel ze toch maar.

Ik vind nergens hoeveel PK mij auto heeft. Op al mijn autopapieren staat vermogen in KW.
Waar moet ik die PK vinden?
Ik heb een kleine auto met een vermogen van 48 KW. Hoeveel PK is dat dan?

door autofreak » 06 nov 2007, 23:19

Ik zou zeggen om niet met een auto te rijden met minder dan 70 pk en niet met meer dan 120 pk. Ik heb zelf mijn praktijk afgelegd met een golf 3 break met een 90-tal pk's. dit is perfect, je kan makkelijk inhalen en alles gaat goed. Enkel in bv. in spanje waar je veel hellingen enzo hebt dan zou het wel eens kunnen dat je op de autosnelweg maar 60 rijdt. maar voor hier in belgië kan het niet beter. En ik heb ook al met auto's gereden met een pk van +180 bv. audi a4 v6 motor. Dit is een ongeloofelijk verschil waar ik als beginneling helemaal niet in wou rijden omdat ik onbewust te snel reed in de zone 30 :D! alsook in zone 50,70,... :D Dus toch zou ik aanraden om het bij een niet te hoge pk te houden

Re: ondervinding pk's/koppel

door Inazuma » 05 nov 2007, 14:53

davotje schreef: Ik ben aan het leren rijden met een auto die 225pk heeft en 430Nm koppel...(volvo v70)
Het is een diesel en ik heb hier helemaal geen moeilijkheden/problemen mee...
Informeer eens bij de verzekeringsmaatschappij wat die (of de toekomstige 100 PK kar) zou kosten om te verzekeren op je eigen naam .


De waarde van geld is voor iedereen natuurlijk verschillend, al naargelang hoeveel je ervan hebt, maar een verzekering voor die wagens (zelfs de 100 PK) op naam van een jonge gast gaat voor de meesten een stevige cent kosten.

Re: ondervinding pk's/koppel

door JC » 04 nov 2007, 21:08

davotje schreef:Hier gewoon even mijn ervaring ivm vermogen:
Ik ben aan het leren rijden met een auto die 225pk heeft en 430Nm koppel...(volvo v70)
Het is een diesel en ik heb hier helemaal geen moeilijkheden/problemen mee...
Invoegen/inhalen op autostrade is hiermee een makkie...

Wel heb ik schrik dat als ik mijn eige auto zal hebben(een 100 pk denk ik )dat dat wel even wennen zal zijn om met zoveel minder pk rond te rijden...

Dus dat laatste is misschien een rede die het vermelden waard is,

Zolang je je auto niet gaat showen aan je vrienden en er dan zoveel mogelijk uithaald kan dit vermogen geen kwaad en is het zelfs veilig in sommige situaties...

Nu vrees ik wel dat als ik mijn rijexamen ga doen de instructeur zal zeggen dat ik te snel vertrek, hoewel dat in verhouding niet zo is met de auto waarmee ik rijd...

groetjes
Wijze woorden. In verband met die vrees voor het examen. Maak het comfortabel voor de examinator, snel of niet snel optrekken is dan niet zo belangrijk, soepel en zonder schokken optrekken wel dan voelen de meeste mensen voelen het niet eens, zeker niet met die dikke Volvo.

door JC » 04 nov 2007, 20:38

Kris81 schreef: Ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Binnen 100 jaar rijden we dan tegen dit tempo allemaal met een V12 of zoiets, want een 2liter zou dan weeral te licht bevonden worden. Wat een bullshit.
Het in het absurde trekken geeft je geen gelijk in deze materie. Waarom zou een V12 nodig zijn, of meer dan 2l ? Kijken we even naar de geschiedenis van de laatste 20 jaar. Je zal merken dat de motoren gradueel kleiner zijn geworden, maar wel veel sterker.

