Verkeersagressie

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: Verkeersagressie

Re: Verkeersagressie

door de rijprof » 31 dec 2016, 23:22

In plaats van telkens de politie in te zetten op snelheidscontroles omdat dat geld opbrengt voor de hebberige staat, zou er meer controle mogen gaan naar de naleving van onze wetgeving betreffende verkeersregels, dát zou alvast meer verkeersveiligheid betekenen!
Goed gezegd! Dit is de nagel op de kop! Meer patrouilles kost geld en flitsen brengt geld op. Rara waar men voor kiest?
We zien hoe langer hoe meer verkeersagressie en roekeloos gedrag en er is weinig dat we daaraan kunnen veranderen. Best zelf zo rustig mogelijk blijven alhoewel dat moeilijk is als je bijna een ongeluk hebt gehad.
Het is heel normaal dat emoties naar boven komen en we de neiging hebben om die schoften een lesje te spellen.
Dat haalt echter weinig uit want ze vinden van zichzelf dat ze niets verkeerd doen en jij een flauwe zeikerd bent.
Wat moet je dan doen? Afkoelen, flink ademhalen en goed uitblazen (herhalen, indien nodig).
Ingaan op agressie heeft weinig zin en lokt misschien nog meer agressie uit.

Ook tijdens de rijlessen worden we meer en meer geconfronteerd met dit soort ongewenst gedrag. Respect en geduld voor leerling bestuurders is er gelukkig nog bij de meesten, maar een klein aandeel van de bestuurders weet zich niet te gedragen en toont totaal geen begrip. Nochtans hebben zij ooit ook moeten leren rijden en waren het ook niet allemaal grote talenten. Maar dat zijn ze al lang vergeten. En de regeltjes dienen toch enkel om door het rij-examen te geraken en daarna is de pakkans klein als men de ezel uithangt.
Dat klein aandeel valt op en blijft langer in het geheugen hangen, maar je mag er niet van uitgaan dat de meerderheid zo is, gelukkig maar.
Vraag: wordt in de opleidingen voor het rijexamen aandacht gegeven aan de hoffelijkheid in het verkeer? En daaraan verbonden ook de veiligheid?
Natuurlijk, wij doen bijna niets anders dan juist 'daar' veel nadruk op te leggen.
Maar wat mensen doen, enkele jaren nadat ze hun rijbewijs hebben gehaald, daar hebben wij geen vat meer op.

Re: Verkeersagressie

door Gast » 31 dec 2016, 20:23

Goed te horen dat in rij-opleidingen aandacht wordt gegeven aan verkeersagressie.
En over de grootste ergernissen in het verkeer?
Niet of slecht gebruik van de richtingaanwijzers, links-rijders, allerlei gebruik iphone? Want dat zijn en blijven niet enkel irritaties maar veroorzaken soms zelfs levensgevaarlijke situaties waarbij doden kunnen vallen.
Daar mag best meer nadruk op gelegd worden, tenslotte gaat het om een grote verantwoordelijkheid die een bestuurder heeft - een wagen kan als wapen gebruikt worden.

Wat de tips betreft, mijn beste: als deze bestuurder zijn verkeersregels kende en toegepast had, dan was er geen sprake geweest van een potentieel gevaarlijke situatie, nét doordat hij zich niet hield aan de verkeersregels, ontstond bijna de aanrijding - dan kun je moeilijk ontkennen dat zijn hinder niet het gevolg zijn van opzettelijkheid: ieder normaal mens KIJKT eerst voor ie ongeoorloofde fratsen uithaalt, ongeacht of je verkeerd rijdt of niet, je kijkt eerst voor je eender welk manoever uitvoert! Of niet?
Mij lijkt het van wel....

Net het feit dat hij zelfs nog waande dat wij een fout zouden begaan hebben (welke fout zou ik niet weten: misschien rechtdoor rijden op je eigen baanvak?) :roll: bewijst zijn onkunde en totaal gebrek aan kennis over de verkeersregels.

In plaats van telkens de politie in te zetten op snelheidscontroles omdat dat geld opbrengt voor de hebberige staat, zou er meer controle mogen gaan naar de naleving van onze wetgeving betreffende verkeersregels, dát zou alvast meer verkeersveiligheid betekenen!

Wij hebben gewoon onze weg verdergezet maar deze agressievelingen parkeerden hun wagen zodanig dat wij moesten passeren langs hun voertuig om de winkel te bereiken, uiteraard met de bedoeling eens goed te kunnen schelden, zo bleek, want de parking was groot genoeg om eender waar te gaan staan.
Het was onze bedoeling niet hen nog aan te spreken, zij lokten het gewoon uit - na een korte woordenwisseling hebben wij hen dan genegeerd.

Hopelijk doet zich zulke situatie geen tweede keer voor maar in dat geval zal de politie verwittigd worden en zal er een aanklacht volgen.

Ook voor u en iedereen die dit leest, een fijn en vooral veilig eindejaar met hoffelijker mensen die hun verkeersregels kennen en naleven.

Re: Verkeersagressie

door Inazuma » 31 dec 2016, 14:28

Op wat camera-kastjes en flitsauto's na, is het rij-examen veelal de laatste keer dat het rijgedrag van de meeste bestuurder nog eens gecontroleerd of gesanctioneerd wordt ...

Re: Verkeersagressie

door bert.covens » 31 dec 2016, 13:53

Als het u een troost mag zijn : geen enkele examinator zal het goedkeuren dat er zomaar volle witte lijnen overschreden worden. Ook zal geen enkele examinator aanvaarden dat een kandidaat zich schuldig zou maken aan eender welke vorm van verkeersagressie. Ook tijdens de rij-opleiding wordt daar aandacht aan besteed.

