wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

Plaats een reactie

Bevestigingscode

Typ enkel de gevraagde letters over. De code is niet hoofdlettergevoelig en bevat enkel letters.

Bevestigingscode
Smilies
:D :) :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen:

BBCode staat AAN
[img] staat AAN
[url] staat AAN
Smilies staan AAN

Voorafgaande berichten
   

Weergave uitklappen Voorafgaande berichten: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Stefan Peeters » 24 aug 2017, 08:17

Bestuurders van voertuigen met een maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/u zijn vrijgesteld van vakbekwaamheid voor het rijbewijs C.

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Gast » 23 aug 2017, 22:33

Beste,
Ik rijd met een tractor van gemeente om op het strand de vuilnisbakken te ledigen en de afval via de openbare weg te vervoeren naar de werkplaats.
De tractor rijdt tot 45 km/uur. Ik beschik over een rijbewijs C-E en normaal gezien is geen vakbekwaamheid vereist, omdat dit onder de categorie van trage voertuigen valt.
Mijn vraag is nu: Gezien afval geen vervoermateriaal voor privédoeleinden is, kan het dan toch zijn dat bij controle openbare weg vakbekwaamheid vereist is?

Met vriendelijke groeten

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door bert.covens » 28 dec 2015, 12:42

Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.



Bij grote bouwfirma's die specifiek chauffeurs in dienst hebben om de verschillende werven te bevoorraden is het sowieso duidelijk: vakbekwaamheid nodig.

Dan heb je vaak kleinere bouwfirma's waar de ploegbaas 's morgens naar de werf rijdt met de materialen die hijzelf en z'n ploeg die dag nodig heeft. Ploegbaas staat ganse dag mee te werken op de werf, en kan zich beroepen op deze uitzondering.

Maar daar begint dan inderdaad het gedonder. Wat nu, in geval van een bedrijfje waar de ploegbaas bij z'n toeleverancier materialen oppikt waarvan hij éérst een gedeelte op een naburige werf afzet, en vervolgens doorrijdt naar z'n eigen werf ? De materialen komen van dezelfde toeleverancier en beide werven liggen niet al te gek ver uit elkaar. Perfect begrijpelijk dat de zaakvoerder om de kosten te drukken dan geen twee vrachtwagens en twee personeelsleden wil inzetten.

==> Mààr .... de materialen afgezet bij de éérste werf, zijn dan géén materialen meer die hijzelf (de bestuurder dus) nodig heeft bij de uitvoering van z'n werk. Die materialen dienen dan immers voor zijn collega's.

Ik besef dat het absurd klinkt. Maar strikt genomen heeft hij inderdaad code 95 nodig voor de materialen die hij op die eerste werf lost, terwijl hij dan géén code 95 nodig heeft als hij uitsluitend materialen vervoert voor de werf waar hijzelf mee aan de slag gaat .....

Ja, ik besef dat ik de uitzondering hier strikt lees. Maar ik volg Stefan. Ik zou het ook niemand aanraden om al te creatief om te springen met de voorziene uitzonderingen. De bestuurder zal anders maar 's de pech hebben om gecontroleerd te worden net nadat hij de materialen op de eerste werf afgezet heeft. Een verbalisant (en evt. dito rechter) die de regels dan strikt gaat toepassen, en je hebt een dik probleem. Rijden met een rijbewijs C zonder code 95 wanneer vereist, is immers gelijk aan rijden zonder het voor die categorie vereiste rijbewijs. En de bestraffing daarvan is best pittig.

Dan is het véél verstandiger om uit te kijken voor welke subsidies men specifiek in aanmerking komt en zich toch in regel te stellen met die code 95 ipv het er dan toch maar op die wagen "voor die ene keer of die paar keren per jaar ....". Liever het zekere voor het onzekere nemen.

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Stefan Peeters » 28 dec 2015, 09:37

Gast schreef:het is linke soep,das mijn mening.
want het gebeurt teveel dat er rap iets af gezet word bij een collega en diversen.
Dat is inderdaad een probleem dat dikwijls geminimaliseerd wordt...