Tot eind jaren tachtig was een 2.5 l diesel normaal te noemen. Deze leverden ongeveer 80 pk. Een 2.0 benzine in die periode had ongeveer 100 pk. Ondertussen heeft een 2.5 l diesel ongeveer 200 pk en heeft die benzine motor er rond de 150. Motoren worden niet groter, in tegendeel ze worden kleiner ! Waar vroeger een grote personenwagen niet zelden door een kloeke 3.0 l werd voortbewogen zie je nu meestal 2.0 l. Een aantal grotere wagens wordt zelfs voortbewogen door 1.8 of 1.6 l diesels, nog steeds met een ruim overschot aan vermogen.
Het mooie van dit alles is dat zelfs deze krachtige wagens weinig verbruiken, niet zelden minder dan hun minder krachtige broertjes.

Met een Golfje TDI van 105 pk verbruik ik net geen 5 l. Met een BMW 320d van 177 pk, vrijwel hetzelfde.

Die golf valt voor mij net onder de vermogensgrens. Het is een vlotte wagen die bij goed schakelen vlot meekomt, mede geholpen door zijn 6-bak. Met enkele personen aan boord merk je vooral op de snelweg dat hij minder wordt met het accelereren. Die BMW 320d is er wel over voor onervaren chauffeurs. Hij is dan ruim krachtiger dan de 1 pk / 10 kg die ik vooropstelde.

ondervinding pk's/koppel

door davotje » 04 nov 2007, 16:20

Hier gewoon even mijn ervaring ivm vermogen:
Ik ben aan het leren rijden met een auto die 225pk heeft en 430Nm koppel...(volvo v70)
Het is een diesel en ik heb hier helemaal geen moeilijkheden/problemen mee...
Invoegen/inhalen op autostrade is hiermee een makkie...

Wel heb ik schrik dat als ik mijn eige auto zal hebben(een 100 pk denk ik )dat dat wel even wennen zal zijn om met zoveel minder pk rond te rijden...

Dus dat laatste is misschien een rede die het vermelden waard is,

Zolang je je auto niet gaat showen aan je vrienden en er dan zoveel mogelijk uithaald kan dit vermogen geen kwaad en is het zelfs veilig in sommige situaties...

Nu vrees ik wel dat als ik mijn rijexamen ga doen de instructeur zal zeggen dat ik te snel vertrek, hoewel dat in verhouding niet zo is met de auto waarmee ik rijd...

groetjes

door Kris81 » 30 aug 2007, 20:33

xantingo schreef:
Koppel of geen koppel, de enige reden waarom een diesel minder snel stilvalt bij vertrek op een helling is de grotere compressieverhouding in de cilinders.

Bij het stationair toerental liggen de koppelwaarden niet zover uit mekaar.
Blij dat er hier nog mensen zitten met enig logisch verstand.
Blijkbaar wil men hier persé zware motoren promoten, vraag me niet waarom.
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Binnen 100 jaar rijden we dan tegen dit tempo allemaal met een V12 of zoiets, want een 2liter zou dan weeral te licht bevonden worden. Wat een bullshit.

door Kris81 » 30 aug 2007, 20:28

JC schreef:De wielen verander je niet direct, het is de versnellingsbak die je koppel gaat aanpassen aan de wielen, de wagen en de gewenste eigenschappen.

Een motor met een klein koppel zal dus zeker in de lage versnellingen zeer korte versnellingen hebben (is o.a. zo voor die Corsa), m.a.w. je jaagt de motor hoog in de toeren waardoor je nog wat koppel overhoudt op de wielen.
Vergelijk het met je mountainbike en vertrek op het kleine blad van voor. Je springt een paar meter vooruit en dan is het op, je moet naar een groter blad, maar dan heb je meer kracht nodig om het rond te krijgen.

Een diesel heeft een groter koppel en zal dus standaard een veel grotere versnelling aankunnen. Komt hierbij dat het koppel bij zeer lage toeren al gehaald wordt, waardoor je haast zonder gas geven kan vertrekken. Benzinemotoren hebben minder koppel bij hogere toeren, dus meer gas geven bij het lossen van de ontkoppeling.
Een groot koppel geeft dus schakelgemak, bij een laag koppel zal veel geschakeld moeten worden om de motor op zijn ideale koppel te houden en hierdoor voldoende koppel op de wielen komt.
Hier heb je wel gelijk, enkel dit snap ik niet echt goed:
"Benzinemotoren hebben minder koppel bij hogere toeren, dus meer gas geven bij het lossen van de ontkoppeling."