Hetgeen u beschrijft, is natuurlijk erg vervelend om mee te maken. Een kandidaat die slaagt, heeft bewezen dat hij zich aan de regels kàn houden. Nadien, is het eerder kwestie van controle en handhaving om er op toe te zien dat die kandidaat zich in het verkeer ook blijft gedragen. Of waar nodig : beteugelend optreden.

Mocht u er ooit nog mee te maken krijgen, hier alvast enkele tips :

1) Hoe gevaarlijk of hinderlijk ook, je gaat er best niet meteen van uit dat de overtreder die fout opzettelijk begaan heeft, of dat hij vooraf de bedoeling had je te hinderen of in gevaar te brengen.
==> Vermijd daarom best om de ander op z'n fouten te wijzen of om zélf verhaal te gaan halen op gelijk welke manier. (bvb overdreven lang claxoneren, obscène gebaren, pas afsnijden, .....). (°)
2) Zo u zich desondanks toch nog bedreigd of ongemakkelijk zou voelen : begeef u rustig naar een plek waar zoveel mogelijk getuigen zijn.
3) Blijft er een reële dreiging uitgaan : kan u nog altijd dringende politiehulp bellen om een kijkje te komen nemen. Vermeld waar u zich exact bevindt en waarom u zich bedreigd voelt.

(°)(edit : geen misverstanden, ik wil hiermee niet beweren dat dit in uw geval gebeurd zou zijn. Ik geef louter algemene tips)


Hopelijk hoeft u dit uiteraard nooit meer mee te maken. Alvast nog een prettig eindejaar, en een (verkeers)veilig 2017 !

Verkeersagressie

door Oma » 31 dec 2016, 01:58

Vraag: wordt in de opleidingen voor het rijexamen aandacht gegeven aan de hoffelijkheid in het verkeer? En daaraan verbonden ook de veiligheid?

Wordt er ook eindelijk eens duidelijk het DOEL en NUT van richtingaanwijzers benadrukt??
Een echte pést is dat in het verkeer: eerst de remmen dichtgooien en dan op het dooie gemak hun 'pinker' aanzetten!
Een richting-aanwijzer dient om het verkeer áchter je OP TIJD te waarschuwen wát je gaat doen, welk manoever je gaat uitvoeren een paar meter verder, NIET om te gebruiken als je al stilstaat want dan is het gebruik van de 'pinker' totaal nutteloos.

Is er aandacht voor verkeersagressie? En de oorzaken ervan?

Naar aanleiding van een geval van verkeersagressie wil ik dit toch even toelichten:
Een gezinswagen, merk opel, voor ons kiest het linkerbaanvak. Wij bevinden ons op het rechterbaanvak om de parking van een grootwarenhuis te bereiken.

Een volle, witte lijn scheidt beide vakken met een verdrijvingsvak bij de splitsing.
Deze bestuurder merkt te laat op dat hij zich op het verkeerde vak bevindt, rijdt over het verdrijvingsvak - ZONDER te kijken, ZONDER zijn richtingaanwijzer te gebruiken en ramt bijna, op een haar na, onze wagen.
Gelukkig heeft mijn bestuurder goede reflexen én goede remmen waardoor nipt een aanrijding vermeden werd.

Overduidelijk dat de opel bestuurder VOLLEDIG in FOUT was, hij beging overigens een zware overtreding door de volle, witte lijn te negeren en over het verdrijvingsvlak onverwachts naar het rechtse baanvak (een manoever!) uit te wijken zonder rekening te houden/voorrang te verlenen aan het verkeer op dat baanvak. Bovendien is dat niet toegestaan: je dient de gekozen weg te volgen en om te keren waar je kan en mag als je verkeerd rijdt!
DAAR dienen tenslotte volle witte lijnen voor: die mag je NIET overschrijden.

De onbeschofte automobilist maakte obscene gebaren, gaf de middelvinger tot op de parking.
Eenmaal uitgestapt, hadden deze marginalen nog eens het léf om amok te maken voor fouten die HIJ beging, ongehoord!

Schelden, beledigen en het obese vrouwmens vond zelfs dat bij een aanrijding er niets gebeurd zou zijn: enkel de papieren invullen, nietwaar?
(Afgunst zal ook wel meegespeeld hebben, een mooiere en grotere wagen wekt bij zulke mensen altijd wrevel en jaloezie op en nu zagen ze een kans om hun frustratie eens te ventileren.)

Blijkbaar kwam zelfs de gedachte niet bij haar op dat haar twee kleine kinderen gewond zouden kunnen geraken bij een aanrijding. Of dat kan haar niet schelen, dat kan natuurlijk ook.

Hoe zulke onbekwame automobilisten aan een rijbewijs geraakt zijn, mag een raadsel heten. Zelfs de basis-verkeersregels waren duidelijk niet gekend.
Dit soort marginalen zouden uit het verkeer gehaald moeten worden, ze zijn een gevaar voor anderen in het verkeer door het gemis aan basiskennis.
Welk voorbeeld geven overigens deze onbeschofte mensen, dertigers, hun kinderen? Kinderen die kinderen moeten opvoeden...

Beschamend, geen andere woorden voor, nog nooit meegemaakt in de 43 jaar dat ik, ongevalvrij, automobilist ben dat iemand zo tekeer durft te gaan terwijl hij degene was die zwaar in de fout ging!
Gelukkig was mijn bestuurder een verstandige, volwassen en kalme heer of de beschofte, vuilgebekte opelbestuurder had eindejaar op spoed kunnen vieren...

Omhoog