Ik interpreteer de vrijstellingen zo strikt mogelijk om te vermijden dat iemand naderhand bekeurd wordt omdat hij een voertuig bestuurt zonder in orde te zijn voor de vakbekwaamheid.

En voor iemand begint over geldklopperij en aanverwanten: mits het gebruik van de subsidies die diverse vakverenigingen en de Vlaamse Overheid voorzien hebben, is een opleiding en nascholing vakbekwaamheid niet echt duur te noemen.

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Gast » 27 dec 2015, 08:48

hartelijk dank voor de uitleg .
dus het komt er op neer dat je de beton klinkers voor jezelf nodig hebt dat je geen vakbekwaamheid nodig hebt.
maar als je een een palet afzet bij een collega,dan wel .

het is linke soep,das mijn mening.
want het gebeurt teveel dat er rap iets af gezet word bij een collega en diversen.

toch bedankt voor de uitleg.
mvg

gerdy

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Inazuma » 14 dec 2015, 19:58

Ik zou vooral op de LAATSTE alinea letten ... :wink: :idea:

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Stefan Peeters » 14 dec 2015, 19:36

De FOD Mobiliteit heeft een lijst vrijgegeven met een interpretatie van wat volgens hen onder de vrijstellingen valt.

Let wel op: lees vooral eerst de vier eerste alinea's...

Je vindt de lijst hier.

Re: wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door Inazuma » 14 dec 2015, 18:26

gerdy schreef:hallo,
ik heb al een tijdje rijbewijs C,en af en toe heb ik een een container camion als werkmiddel.
meestal ben ik wel bestuurder van een bandenkraan,maar mijn coördinator zegt dat wij geen vakbekwaamheid nodig hebben.
en dit verklaard hij omdat de gemeente daarvan vrij gesteld is.

echt grote vrachten doen wij niet als gemeente arbeider, maar 12 ton afval is 12 ton.
Wat je doet met die container, kan onder 6° vallen als het gaat om apparatuur of machines die je nodig hebt voor het werk;
en de laadschep onder 1°.

Maar huisvuil :?:
Dat is weliswaar niet-commercieel vervoer, maar gebeurt niet voor privé-doeleinden ...
En je hebt het huisvuil ook niet nodig voor je werk .


Stenen en stabilisé die je mogelijk mee moet helpen leggen, geven een uitzondering, maar altijd de stenen etc. rondrijden voor andere gemeente-arbeiders, is niet wat hier bedoeld wordt ... dan is het vervoeren je hoofdactiviteit.

Vrijstellingen van de vakbekwaamheid :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /813-t2hs1

Ik lees hierin niets gemeente-arbeiders zomaar vrijstelt hoor.

Artikel 4

§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;

2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;

3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;

4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;

5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;

6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.

wanneer is vakbekwaamheid nodig ?

door gerdy » 12 dec 2015, 17:49

hallo,
ik heb al een tijdje rijbewijs C,en af en toe heb ik een een container camion als werkmiddel.
meestal ben ik wel bestuurder van een bandenkraan,maar mijn coördinator zegt dat wij geen vakbekwaamheid nodig hebben.
en dit verklaard hij omdat de gemeente daarvan vrij gesteld is.
jah, een schijf moeten wij ook amper steken ,omdat we nooit verder gaan dan 15 klm.

echt grote vrachten doen wij niet als gemeente arbeider, maar 12 ton afval is 12 ton.
zelf als kraanman maak ik dat de chauffeurs deftig geladen zijn,ik kan redelijk het gewicht van een graaf bak inschatten.
en tel deze ook een beetje mee,andere vrachten zijn stabilize en klinkers.
dus ja, wat waar is moet ik nog uitzoeken.

mss vind ik hier al een antwoord,maar bij deze alvast bedankt
mvg
gerdy

Omhoog