Benzinemotoren halen net een hoog koppel doordat ze hoog in toeren zitten. Je zegt net zelf dat diesels al een hoog koppel halen bij lage toeren.

Maar dan spreek je over gewone benzinemotoren natuurlijk, niet over compressors. En dan vergeet je te zeggen dat vele diesels een turbo hebben. Je vergelijkt appels met peren.
Een diesel zal altijd meer trekkracht hebben dan een benzine, maar zal nooit zo snel zijn als een benzine.

door Stefan Peeters » 30 aug 2007, 20:24

JC schreef: Nu ben je de bal toch serieus aan het misslaan.

Gemakkelijk vertrekken op een helling doe je met een wagen met veel koppel. Dit koppel zal ervoor zorgen dat de wagen fouten van de beginneling zal vergeven. Dit is ook de reden waarom het vertrekken met de diesel op de rijschool gemakkelijker gaat dan met de benzine van thuis.
Koppel of geen koppel, de enige reden waarom een diesel minder snel stilvalt bij vertrek op een helling is de grotere compressieverhouding in de cilinders.

Bij het stationair toerental liggen de koppelwaarden niet zover uit mekaar.

door Kris81 » 30 aug 2007, 20:16

JC schreef:
Nu ben je de bal toch serieus aan het misslaan.

Gemakkelijk vertrekken op een helling doe je met een wagen met veel koppel. Dit koppel zal ervoor zorgen dat de wagen fouten van de beginneling zal vergeven. Dit is ook de reden waarom het vertrekken met de diesel op de rijschool gemakkelijker gaat dan met de benzine van thuis.
Een wagen met veel koppel is een wagen met veel vermogen, daarom niet de topvermogens maar toch.

Zoals je stelt kon je met die oude diesel zeer makkelijk vertrekken omdat die veel koppel had en toch nog wel in het lagere toerentalbereik. Kijk maar even naar de gegevens van je Corsa daar zal je vinden dat die 88 nm heeft bij 3800 t/m. Als dit vergelijkt met een oude diesel kom je direct op betere waardes. Ik neem even een oude peugeot 405 1.9D van eind jaren tachtig (een wagen waar ik indertijd nog ettelijke km mee gereden heb), deze had een motor die in die periode bij veel types in gebruik was. Deze had al 120 nm bij 2000 t/m.
Vergelijk ik dit met recente diesels dan swingen de waardes de pan uit. De 1.3 CDTI van opel (ook verkrijgbaar in de Astra) heeft een koppel van 200 nm en behoud dit koppel tussen 1750 en 2500 t/m. En zelfs deze waardes zijn eigenlijk redelijk belabberd tussen de moderne diesels. Er zijn wagens (geen sportwagens) met 500 nm tussen 1750 en 3000 t/m.

Het koppel van die Corsa 1.0 is dus laag, zeer laag. Het koppel is belangrijk om makkelijk te kunnen vertrekken, zeker op een helling. Op een helling heb je echter ook vermogen nodig, dat heeft die Corsa niet.
Dus volgens jouw stelling zou je met een porsche 911 turbo, die een koppel heeft van 620Nm makkelijker zijn om mee te vertrekken dan met een Peugeot 206? Goed, jij mag het eens testen van mij.

Sorry maar je theorie is niet echt logisch.

door Scarface » 30 aug 2007, 13:17

Wel die wiskundige uitleg zou zeer welkom zijn, maar je moet je zeker niet verplicht voelen die in elkaar te steken :)

Maar de vraag waar ik mee zit, is eigenlijk waarom ze de hoeveelheid koppel op de motor zelf meten. Een zwaardere motor kan wel meer koppel leveren, maar de uiteindelijke koppel die op de banden geleverd wordt is toch ook afhankelijk van de configuratie van de tandwielen in je versnellingsbak en van je wieldiameter?

Omhoog